تازه های سایت

کد مطلب: 55534
14. اسفند 1402 - 0:10
با اعلام نتایج- دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی ،چهره منتخبان مردم در پنج حوزه از هفت حوزه انتخابیه استان همدان دستخوش تغییر شد و شاهد انتخاب پنج چهره جدید از دیار هگمتانه برای ورود به ساختمان بهارستان بودیم، البته انتخابات برای تعیین منتخب دوم ملایر به دور بعدی کشیده شد که هر ۲ نامزد در صورت پیروزی از چهره های جدید خواهند بود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی، ۲۹۹ نامزد از هفت حوزه انتخابیه در استان همدان برای کسب ۹ کرسی نمایندگی مجلس شورای اسلامی رقابت کردند.

حوزه‌های انتخابیه همدان-فامنین و ملایر هرکدام ۲ نماینده و حوزه‌های انتخابیه نهاوند، اسدآباد، تویسرکان، بهار و کبودرآهنگ، رزن و درگزین نیز هرکدام دارای یک نماینده در مجلس شورای اسلامی هستند.

منتخبان مردم همدان و فامنین، بهار و کبودراهنگ، اسدآباد، تویسرکان، رزن، نهاوند مشخص شدند و از شهرستان ملایر نیز یک نفر منتخب و ۲ نامزد دیگر که بالاترین آرا را کسب کرده بودند، راهی دور دوم شدند.

 

حوزه انتخابیه همدان و فامنین

۵۵۰ هزار و ۵۰۳ نفر در شهرستان همدان، ۳۳ هزار و ۱۰۴ نفر در فامنین و در مجموع ۵۸۳ هزار و ۶۰۷ نفر در حوزه انتخابیه همدان و فامنین واجد شرایط رای دادن بودند.

حمیدرضا حاجی بابایی با کسب ۵۸ هزار و ۳۴۹ رای توانست بالاتر از سایر رقبای خود صدرنشین آرای ماخوذه مردم شهرستان‌های همدان و فامنین شود.

او نماینده همدان در ۶ دوره مجلس شورای اسلامی بوده و هفتمین دوره حضورش در مجلس را تجربه می‌کند تا به نوعی جزو رکورداران حضور در خانه ملت باشد.

منتخب مردم همدان و فامنین با گرایش اصولگرا و تحصیلات قرآنی، سابقه وزارت آموزش و پرورش در دولت دهم را در کارنامه دارد.

وی در دوره اخیر مجلس شورای اسلامی نیز ریاست کمیسیون برنامه و بودجه را عهده دار است.

 

عباس صوفی دیگر منتخب مردم همدان و فامنین در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی به شمار می‌رود که توانست با ۴۷ هزار و ۹۴۳ به عنوان نفر دوم وارد خانه ملت شود.

صوفی پیش از این چند سال به عنوان شهردار همدان فعالیت داشت، او همچنین برای نزدیک به ۲ دهه ریاست هیات فوتبال همدان را نیز عهده دار است.

این منتخب جدید مردم همدان و فامنین در مجلس پیش از ورود به انتخابات ، رئیس هیات مدیره شرکت عمران و توسعه ستاد فرمان حضرت امام (ره) کشور بود.

صوفی با گرایش اصولگرای معتدل برای نخستین بار حضور در مجلس شورای اسلامی را تجربه می‌کند.

صوفی رقابت نزدیکی با حجت الاسلام احمد حسین فلاحی نماینده فعلی مردم همدان-فامنین برای ورود به مجلس دوازدهم داشت و در نهایت توانست پیروز این ماراتن سیاسی باشد.

 

حوزه انتخابیه ملایر

در دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در ملایر ۱۸۵ نفر در مرحله نخست پیش ثبت‌نام کردند که ۱۰۱ نفر ثبت‌نام آن‌ها قطعی شد و از این تعداد ۷۰ نفر تایید صلاحیت شدند.

در حوزه انتخابیه ملایر، حجت الاسلام "احد آزادیخواه" با کسب ۲۲ هزار و ۸۹۷ رای به عنوان نفر اول به عنوان منتخب مردم در این حوزه انتخاب شد.

