تازه های سایت

کد مطلب: 52143
12. بهمن 1401 - 1:12
کمی پس از ترک ایران به من خبر دادند که مارگارت تاچر به ما اطمینان داده که در صورت پیروزی در انتخابات قریب‌الوقوع انگلیس به ما پناهندگی سیاسی خواهد داد، ولی پس از آنکه نخست وزیر شد، گفتند برازنده نیست.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو به نقل ازسرویس سیاست مشرق - شاه پس از ترک ایران کاملا آواره شد و این آوارگی را در خاطراتی که پس از انقلاب نوشته منعکس کرده است. او از عدم پذیرش خودش در مکزیک برای بار دوم، اتریش، سوئیس، آفریقای جنوبی و انگلیس در خاطراتش روایت کرده و می‌نویسد:

خورخه کاستنادا، وزیر خارجه، در مصاحبه‌ای مطبوعاتی در مکزیکوسیتی رسما اعلام داشت که بازگشت من مخالف «منافع حیاتی» مکزیک است. وی ماهیت این منافع حیاتی را توضیح نداد. گزارش مطبوعات بعدا حکایت داشت که مقامات مکزیکی از آن بیمناکند که به سفارتخانه‌هایشان در خاورمیانه و اروپا حمله شود. این توجیه چندان موجه نمی‌نمود. هنوز هم نمی‌دانم که چه انگیزه‌ای موجب اتخاذ این سیاست مکزیک گردید. ...

دربارة ترک آمریکا با دستگاه کارتر دعوایی نداشتم، ولی چند جا را بیشتر نمی‌توانستم انتخاب کنم. اضافه بر تردیدی که برای بازگشت به مصر داشتم، ایالات متحده هم به این انتخاب راغب نبود و از آن می‌ترسید که حضور من در آنجا به روابط پرزیدنت سادات با کشورهای عرب لطمه بزند که البته حوادث بعدی بیجا بودن این ترس را نشان داد. رفتن به پاناما و همچنین بازگشت به باهاما نیز امکان داشت. هیچ‌کدام جالب به نظر نمی‌آمدند. به دفع‌الوقت پرداختیم. از اتریش و سوئیس خواستیم که ما را بپذیرند، هر دو جواب منفی دادند، گو اینکه روابطم با برونو کرایسکی، صدر اعظم اتریش، همیشه خیلی خوب بود و در سوئیس هم از سال‌ها پیش خانه‌ای داشتم. درباره آفریقای جنوبی و بریتانیا هم بحث کردیم.

کمی پس از ترک ایران به من خبر دادند که مارگارت تاچر به ما اطمینان داده است که در صورت پیروزی در انتخابات قریب‌الوقوع انگلیس به ما پناهندگی سیاسی خواهد داد، ولی پس از آنکه او نخست وزیر شد، به ما گفتند که برای ایشان برازنده نیست به ما اجازه ورود بدهد. بعد هم این موضوع هرگز تغییر نکرد.

پاسخ به تاریخ، محمدرضا پهلوی، ترجمه حسین ابوترابیان، تهران؛ چاپخانه رخ، 1371، صص 436-437.

دیدگاه شما