تازه های سایت

کد مطلب: 54873
28. آذر 1402 - 8:54
نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه در حوزه علمیه برادران نهاوند برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، نشست هم‌اندیشی وحدت حوزه و دانشگاه با حضور علمای حوزه، اساتید و مدیران دانشگاه‌ها و مسئولان شهرستان در حوزه علمیه برادران برگزار شد.
در این نشست کامیار شیراوند از اساتید دانشگاه‌های نهاوند ضمن تسلیت سالروز شهادت شهید مفتح به‌عنوان منادی وحدت حوزه و دانشگاه گفت: به گفته امام راحل حوزه و دانشگاه منشأ تحولات سعادت و شقاوت است و حوزه علمیه حق بزرگی به گردن علم دارد و نفوذ در دانشگاه‌ها باید بیشتر از این باشد چراکه کشور به محقق و دانشمند الهی نیازمند است که افکار و نگاه دینی همراه با علم داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه افراد گران‌قدری مانند شهید چمران ثمره این راهبرد است، اظهار داشت: دانشگاه و حوزه باید مثل دو بال اثرگذار در کنار همدیگر حرکت کنند که جامعه‌ای مبتنی بر دین و پیشرفت داشته باشیم.
در ادامه برنامه حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباسعلی مغیثی امام‌جمعه نهاوند گفت: در زمان طاغوت فاصله‌ای بین حوزه و دانشگاه ایجادشده بود که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی هدف امام خمینی (ره) این بود که دانشگاه و حوزه در خدمت دین و مردم باشند.
وی اظهار داشت: علم نمی‌تواند انسان را هدایت کند و بازدارنده باشد، اما بالعکس عقل انسان را هدایت می‌کند و تجربهٔ جامعه و گذشتگان نشان می‌دهد که علم و دانستن به‌تنهایی هدایت‌گر و نجات‌دهنده نیست چون خیلی‌ها همه‌چیز می‌دانند اما خلاف آن عمل می‌کنند.
حجت‌الاسلام مغیثی افزود: عقل هدایتگر و نجات‌دهنده انسان از بلاهای دنیا و آخرت است نه علم چون در تاریخ چهره‌هایی وجود داشته‌اند که عالم زمان خودشان بوده‌اند اما عاقل نبودند.
امام‌جمعه نهاوند بیان داشت: کسانی در اطراف ما بودند که ادعا می‌کردند عاقل هستند و دارای درجات علمی بالابودند اما نتوانستند با انقلاب و مردم باشند و امروز هم ازاین‌گونه افراد داریم و این‌ها عالم و عاقل نیستند.
وی در ادامه گفت: حوزه و دانشگاه باید در راستای خدمت دین و مردم قدم بردارد و علمی که آموزش داده می‌شود نیز باید برای خدمت به مردم باشد، علم باید در خدمت دین و مردم نه در خدمت دشمن و شیاطین باشد.
حجت‌الاسلام مغیثی اظهار داشت: دانشگاهی که در زمان طاغوت در خدمت شیاطین و طاغوتیان بود امروز با تمام قوا در خدمت دین و مردم است.
وی افزود: چیزی که مهم است، این است که عقاید اسلام، اخلاق و رفتار اسلامی و توجه به دستورات دین هم در دانشگاه‌ها و هم در حوزه‌های علمیه مدنظر و موردتوجه باشد.
امام‌جمعه نهاوند در خاتمه خطاب به مسئولین و اساتید دانشگاه و حوزه اظهار داشت: مردم و علی‌الخصوص جوانان و نوجوانان چشمشان به دنبال مسئولان است که ببینند آن‌ها چگونه رفتار می‌کنند اگر مسئولین و اساتید ما در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها افرادی با معیارهای اسلامی باشند، افرادی که تحویل جامعه می‌شوند افرادی بااخلاق و رفتار اسلامی خواهد بود، پس عمل مسئولان در جامعه بسیار تأثیرگذار است.
در ادامه این مراسم حجت‌الاسلام‌والمسلمین عباس مولوی رئیس حوزه علمیه نهاوند ضمن گرامیداشت یاد و خاطرهٔ شهید آیت‌الله مفتح بیان داشت: یکی از بن‌مایه‌های وحدت حوزه و دانشگاه آشنایی هر چه بیشتر حوزه‌های علمیه با دانشگاه‌ها و بالعکس است.
وی افزود: این وحدت باعث آشنایی هرچه بیشتر و تعامل این دو نهاد مهم خواهد شد که برکات ارزشمندی برای کشور دارد.
مولوی گفت: حوزهٔ علمیه در سال‌های بعد از انقلاب پیشرفت‌های بسیار خوبی در حوزه‌های علمی و گسترهٔ فعالیت‌های این نهاد مقدس داشته و دارد.
رئیس حوزه علمیه نهاوند در خاتمه خواستار وحدت هر چه بیشتر بین حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌ها شد اظهار داشت: هرچه وحدت بین حوزه و دانشگاه بیشتر شود سطح علمی دانشجویان و طلبه‌ها بالاتر خواهد رفت و از اساتید حوزه و دانشگاه خواهشمندیم که این وحدت را بیش از گذشته افزایش دهند تا شاهد افزایش سطح علمی بالاتری در کشور باشیم.

دیدگاه شما