تازه های سایت

کد مطلب: 49845
25. ارديبهشت 1401 - 7:51
واحد «قزل دانش» به عنوان مرکز استراتژیک اصلاح نژاد قزل‌آلا در غرب کشور و بزرگترین تولیدکننده در نهاوند ـ اولین شهر شیلاتی غیرساحلی ـ از سال ۹۳ به خاطر بیماری VHS درگیر خسارت بالایی شده بود که با رفع مشکل، شاهد راه‌اندازی این مزرعه استراتژیک خواهیم بود تا ضمن اشتغالزایی برای ۳۰۰ نفر، زمینه تولید بچه‌ماهی ایرانی هم مهیا شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، بر اساس آمار ٩٨ درصد از تولیدات مواد غذایی از اراضی قابل کشت به دست می‌آید که درصد کمی از سطح خشکی را به خود اختصاص می‌دهد، از طرفی سطح دریاها و اقیانوس‌‌ها با وسعتی حدود ٧١ درصد کره زمین فقط دو درصد غذای انسان‌ها را تامین می‌کنند بنابراین آبزی‌پروری و فعالیت شیلاتی را می‌توان از مهمترین ظرفیت‌های تولیدی بالقوه در جبران این کاستی‌ها قلمداد کرد.

محدودیت‌های صید از یک‌ سو و افزایش تقاضا از سوی دیگر، سبب شده اقبال به پرورش آبزیان افزایش یابد، در این میان نهاوند یکی از مناطق مستعد جهش تولید در زمینه آبزی‌پروری کشور به شمار می‌رود که در صورت استفاده از پتانسیل کامل آن و حمایت از سرمایه‌گذاری می‌توان در آینده آن را در زمره صادرکنندگان ماهی قزل‌آلا قرار داد.

وجود منابع آبی غنی و سراب‌های متنوع در نهاوند، باعث شده این شهرستان به عنوان شهر غیر ساحلی و خواهرخوانده شیلات کشور تبدیل شود، این منطقه با تولید ۷۰ درصد مجموع شیلات استان و در زمینه تخم ماهی چشم‌زده، طی سال‌های متمادی رتبه اول برتر کشور را در برداشت ماهی از منابع آبی موجود در بین شهرهای غیر ساحلی به خود اختصاص داده و علاوه بر روانه‌سازی آبزیان به بازار داخلی، توانسته گام‌هایی برای صادرات تخم ماهی چشم‌زده بردارد.

شرایط مناسب پرورش ماهیان سردابی و گرمابی باعث شده یکی از روستاهای این منطقه نیز به نام «بابارستم» به عنوان دهکده نمونه شیلات در سطح کشور معرفی شود.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند در این رابطه در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: نهاوند به عنوان اولین شهر شیلاتی غیرساحلی کشور از ظرفیت بالایی در تولید ماهی قزل‌آلا برخوردار است که می‌تواند بسیاری از نیازهای منطقه غرب کشور را تامین کند.

علی‌مروت امیری با بیان اینکه گوشت ماهی سردابی سالانه ۵ هزار تن در نهاوند تولید می‌شود، گفت: نهاوند عمده‌ترین مرکز پرورش ماهی استان است که با ۶۴ مجوز و پروانه شیلاتی بیش از ۸۰ درصد ماهی سردآبی و بخشی از ماهیان گرمابی استان را تولید می‌کند.

وی افزود: تا قبل از ورود بیماری VHS نهاوند رونق خوبی در تولید ماهیان سردابی به ویژه قزل‌آلا داشت که متاسفانه سال ۹۳، حدود ۷۰ درصد واحدهای شیلات نهاوند به علت این بیماری خسارت‌ سنگینی را متحمل شدند و میزان تولید ماهی آنها کاهش یافت و حتی برخی نیز تعطیل شدند.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه در حال حاضر ۵۵ واحد پرورش ماهی در نهاوند فعال است، شرکت قزل دانش را بزرگترین واحد پرورش و تکثیر ماهی قزل‌آلا در آن عنوان کرد و گفت: این مجموعه به خاطر VHS دچار بحران و خسارت شد و تولید تخم ماهی چشم‌زده نیز راکد شد که البته با پیگیری‌های فراوان بخشی از مشکلات این بخش رفع شد.

وی اظهار کرد: تا قبل از شیوع VHS بیشترین تولید کشور در این زمینه مربوط به نهاوند بود و تولید ۵۰ درصد نیاز کشور به ماهی چشم‌زده از طریق این شهرستان تامین می‌شد که  امیدواریم با راه‌اندازی مجدد سایت قزل دانش بتوانیم تولید سالانه را به بیش از ۵ هزار تن برسانیم.