آزادی خواه در سال ۱۳۵۴ در ملایر متولد شد و دارای تحصیلات حوزوی و گرایش اصولگرا بوده و در دوره‌های دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی از این شهرستان حضور داشته است.

منتخب مردم ملایر سابقه مدیرکلی تبلیغات اسلامی استان همدان، مدرس دانشگاه‌های بوعلی همدان، علوم قرآنی و آزاد ملایر به مدت ۱۰ سال، استاد حوزه علمیه همدان، معاون فرهنگی مرکز خدمات حوزه‌های علمیه قم، مدیرکل حوزه ریاست مرکز خدمات حوزه‌های علمیه کشور و مدیر کل تبلیغات اسلامی استان کردستان را در کارنامه دارد.

او در دوره گذشته عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بود و شعار "برای اعتلای شهرمان ملایر" سرتیتر تبلیغاتی وی در این دوره انتخابات مجلس بود.

همچنین در حوزه انتخابیه ملایر انتخابات بین "احمد آریایی نژاد" و "حسین احمدی" به ترتیب با ۱۶ هزار و ۶۱۲ رأی و حسین احمدی با ۱۶ هزار و ۶۸۷ رأی به مرحله دوم کشیده شد.

هادی بیگی نماینده دوره گذشته ملایر در مجلس شورای اسلامی نتوانست آرای حداکثری مردم را به نام خود ثبت کند تا آریایی نژاد و احمدی این فرصت را پیدا کنند تا یک نفر از آنها در دوره دوازدهم راهی خانه ملت شوند.

آریایی نژاد تجربه حضور در دوره نهم خانه ملت را دارد اما حسین احمدی در صورت کسب پیروزی، برای نخستین بار گام به پارلمان ملی خواهد گذاشت.

احمد آریایی نژاد دارای مدرک پزشکی عمومی است و در مجلس نهم عضویت در کمیسیون بهداشت و درمان را داشت، حسین احمدی نیز وکیل وعضو سابق شورای شهر ملایر است.

حوزه انتخابیه بهار و کبودراهنگ

فتح الله توسلی نیز با کسب با تعداد ۳۸ هزار و ۱۹۵رای از سوی مردم بهار و کبودرآهنگ به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه برگزیده شد.

از ۲۱۶ هزار واجد شرایط رای در شهرستان‌های بهار و کبودراهنگ، ۱۰۲ هزار نفر در رای‌گیری شرکت کردند.

اگرچه بعضی از مردمان بهار و کبودراهنگ معتقدند داشتن یک نماینده با توجه به گستره جغرافیایی و جمعیتی این ۲ شهرستان کم است، اما همین باعث شد تا رقابت انتخاباتی بین هر ۲ شهرستان ترک تبار استان همدان داغ و نفس گیر شود.

توسلی، دیپلمات و نماینده اصولگرای مجلس خرداماه ۱۴۰۰ پس از فوت عیسی جعفری نماینده پیشین بهار و کبودرآهنگ، موفق شد در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی دوره یازدهم با حداکثر آرا برگزیده شود.

وی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس دوره یازدهم است و این دوره نیز در لیست چند تن از احزاب و گروه‌های سیاسی قرار داشت.

روح الله نباتی رقیب اصلی توسلی در این دوره از انتخابات بود که در این رقابت حساس و نزدیک موفق به حضور در مجلس نشد.

حوزه انتخابیه اسدآباد

اکبر رنجبر زاده با کسب ۱۶ هزار و ۷۹ رای از مجموع ۳۷ هزار و ۶۷۸ رای ماخوذه صحیح در حوزه انتخابیه شهرستان اسدآباد به دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی راه یافت.

او نامزد مورد حمایت نامزد مورد حمایت شورای وحدت و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب اسلامی بود و گرایش اصولگرا دارد.

از سوابق رنجبرزاده با مدرک پزشکی عمومی می‌توان به حضور در دوره هشتم و دهم مجلس شورای اسلامی از حوزه اسدآباد، عضویت در هیات رییسه مجلس دهم نام برد.

