تازه های سایت

کد مطلب: 5507
20. آذر 1391 - 18:37
پایگاه خبری گرو : یک مقام مسئول در شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، با اشاره به انجام اورهال روی واحد کت‌کراکر قدیمی و CR1 و برطرف شدن مشکل کت‌کراکر جدید پالایشگاه آبادان، از شروع دوباره تولید بنزین در این پالایشگاه خبر داد.
خبرگزاری فارس: تولید بنزین در بزرگترین پالایشگاه کشور از سر گرفته شد

پایگاه خبری گرو به نقل از فارس :یک مقام مسئول در پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه خوراک جدید به واحد FCC جدید پالایشگاه آبادان تزریق شد و این واحد با 60 درصد ظرفیت مشغول به کار شده است، گفت: واحد CR1 نیز پس از تعمیرات اساسی در فرآیند پیش راه‌اندازی قرار دارد و کاتالیست باید بازیابی شود که در فاصله اندکی تولید بنزین در این واحد نیز آغاز خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه ایجاد بعضی مشکلات در فرآیند تولید غیر متعارف نیست، اضافه کرد: مباحث مربوط به نشت کاتالیست در FCC جدید برطرف شد و عملا تولید بنزین در این واحد آغاز شده است.

این مقام مسئول اظهار داشت: برای FCC قدیمی پالایشگاه به اندازه کافی خوراک در اختیار نداریم، اما قرار است کاتالیست به میزان کافی تامین شود، تا اگر مشکلی مشابه مشکل اخیر ایجاد شد و کل واحدها از مدار خارج می‌شوند، با توقف کامل تولید بنزین مواجه نشویم.

وی افزود: در این واحد اغلب کارهای تعمیراتی انجام شده است و پس از تامین برخی اقلام این واحد نیز آماده به کارگیری در شرایط خاصی خواهد بود.

وی تصریح کرد: در این چند روز توقف تولید در بزرگترین پالایشگاه کشور مشکل کمبود بنزین ایجاد نشد و بنزین موجود به مصرف رسید.

به گزارش فارس، تولید بنزین در واحد FCC یا کت‌کراکر جدید پالایشگاه آبادان که پیش از این در زمان افتتاح دچار حادثه شده بود، در 5 آذر جاری به دلیل نشت مقادیر زیادی کاتالیست و کک به برج تقطیر متوقف شده بود.

پیش از آن نیز واحد CR1 این پالایشگاه 6 روز زودتر از موعد پیش‌بینی شده برای اورهال به دلیل نصب پایه دوربین مدار بسته روی خط انتقال برق 11 هزار ولت این واحد از مدار تولید خارج شده بود و عملا با خروج واحد کت‌کراکر جدید از تولید پالایشگاه آبادان به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین پالایشگاه ایران به شکل بی‌سابقه‌ای پس از جنگ تحمیلی با توقف تولید مدت بنزین مواجه شد.

در عین حال به دلیل انجام نشدن اورهال بر روی واحد کت‌کراکر قدیمی این پالایشگاه که با توجه به کمبود خوراک از 6 ماه پیش از مدار تولید خارج شده است، این واحد نیز نتوانست توقف تولید بنزین در دیگر واحدها را جبران کند.

پالایشگاه آبادان که با تولید 15 میلیون لیتر بنزین 23 درصد از کل بنزین و 26 درصد از بنزین پالایشگاهی کشور را تولید می‌کند، در سال‌های اخیر با حوادث فراوانی مواجه شده است.

دیدگاه شما