۱۲ مزرعه گرمابی با تولید سالانه ۱۰ تن ماهی در شهرستان نهاوند فعال است، این واحدها ۵۰ درصد ماهی استان را تولید می‌کنند.

امیری با بیان اینکه ۱۲ مزرعه گرمابی نیز با تولید سالانه ۱۰ تن ماهی در شهرستان فعال هستند، عنوان کرد: این واحدها ۵۰ درصد ماهی استان را تولید می‌کنند.

وی گفت: مرکز تکثیر تخم چشم‌‌زده ماهی با ظرفیت تولید ۱۰۰ قطعه صد درصد تخم چشم‌زده ماهی استان و ۴۰ درصد تخم چشم زده ماهی کشور را تولید می‌کند.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند از تولید سالانه ۵ هزار تن ماهی در این شهرستان خبر داد و افزود: علاوه بر اینکه ۶۰ درصد ماهی استان در نهاوند تولید می‌شود در غرب کشور نیز حائز رتبه برتر تولید گوشت ماهی هستیم.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند نیز در گفت‌وگو با فارس اظهار کرد: تکثیر و پرورش ماهی در نهاوند از سال ۶۸ رونق گرفت و در حال حاضر ۷۶ مزرعه با تولید سالانه ۵ هزار تن ماهی فعال است.

مصطفی کزازی تعداد مزارع تکثیر و تفریخ در نهاوند را ۱۰ مورد خواند و در ادامه از سایت قزل دانش به عنوان مرکز استراتژیک اصلاح نژاد در غرب کشور در زمینه تکثیر تخم چشم‌زده ماهی یاد کرد.

وی گفت: قزل دانش که از اولین مراکز تکثیر و پرورش ماهی کشور است دهه ۷۰ ابتدا به صورت پرورش ماهی و سپس تکثیر سنتی با استفاده از آب فراوان شروع به کار کرد، در دهه ۸۰ توسعه یافت و در تکثیر دومین مرکز کشور بود که در زمینه تکثیر نوری (تکثیر خارج از فصل) اقدام به فعالیت کرد.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند افزود: این مجموعه به رکورد ۸۰ میلیون تخم چشم‌زده در سال رسید و اکثر استان‌های کشور را تغذیه می‌کرد تا اینکه سال ۹۳ با واردات تخم چشم‌زده از خارج و آلودگی ویروس ناشی از همین تخم‌ها و آلودگی آب گاماسیاب دچار خسارت بسیار شد که مسئولان مرکز پس از این اتفاق برای احیای مجدد مزرعه و پاکسازی آن از ویروس اقدام کردند.

مجوز شرکت قزل دانش ۲۰۰ میلیون تکثیر تخم چشم‌زده ماهی، ۸۰ میلیون تفریخ و ۱۰۰۰ تن پروار است، ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تخم چشم زده در مزارع این سایت رهاسازی شده است.

وی گفت: به دنبال مکانیزه کردن این مجموعه در راستای سیستم نیمه مداربسته و امن و بازگشت به چرخه تولید اقداماتی انجام شده است ضمن اینکه برای احیای مجدد آن تمام مصالح و تجهیزات پروژه از داخل امکانپذیر بوده و به دست متخصصین داخلی امکانپذیر است.

این کارشناس شیلات با بیان اینکه عمده مشکل احیای مجدد، تورم، افزایش نرخ سرمایه‌گذاری و کیفیت و نظارت بر آن است افزود: این پروژه با تامین ۴۰ درصد از تخم چشم‌زده ماهی کشور از واردات آن جلوگیری می‌کند و برای ۴۰ نفر مستقیم و ۲۵۰ نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال خواهد شد.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مجوز شرکت قزل دانش ۲۰۰ میلیون تکثیر تخم چشم‌زده ماهی، ۸۰ میلیون تفریخ و ۱۰۰۰ تن پروار است که شروع به کار این واحد به همت مسوولان مزرعه و سازمان جهاد کشاورزی کلید خورده و ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تخم چشم زده در مزارع این سایت رهاسازی شده است.

کزازی گفت: یکی از مشکلات پروژه تکثیر و پرورش ماهی مجموعه قزل دانش، وجود  آلودگی ویروسی ناشی از آب قابل دسترسی از ناحیه سایت گردشگری در سراب گاماسیاب است که برای رفع این مشکل حمایت‌های لازم برای تامین اعتبار برای لوله‌کشی از سرچشمه تا مزرعه برای راه‌اندازی امن چرخه تولید در دست انجام است.