رنجبرزاده بار دیگر از مردم شهرستان اسدآباد رای اعتماد گرفت و کیومرث سرمدی رقیب او و نماینده دوره فعلی دیار سیدجمال الدین نتوانست به حداکثر رای ممکن برای بزگشت به خانه ملت برسد.

حوزه انتخابیه تویسرکان

در حوزه انتخابیه تویسرکان "محمد مهدی مفتح" با کسب ۱۰ هزار و ۳۹۲ رای ماخوذه بار دیگر به عنوان منتخب مردم این حوزه انتخابیه انتخاب شد.

واجدین شرایط رای دادن در این شهرستان حدود ۷۶ هزار نفر بودند که در ۱۰۴ شعبه ثابت و سیار حضور یافتند، شهرستان تویسرکان شاهد رقابت ۲۹ نفر کاندیدا برای دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بود و محمدمهدی مفتح توانست حداکثر آرا را به دست آورد.

مفتح دارای گرایش اصولگرایی (نامزد مورد حمایت شورای وحدت) و یکی از با سابقه‌ترین نمایندگان این استان در ادوار گذشته مجلس است.

از سوابق این نماینده می‌توان به حضور در دوره‌های چهارم، پنجم، هفتم، هشتم، نهم، دهم و یازدهم مجلس شورای اسلامی اشاره کرد، نماینده‌ای که فرزند شهید دکتر محمد مفتح است.

او دارای مدرک دکترای اقتصاد از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران و استاد دانشگاه است و در دوره گذشته مجلس و سخنگوی کمیسیون‌های تلفیق و برنامه و بودجه و محاسبات بود.

مفتح با اختلاف رای نسبت به سایر رقبای خود در تویسرکان توانست بازهم به مجلس راه یابد.

حوزه انتخابیه نهاوند

علیرضا نثاری با کسب ۱۸ هزار و ۴۴۶ رای ماخوذه به عنوان منتخب مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی معرفی شد.

نثاری این میزان رای را از مجموع آرای صحیح ماخوذه ۷۳ هزار و ۵۰۸ رای بدست آورده است و برای نخستین بار حضور در مجلس شورای اسلامی را به عنوان منتخب مردم تجربه می‌کند.

این منتخب مردم نهاوند دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران و مهندسی سازه است و مدیریت بنیاد مسکن شهرستان نهاوند، رییس ستاد بازسازی مناطق سیل زده این شهرستان و عضویت در سازمان نظام مهندس ساختمان از سوابق اجرایی او به شمار می‌رود.

نثاری با کسب بیشترین آرا و با گرایش اصولگرا، معادلات انتخاباتی حوزه نهاوند را با وجود حضور چهره‌های سرشناس بهم ریخت.

حوزه انتخابیه رزن و درگزین

سید "ابوالحسن مصطفوی غمام" نیز از چهره‌های جدید راه یافته به پارلمان ملی از حوزه انتخابیه رزن و درگزین است که توانست ۱۶ هزار و ۲۸ رای منتخب مردم را اخذ کند.

در این حوزه انتخابیه ۲۳ نفر برای کسب کرسی مجلس شورای اسلامی در رزن و درگزین با یکدیگر رقابت کردند و در مجموع این ۲ شهرستان ۵۶ هزار و۹۶۳ نفر از مردم رای دادند.

او دارای گرایش اصولگرایی و نامزد شورای ائتلاف، شورای وحدت و مورد حمایت ائتلاف مردمی نیروهای انقلاب اسلامی (اُمنا) بود.

کارمند دانشگاه تهران و مدیرعاملی یک شرکت بازرگانی از سوابق این منتخب جدید مردم رزن و درگزین است.

مصطفی غمام نیز جزو چهره‌هایی است که معادلات انتخاباتی شهرستان رزن و درگزین را بهم ریخت و توانست بالاتر از رقبای خود از جمله لطفی نماینده مجلس به صندلی مجلس برسد، در این دوره از انتخابات بسیاری از نامزدهای این حوزه انتخابیه با صدور پیام های جداگانه، به نفع مصطفوی کناره گیری کردند.

دیدگاه شما