تازه های سایت

کد مطلب: 55471
7. اسفند 1402 - 8:53
رییس سازمان فضایی ایران با تشریح برنامه های فضایی کشور تا پایان سال و سال آینده گفت: با توجه به برنامه ریزی های انجام شده سال ۱۴۰۳ سال پر پرتابی از نظر فضایی خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، حسن سالاریه در خصوص آخرین وضعیت ماهواره‌ها و پرتاب آنها گفت: مراحل طراحی و ساخت ماهواره‌های مختلفی تمام شده و یا در حال اتمام هستند از جمله نمونه پروازی ماهواره ناهید ۲، نمونه پروازی بلوک انتقال مداری سامان و همچنین نمونه پروازی ماهواره ظفر ۲ که این ماهواره‌ها و بلوک انتقال مداری با اتمام کامل تست‌های محیط شأن، آمادگی پرتاب دارند.

پرتاب ماهواره تا پایان سال ۱۴۰۲ و سال آینده ادامه دارد

وی افزود: تا قبل از پایان سال تعدادی دیگر از ماهواره‌ها آماده پرتاب خواهند بود. اما با توجه به دلایل مختلف فنی فعلاً نمی‌شود گزارش دقیقی در مورد زمان پرتاب داد.

سالاریه در ادامه گفت: ماهواره ناهید ۲ نمونه پروازی، بلوک انتقال مداری سامان نمونه پروازی و همچنین ماهواره ظفر ۲ نمونه پروازی، برای پرتاب سال ۱۴۰۳ برنامه‌ریزی شدند و ما در سال ۱۴۰۳ همانند سال ۱۴۰۲ سال پر پرتابی خواهیم داشت چون ماهواره‌های متعددی در حال اتمام هستند و تعدادی ماهواره نیز سال آینده تکمیل می‌شوند.

وی با بیان اینکه پرتاب‌ها به صورت عملیاتی و تحقیقاتی است، تصریح کرد: ظرفیت پرتاب در کشور خوب است یعنی هم سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و هم نیروی هوافضای سپاه پرتاب‌گرهای خوبی دارند و آماده هستند پرتاب‌های متعددی داشته باشیم.

وی به ساخت و تکمیل پایگاه ملی پرتاب‌های فضایی چابهار و دسترسی به مدارهای مختلف فضایی اشاره کرد و گفت: انشاالله با تکمیل پایگاه چابهار و آغاز پرتاب‌ها از پایگاه چابهار، دسترسی ما به مدارهای مختلف فضایی خیلی باز می‌شود و درنتیجه می‌توانیم تعداد پرتاب‌ها را افزایش دهیم و تنوع مدار گذاری از جمله شیب‌های مختلف مداری و همچنین ارتفاع‌های مختلف مداری داشته باشیم.

بهره برداری از فاز اول پایگاه چابهار در سال ۱۴۰۳

سالاریه در خصوص زمان تکمیل پایگاه چابهار گفت: پایگاه چابهار، پایگاه اختصاصی بزرگی است و فازهای متعددی دارد که در حال تکمیل است و طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، انشاالله فاز اول پایگاه چابهار که با اولین پرتاب‌های تحقیقاتی و عملیاتی شروع می‌شود، سال ۱۴۰۳ یعنی در سال آینده به بهره برداری می‌رسد.

وی در خصوص تعداد پایگاه‌های فضایی در کشور گفت: در حال حاضر پایگاه اختصاصی فضایی چابهار در حال تکمیل است و پایگاه‌های دیگری نیز در اختیار وزارت دفاع و مجموعه نیروی هوا و فضا سپاه هستند و قابلیت استفاده برای پرتاب‌های فضایی را دارند.

جایگاه فضایی ایران در عرصه جهانی

رییس سازمان فضایی ایران در خصوص جایگاه فضایی ایران در عرصه جهانی گفت: جزو ۱۰ کشور اول و در حال تثبیت جایگاه خود هستیم. باید از رقبای خود فاصله بگیریم و به رتبه‌های بالاتر و بهتر برسیم. اگر بتوانیم خودمان را به ۵ کشور اول برسانیم خیلی خوب است و برای اینکه جز ۵ کشور اول قرار بگیریم زحمات زیادی از لحاظ صنعتی، تکنولوژیکی و سرمایه گذاری نیاز داریم که انشاالله در دولت سیزدهم برای ارتقا صنعت فضایی تلاش می‌شود.

سالاریه افزود: باید در صنعت فضایی هم در صنعت پرتابگر و هم صنعت ساخت ماهواره به جایی برسیم که صنعت فضایی ما یک صنعت کاملاً توانمند شود. باید به سمتی حرکت کنیم که علاوه بر اینکه خودمان بتوانیم از ماهواره‌های عملیاتی برای رفع نیازهای داخلی استفاده کنیم، بتوانیم خدمات پرتاب و طراحی و ساخت ماهواره برای کشورهای دیگر ارایه دهیم.

وی ادامه داد: ما به دنبال توسعه استفاده از داده‌ها و محصولات صنعت فضایی و تقویت و گسترش بخش خصوص هستیم تا بتوانیم این ظرفیت دانشی و کاربردی را به سایر کشورها نیز ارایه داده و در بازارهای بین‌المللی نیز نقش آفرین باشیم.

