تازه های سایت

کد مطلب: 55575
21. اسفند 1402 - 7:53

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، همایش بررسی جنایت جنگی دولت فرانسه در قتل عام پنج قومیت ایرانی کُرد، تُرک، لُر، عرب و فارس در ۱۹ اسفند سال ۱۳۶۳ (پرونده ویژه)قتل عام مردم و کودکان روستای «ماروِرَه» و درّه «شَنَه چیر» ایلام با حضور سرهنگ علی مختاری فرمانده سپاه ناحیه نهاوند ، سرهنگ پاسدار قاسم نثاری مسئول فرهنگی و حفظ آثار سپاه نهاوند و فرمانده هان سپاه نواحی شهرهای مورد حمله در سالن هتل زاگرس ایلام برگزار شد.

لازم به یادآوری است؛ فرانسوی ها در نهاوند پس از غارت آثار تپه باستانی گیان در سال ۱۳۱۱ و بعد بمباران شهر نهاوند توسط اسکادران هوایی فرانسه در ۱۹اسفند سال ۶۳ یک روز قبل از عملیات بدر، سه نقطه از جمله دبیرستان پروین اعتصامی  و حوالی کوچه دکتر صالح (پزشکان ) و میدان نیروی انتظامی (فعلی)و محله گوشه را بمباران و منجر به شهادت ۲۵ نوجوان و جوان و تعداد زیادی زخمی شد.

این اسکادران در آن روز ۸ استان غربی کشور را بمباران و در استان همدان تنها نهاوند را بمباران می کنند و تا کنون هم مغفول مانده است.

گفتنی است ؛ این جلسه برای اعلام جنایت علیه بشریت برای دولت فرانسه توسط این ۸ استان در ایلام برگزار شد.

این همایش با دبیری استان ایلام  به کار خود ادامه خواهد داد و ضمن روشنگری و ارائه مستندات راجع به جنایات دولت فرانسه پیگیری حقوقی این جنایات جنگی علیه مردم غیر نظامی را به صورت جدی دنبال خواهد کرد.

دیدگاه شما