تازه های سایت

کد مطلب: 5486
20. آذر 1391 - 16:13
پایگاه خبری گرو به نقل از فارس: گرد مولر تا شب گذشته با زدن 85گل در یک سال به مدت 40 سال رکورددار فوتبال جهان بود، اما مسی با گلزنی برابر بتیس آن رکورد را شکست.
خبرگزاری فارس: بمب‌افکنی که دیگر رکورد‌دار نیست!/ پایان اقتدار 40 ساله اسطوره ژرمن‌ها

به گزارش پایگاه خبری گرو، پس از مدت‌ها انتظار لیونل مسی، در جدال شب گذشته (یکشنبه شب) با بتیس توانست در پیروزی 2 بر یک، هر 2 گل تیمش را بزند و با کسب گل‌های شماره 85 و 86 خود در سال رو به پایان میلادی، رکورد گلزنی گرد مولر آلمانی را پس از 4 دهه (85 گل در یک سال) بشکند.

مسی که تا قبل از این جدال توانسته بود در یک سال 84 گل به ثمر برساند، تا رکورد دست نخورده گلزن دهه هفتاد ژرمن‌ها معروف به «بمب افکن» تنها یک گل فاصله داشت که به این مهم رسید.

اکنون با86 گل زده مسی که خود صاحب رکورد شده، قادر خواهد بود،‌ بازهم بر شمار گل‌هایش بیفزاید و رکورد جدید را همچنان بهبود ببخشد.

 

اما پرسشی که در اینجا ذهن هر علاقمندی را که مشغول می کند، ممکن است چنین باشد:‌ این بمب افکن که رکوردش 4 دهه پا برجا بود، چه چهره ای است که توانست سال‌های بی‌شمار این تعداد باورنکردنی گل را در یک فصل به ثمر رساند و جاودانه شود؟

در این مجال  جهت آشنایی بیشتر با گلزنی که نامش حتی با رکوردشکنی مسی، در تاریخ فوتبال ثبت خواهد بود، نگاهی به زندگی ورزشی این چهره نامی می اندازیم.

*مولر، گلزنی ذاتی

گرهارد(گرد) مولر که در تاریخ سوم نوامبر سال 1945 در نوردلینگن، از توابع مونیخ به دنیا آمد، ستاره‌ای است که از او به عنوان «بمب‌افکن ملی» نامبرده می شود. این ملی‌پوش پیشین ژرمن‌ها و رکوردار گلزنی در تیم ملی آلمان، بوندس‌لیگا و بایرن‌مونیخ، از سال 1992 تاکنون به عنوان کمک مربی با تیم دوم باشگاه مونیخی مشغول به همکاری است.

مولر زمانی که بازی می کرد، گلزنی نبود که فانتزی بازی کند و گل‌های زیبا و خارق‌العاده به ثمر رساند. در واقع او تسلط عجیبی بر پا و سر خود داشت و چرخش‌های او ، شوت‌های ناگهانی‌اش و ضرباتی که در ظاهر ساده اما دقیق را به توپ می زد و آن را دروازه حریفان می‌کرد، از او یک گلزن بزرگ و جهانی ساخت. به همین خاطر او در کمترین فضا قادر بود بچرخد و به سرعت توپ را وارد دروازه حریف کند.

شاید مهم‌ترین گلی که او به همین ترتیب به ثمر رساند، گلی بود که در فینال جام جهانی 1974  و در ورزشگاه المپیک مونیخ در پیروزی 2 بر یک به ثمر رساندو باعث قهرمانی ژرمن‌ها در پیکارهای شد که خود میزبانش بودند.

این قابلیت وی به حدی زیاد بود که معمولا تیم‌های حریف را وادار می‌کرد دو مدافع پوششی را مامور مهارش کنند.

 

 

*شروع فوتبال

او دوران حرفه‌ای ورزشی خود را با  تیم شهرش آغاز کرد.تنها پس از سه سال عضویت در تیم پایه نوردلینگن از زادگاهش ، به تیم اصلی راه یافت و با آمار گلزنی 51 گل در 32 بازی شرایط حضورش در معروف‌ترین و بزرگترین تیم ایالت بایرن یعنی «بایرن مونیخ» فراهم شد.

در سال 1964 هنگامی که فقط 19 سال داشت، به جمع مونیخی‌‌ها  که آن زمان در دسته دوم حاضر بود، پیوست. در سال  1965 مثلث بکن باوئر، زپ مایر و گرد مولر که بعدها بایرن را به تیم اول جهان تبدیل کرد، باوارایی‌ها را به دسته اول بوندس لیگا آورد. «گلزن توانمند» به همراه بایرن 4 قهرمانی آلمان، 4 قهرمانی جام حذفی کشور و 3 قهرمانی اروپا را به دست آورد.

او 7 بار به عنوان گلزن برتر بوندس لیگا انتخاب شد. همچنین از فصل 65-1964 تا فصل 78-1977 سرخ‌پوشان مونیخی بود. در فصل 1972-1971 برای این تیم 40 گل زد که تاکنون کسی به این رکورد نرسیده است. به این افتخارات باید قهرمانی در جام برندگان جام اروپا و جام باشگاه‌های جهان را نیز افزود. همچنین در سال 1970 به عنوان اولین آلمانی جایزه بهترین بازیکن اروپا را به خود اختصاص داد.

 

 

*مثل بکن باوئر و کرویف

در سال 1979 گرد مولر پس از بزرگانی همچون بکن‌باوئر، پله، کرویف که راهی لیگ حرفه‌ای تازه‌ تشکیل شده ایالات متحده آمریکا شدند، به این کشور مهاجرت کرد و به عنوان لژیونر در خدمت تیم فورت لادوریل‌دال معروف به «مهاجم‌ها»‌ قرار گرفت. تیمی که تا سال 1981 برایش بازی کرد و در افتخاراتش سهمیم شد.