وی ادامه داد: به یاری خدا در سفر ریاست جمهور شاهد راه‌اندازی مجدد این مزرعه استراتژیک در غرب کشور خواهیم بود که با این اقدام از خروج ارز از کشور برای خرید تخم چشم زده جلوگیری می‌شود و زمینه  تولید بچه‌ماهی ایرانی نیز مهیا خواهد شد.

این کارشناس شیلات اظهار کرد: این جریان به معنای واقعی مانع خروج منابع ارزی برای خرید تخم چشم‌زده خارجی خواهد شد که انتظار می‌رود در این زمینه شاهد تولید ۴۰ درصد بچه ماهی کل کشور در این مزرعه باشیم. 

هدف اصلی شیلات نهاوند توجه ویژه به راه‌اندازی مزارع تعطیل، حضور نیروهای متخصص برای نظارت در مزارع و ایجاد جهش صادراتی است.

وی گفت: هدف اصلی شیلات نهاوند توجه ویژه به راه‌اندازی مزارع تعطیل، حضور نیروهای متخصص برای نظارت در مزارع، بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود برای توسعه آبزی‌پروری با هدف افزایش ارزش افزوده محصولات شیلاتی و صادرات‌محور و ایجاد جهش صادراتی است.

کزازی بیان کرد: با تقویت تشکل‌ها و تعاونی‌های شیلاتی، ترویج مقاوم‌سازی ماهی در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصاً بیماری‌های ویروسی و مکانیزه کردن مزارع می‌توان به این صنعت کمک کرد و راه را برای رونق تولید در شهرستان نهاوند با توجه به کشاورزی بودن آن هموار کرد.

وی با بیان اینکه افزایش نرخ تورم باعث افزایش هزینه سرمایه‌گذاری شده است بر لزوم اختصاص سرمایه در گردش برای این پروژه تأکید کرد و گفت: اعتبار این تسهیلات تصویب شده و بر این اساس تسهیلات مکانیزه کردن مزارع در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

کارشناس شیلات جهاد کشاورزی نهاوند افزود: برای کاهش مشکل کم آبی در شهرستان، ترویج ساخت مزارع مداربسته در دستور کار قرار گرفته که این مساله باعث استفاده بهینه از آب خواهد شد به صورتی که حجم آب مصرفی به یک هفتادم حالت نرمال کاهش پیدا خواهد کرد.

وی گفت: از سوی دیگر با کنترل عوامل زیستی و پاتوژن‌ها در این سیستم‌ها از خطر بیماری تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌شود و در نهایت میزان تولید در هر متر مکعب تا پنج برابر افزایش خواهد یافت.

کزازی افزود: از دیگر مسائلی که خلأ آن در شهرستان احساس می شود نبود مهندسان ناظر شیلاتی در مزارع به عنوان ناظر فنی است که برای این منظور پیشنهاد استفاده از این مهندسان در مزارع به مسئولین ذیربط داده شده و این موضوع تا حصول نتیجه در دست پیگیری است.

وی با اشاره به سیاست محوری سال که فعال سازی اقتصاد با استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان است گفت: به منظور استفاده کامل از ظرفیت‌های بخش شیلات در زمینه اشتغالزایی و رونق تولید با چند شرکت دانش‌بنیان در تماس هستیم تا یکی از مزارع نهاوند را به عنوان پایلوت برای تحقیقات استفاده کنیم.

به منظور استفاده کامل از ظرفیت‌های بخش شیلات در زمینه اشتغالزایی و رونق تولید با چند شرکت دانش‌بنیان در تماس هستیم تا یکی از مزارع نهاوند را به عنوان پایلوت برای تحقیقات استفاده کنیم.

نماینده مردم نهاوند در مجلس نیز از پیگیری‌ برای بازگشت سایت قزل دانش و سایر مزارع پرورش ماهی خسارت‌دیده به چرخه تولید خبر داد و گفت: جلسات متعددی با وزیر جهاد کشاورزی برای حل مشکلات شیلات نهاوند برگزار کردیم که حاصل آن بازدید رئیس شیلات کشور از مزرعه قزل دانش و چند مزرعه پرورش ماهی در اسفندماه سال گذشته و قول مساعد برای رفع مشکلات بود.

علیرضا شهبازی بیان کرد: با توجه به اهمیت آب سالم برای استخرهای پرورش ماهی مقرر شد که کانال سرپوشیده برای انتقال آب احداث شود و علاوه بر آن در نقدینگی و سرمایه نیز قرار شد موضوع در سفر رئیس جمهور مطرح و به عنوان یکی از مصوبات سفر مورد پیگیری قرار گیرد.

وی احداث سد گرین را فرصتی برای رونق بخش شیلات دانست و گفت: با احداث این سد می توان آب مورد نیاز بخش شیلات و دیگر بخش‌های کشاورزی را تامین کرد./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما