تازه های سایت

کد مطلب: 52154
13. بهمن 1401 - 9:25
رئیس دولت یازدهم و دوازدهم گفت: مسئولان باید بدانند نارضایتی‌ها باید چاره‌جویی شود و ریشه‌یابی اعتراضات و پاسخگویی به مردم وظیفه مهم مسئولان است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، روزنامه کیهان در ستون خبر ویژه خود نوشت: به گزارش خبرآنلاین، حسن روحانی، در دیدار با جمعی از روزنامه‌نگاران، سخنرانی امام خمینی در بهشت‌زهرا در ۱۲ بهمن ۵۷ را مانیفست و معیار جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: امام، مبنا را رای اکثریت مردم می‌دانست؛ حتی در این سخنرانی فرمود به پشتوانه اینکه مردم ایشان را قبول دارند، دولت تشکیل می‌دهد.

روحانی افزود: امام و مقام معظم رهبری همواره بر مردم به‌عنوان قدرت اصلی نظام تکیه داشتند. اگر بتوانیم مردم را جذب کنیم، موفق می‌شویم، اگر از مردم فاصله بگیریم شکست می‌خوریم. قدرت ما فقط در توان نظامی و تسلیحاتی نیست، قدرت ما مردم هستند. اگر پیشرفته‌ترین سلاح‌ها و سپاه جان‌برکف و بسیج مخلص داشته باشیم ولی حمایت مردم را نداشته باشیم، شکست می‌خوریم. در جنگ تحمیلی وقتی پیروز شدیم که ارتش و بسیج و سپاه و نیروهای مردمی در صحنه بودند و وقتی مجبور به پذیرش قطعنامه ۵۹۸ شدیم که خطر کمرنگ شدن حمایت مردم وجود داشت.

او افزود: یکی از مشکلات حوادث چند ماه اخیر، ایجاد شکاف عمیق اجتماعی بود. مسئولان باید بدانند نارضایتی‌ها باید چاره‌جویی شود. برای اقناع مردم باید اقدامات لازم فرهنگی و سیاسی انجام شود. ریشه‌یابی اعتراضات و پاسخگویی به مردم وظیفه مهم مسئولان است.

او با اشاره به برگزاری پنج انتخابات در اولین سال پیروزی انقلاب گفت: مجلس اول بهترین دوره در تمام ادوار مجالس شورای اسلامی بود؛ همه گروه‌ها و جریانات در آن شرکت کردند و انتخاباتی آزاد و پرشور شکل گرفت. در دیگر انتخابات برگزار شده در آن سال نیز مشارکت گسترده گروه‌های سیاسی و مردم را شاهد بودیم. سال ۱۳۵۸ الگوی خوبی است که می‌توان به آن رجوع کرد و امیدوارم انتخاباتی که سال آینده برگزار می‌شود و دیگر انتخابات پیش‌رو، با عمل به قانون اساسی و وظیفه نظارتی شورای نگهبان و اتکا به مجاری قانونی تأیید صلاحیت‌ها، در چنین فضایی برگزار شود تا با اتکا به قدرت مردم بتوان کشور را از این شرایط سخت عبور داد.

وی با تاکید بر اینکه آغازگر این راه حاکمیت است، افزود: با وجود توطئه‌های خارجی باید دولت و مجلس با حمایت اکثریت مردم شکل بگیرد. با دولت و مجلس اقلیت نمی‌شود انسجام داخلی و توان حل مشکلات ایجاد کرد. کلید حل مشکلات امروز بازگشت به انتخابات رقابتی با حضور گسترده مردم در صحنه است.

روحانی گفت: ما چاره‌ای نداریم جز اینکه نظام جمهوری اسلامی را حفظ و آن را درست کنیم. نظام متعلق به این و آن نیست، نظام متعلق به همه ملت ایران است. مردمی که از ما برگشتند را باید برگردانیم. حتی اگر حاکمیت یکدست می‌شود باید مسیری طی کند که مورد پذیرش همه مردم باشد.

اظهارات آقای روحانی هرچند در کلیات درست است، اما عملکرد شخص وی و برخی اعضای موثر دولتش، از علل اصلی نارضایتی مردم است که متاسفانه همواره از سوی این طیف انکار شد و نتیجه آن، سرخوردگی بخشی از مردم و کاهش میل مشارکت در انتخابات بود و این در حالی است که هم در انتخابات مجلس قبلی و هم انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، مدعیان اعتدال و اصلاحات به جای یک لیست، سه لیست برای انتخابات مجلس ارائه کرده بودند و در انتخابات ریاست جمهوری نیز دو نامزد (از جمله همتی رئیس کل بانک مرکزی در دولت روحانی) داشتند و ۱۶ حزب اصلاح‌طلب به علاوه خاتمی از وی حمایت کردند.

عملکرد اقتصادی به‌شدت مخرب و ناکارآمد این طیف موجب شد که محبوبیت روحانی در سال پایانی ریاست جمهوری به شش درصد برسد و حتی برخی اصلاح‌طلبان بگویند اگر چوب خشک به‌جای وی بود، بهتر عمل می‌کرد. رکورد تورم ۶۰ درصدی، محصول همین دوره و عملکرد است. یکی از سوءتدبیرهای فاحش دولت روحانی، چهار سال حذف کارت سوخت و سپس، سه برابر کردن قیمت بنزین بود که موجب اعتراض مردم و بهانه‌ای برای موج‌سواری و آشوب‌افکنی دشمن شد. نکته تلخ اینکه برخی دولتمردان دولت روحانی و نشریات حامی وی با وجود بدگویی فراوان علیه دولت پیش از خود، در یکی دو سال اخیر اذعان کردن آرزوی ناکام‌شان، دستیابی به نرخ رشد اقتصادی سال ۱۳۹۰ بود. آقای روحانی در این میان، از متهمان و مقصران اصلی پسرفت اقتصادی کشور در دهه ۹۰ است و به نظر می‌رسد با برخی اظهارات نظیر سخنان اخیر، بیشتر فرافکنی و فرار به جلو می‌کند.

دیدگاه شما