وی پس از سال 1982 که کفش‌هایش برای همیشه آویخت، به کشورش بازگشت.

 

*شاگرد هلموت شوئن

در تیم ملی آلماندر رده ملی و در اواخر دهه شصت ،پس از اینکه مورد توجه هلموت شون مربی فقید و وقت آلمان قرار گرفت، در سال 1966 نخستین بازی ملی خود را برابر ترکیه انجام داد و 8 سال در خدمت این تیم بود. وی در این مدت در مجموع 62 بازی برای تیم کشورش انجام داد و 68 گل به ثمر رسانید. یعنی بطور میانگین بیش از یک گل در هر بازی زد.

«گرهارد» جوان به همراه «مانشافت» (آلمان) در سال 1974 به مقام قهرمانی جهان رسید. در بازی نهایی آن دوره از مسابقات، آلمان در مقابل رقیب دیرینهٔ خود هلند قرار گرفته بود. تا چند دقیقه پیش از پایان نیمهٔ نخست، دو تیم با نتیجهٔ یک بر یک مساوی بودند. در این آن هنگام او  با وارد کردن دومین گل به دروازهٔ هلند، «سفید و مشکی‌پوشان» را برای دومین بار فاتح جهان کرد.

 

 

*مولر ، بازیکنی پرافتخار

مولر در مسابقات جام جهانی مجموعا 14 گل به ثمر رساند و تا سال 2006 که رونالدو ستارهٔ برزیلی با پانزدهمین گل خود در رقابت‌های جام جهانی در آلمان، رکورد ش را شکست، پیشتاز بود. وی با همراه با ژرمن‌ها یکبار نیز در سال 1972 قهرمان جام ملت‌های اروپا شد.

گل پیروزی 2 بر 1 آلمان برابر اسکاتلند با ضربه سر گرد مولر، در دیداری تدارکاتی در سال 1974در کارنامهٔ فوتبال باشگاهی وی، جزو عناوین‌ فراموش نشدنی‌اش  ثبت شده است.

*حضور در بایرن

او 15 سال برای باشگاه بایرن مونیخ توپ زد. در این مدت به همراه این تیم یکبار قهرمان باشگاه‌های جهان، سه بار قهرمان باشگاه‌های اروپا، یکبار قهرمان جام حذفی باشگاه‌های اروپا، چهاربار قهرمان آلمان و چهاربار قهرمان جام حذفی آلمان شد.

افزون بر آن، مولر در سال‌های 1970 و 1972 لقب بهترین گلزن اروپا را از آن خود کرد. وی همچنین در سال 1970 از طرف کارشناسان فوتبال به عنوان بهترین بازیکن اروپا انتخاب شد. مولر دوبار نیز به عنوان بهترین بازیکن آلمان انتخاب شد.

 

 

*مردی جادوانه

گلزنی که تا چهارشنبه شب «رکورد 85 گل زده‌اش» پا برجا بود و توسط لیونل مسی‌ شکسته شد، در دورانی که بازی می کرد، آنقدر گلزنی کرده و رکورد در زمینه های مختلف خلق کرده که در همه حال می‌تواند نام خود را به عنوان یک گلزن تاریخی،‌حفظ کند.

وی 68 گل در 62 زده که میانگین 1.097 گل در هر بازی ملی است. او در کنار ادموند کوهن، تنها بازیکن آلمانی است که در یک دوره جام جهانی هت تریک کرده است. البته او در دو بازی ملی خارج از جام جهانی،‌ هت‌تریک کرده است. حتی در تاریخ 26 ماه مه سال 1972 در بازی آلمان و شوروی سابق از دقیقه 49 تا 65 بازی 4 گل زیبا به ثمر رساند.

در مجموع او در 4 بازی 3 گل زد و در 4 بازی دیگر نیز زننده 4 گل بود.

از طرفی در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا  او بهترین گلزن کشورش است. زیرا در 12 بازی 16 گل زده است.

در مورد گرد مولر، نکات مثبت زیادی در ارتباط با گلزنی وجود دارد. به عنوان مثال او 365 گل در 427 بازی بوندس‌لیگایی زده که همه این تعداد گل برای بایرن مونیخ بوده است.

البته در کنار این همه رکورد اعجاب انگیز، یک رکورد منفی نیز به چشم می‌خورد: گرهارد که اکنون 67 ساله شده ، بدترین پنالتی زن تاریخ بوندس‌لیگا است. او در مجموع سال‌های در بوندس لیگای کشورش به عنوان بازیکن باشگاهی فعالیت کرد، 12 ضربه پنالتی را هدر داد که تاکنون سابقه نداشته در این لیگ بازیکنی چنین آماری از نظر هدر دادن ضربه پنالتی داشته باشد.

*عناوین و افتخارات

در تیم ملی: قهرمان جهان 1974، قهرمان اروپا 1972، آقای گل جام جهانی 1970 (با 10 گل زده)، آقای گل جام ملت‌های اروپا در سال 1972 ( با 4 گل زده)

در رده باشگاهی:قهرمان جام بین قاره‌ای 1976، فاتح جام باشگاه‌های اروپا 1974، 1975، 1976، قهرمان جام جامداران 1967،‌قهرمان آلمان در سال ‌های 1969، 1972، 1973، 1974، قهرمان جام حذفی آلمان در سال‌های 1966، 1967، 1969، 1971، قهرمان لیگ دسته دو در سال 1965، آقای گل 7 دوره بوندس‌لیگا

دیدگاه شما