رییس سازمان فضایی ایران گفت: در خصوص آخرین وضعیت دریافت سیگنال از ماهواره‌های پرتاب شده نیز به مهر گفت: در حال حاضر با ماهواره‌هایی که در مدار قرار دادیم به طور روزانه ارتباط داریم و داده‌هایش را دریافت می‌کنیم. ماهواره‌های مهدا و کوثر که به تازگی پرتاب شدند، ماهواره‌های مخابراتی و تحقیقاتی بودند. عملکرد زیر سیستم‌های مختلف ماهواره‌ها در حال تست است و به عنوان ماهواره تحقیقاتی بهره برداری لازم را برای رشد و پیشرفت فناوری بومی فضایی از آنها می‌بریم.

آخرین وضعیت ماهواره‌های مهدا و ثریا

سالاریه در خصوص آخرین وضعیت ماهواره‌های مهدا و ثریا گفت: در حال حاضر ارتباط با هر دو ماهواره به صورت مطلوب برقرار است. داده‌های دریافتی نیز نشان از صحت عملکرد زیرسیستم‌ها دارند. دریافت این داده‌ها برای ما بسیار مهم است چرا که با تحلیل آنها، علاوه بر بررسی نحوه عملکرد سیستم‌ها و زیرسیستم‌ها، ایرادات و اشکالات احتمالی نیز تحلیل و بررسی می‌شوند که نتیجه این بررسی‌ها می‌تواند برای طراحی‌های جدیدتر و به‌روزتر در ماهواره‌های بعدی بسیار تأثیرگذار باشد.

وی در خصوص برنامه دولت در حوزه کپسول‌های زیستی گفت: امسال بعد از سال‌ها توقف، اولین پرتاب زیر مداری کپسول زیستی را داشتیم، این کپسول زیستی از جرمی حدود ۵۰۰ کیلوگرم برخوردار بود که به نسبت پرتاب‌هایی که در سال‌های قبل یعنی سال‌های دهه‌ی ۸۰ و اوایل دهه‌ی ۹۰ داشتیم، تجربه کاملاً متفاوتی بود.

سالاریه در خصوص داده دریافتی از این کپسول زیستی تصریح کرد: داده‌های کپسول زیستی که امسال پرتاب شد، دریافت شده و در طراحی کپسول‌های بعدی از آن استفاده می‌کنیم، نقاط ضعف و قوت این کپسول شناسایی شده، کیت‌های زیستی که در آن قرار گرفته ارزیابی و بررسی شده و برای طراحی ساخت کپسول بزرگ‌تر همه این داده‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد.

برنامه‌ریزی برای پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بالاتر در سال ۱۴۰۳

وی افزود: قرارداد جدیدی برای ارتقای این کپسول با جرم و حجم بالاتر منعقد کردیم و انشاالله دنبال این هستیم که در قدم اول با پرتاب‌های اولیه قابلیت زیست در فضا را در پرتاب‌های زیر مداری به لحاظ تکنولوژیکی امتحان و تست کنیم تا به قابلیت اعتماد بالا برسیم و پس از آن از ظرفیت موجود استفاده خواهیم کرد تا برسیم به نقطه‌ای که قابلیت حمل انسان در کپسول‌های زیستی با قابلیت اطمینان بسیار بالا ایجاد شود.

سالاریه در خصوص پرتاب کپسول زیستی در سال ۱۴۰۳ و سال‌های آینده گفت: به دلیل اینکه به لحاظ تکنولوژیک تست خیلی از موارد قبل از پرتاب اصلی یعنی پرتاب فضانورد به فضا لازم است، بنابراین در حال برنامه‌ریزی هستیم که برای سال‌های ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ نیز پرتاب کپسول زیستی با جرم و حجم بیشتری داشته باشیم. همچنین ممکن است کپسول‌های دیگری هم در ابعاد کوچک‌تر برای آزمون و دستیابی به فناوری‌های جدیدتر طراحی و پرتاب کنیم.

اولین پرتاب ماهواره‌های «سار» تا دو سال آینده

وی در خصوص طراحی و ساخت ماهواره‌های سار گفت: ماهواره‌های سار یک نوع ماهواره سنجشی راداری محسوب می‌شوند و قابلیت تصویربرداری از سطح زمین با تکنولوژی‌های راداری را دارد، طراحی و ساخت ماهواره سار در برنامه ۱۰ ساله فضایی ایران پیش بینی شده است و طبق برنامه‌ریزی انجام شده انشاالله در مدت یک یا دو سال آینده اولین پرتاب‌های ماهواره‌های سار در کشور آغاز می‌شود.

سالاریه در ادامه در خصوص وضعیت موجود ماهواره سار در کشور تصریح کرد: در حال حاضر در مجموعه‌های پژوهشگاه فضایی، وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در حال طراحی و ساخت ماهواره‌های سار با دقت‌های مختلف هستیم و انشاالله در طی سال‌های آتی ماهواره‌های سار ایرانی اولین تست‌های مداری خود را خواهند داشت.

وی ادامه داد: چون ماهواره‌های سار در هر شرایط جوی و آب و هوایی امکان تصویربرداری را دارند به نوعی از پیشرفته‌ترین ماهواره‌ها محسوب می‌شوند که می‌توانند در بسیاری از شرایط و بخصوص در مواقع رخدادهایی همچون سیل کمک شایانی را به ما داشته باشند.

منبع: مهر

دیدگاه شما