تازه های سایت

کد مطلب: 49289
20. اسفند 1400 - 12:02
اکبر مولوی فرمانده جوان پایگاه بسیج امام صادق(ع) روستای جهان آباد نهاوند سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، اکبر مولوی جوانی بسیجی حالا چندسالی است به عنوان فرمانده پایگاه امام صادق روستای جهان آباد نهاوند انتخاب شده است. 

این جوان نهاوندی اکنون به کار آفرینی برای روستا تبدیل شده است در فصل زمستان و بهار ییلاق و قشلاق می‌کند و برای کسب روزی حلال و ایجاد اشتغال برای جوانان پایگاهش به دل طبیعت خوزستان و نهاوند می‌زند و برای رونق چرخ‌های اقتصاد کشورش تلاش می کند.

کارش را با ۵کندوی زنبور عسل در پشت بام خانه اش آغاز کرد و با گذشت ۱۰ سال اکنون  ۱۰۰۰ کندوی زنبور عسل دارد و کلاس‌های آموزش زنبورداری را در نهاوند رونق داده است.

این کارآفرین برای ۲۰ جوان ایجاد اشتغال کرده و با تولید سالانه ۴تن عسل و ژل رویال به دنبال فتح بازار‌های جهانی و صادرات است.

شهرستان نهاوند با توجه به موقعیت مناسب کشاورزی و جغرافیایی یکی از مراکز عمده تولید عسل مرغوب در استان همدان است؛ این شهرستان  با تولید یک‌هزار و پانصد تن عسل در سال  بیش از ۴۰ درصد از مجموع تولید را در اختیار دارد .

شهرستان نهاوند در میزان تولید  عسل و تعداد بهره‌بردار و کندوی زنبور عسل رتبه نخست استان همدان را دارد.

اکبر مولوی فرمانده پایگاه بسیج امام صادق روستای جهان آباد از توابع بخش مرکزی نهاوند چندین سال است به صورت حرفه‌ای کار زنبورداری را شروع کرده است.

این زنبور دار بسیجی گفت: برای ترویج شغل زنبورداری با توجه به تجربه خوبی که دارم کلاس‌های آموزشی را در زمینه پرورش زنبورداری نوین و تولید عسل برای سایر شهرستا‌ن‌ها و حتی سایر استان‌ها برگزار می‌کنم.

او گفت: با آموزش‌های نوین هدفگذاری و اجرای برنامه‌های اصلاح نژادی ملکه مادر توانسته ام، عسل مرغوب بیشتر و ژل رویال تولید کنم.

مولوی گفت: درفصل سرما به علت هوای بهاری استان خوزستان زنبورهایم در آنجا هستند و در فصل بهار دوباره زنبورها را به نهاوند منتقل می‌کنم.

عسل نهاوند به علت تنوع کشت‌های کلزا، گشنیز،  آفتابگردان و باغ‌های بی‌شمار بهترین کیفیت عسل استان همدان را دارد و با توجه به تنوع گیاهی، وجود گونه‌های گیاهان دارویی، غالب بودن مراتع به  زمین های کشاورزی و ارگانیک بودن شهد گیاهان مرتعی به علت استفاده نکردن از کود و سم، مرغوبیت وکیفیت بالایی دارد.

نهاوند دارای بزرگ‌ترین مزارع گشنیز در کشور است و این یک مزیت بزرگ برای زنبورداران به شمار می‌رود که از این گیاه گلدار و دارویی برای تغذیه زنبور‌ها و تولید عسل بهره می‌برند.

فرمانده بسیج پایگاه امام صادق (ع) گفت: کسب و کار خودم را مدیون تفکر بسیجی و همفکری دوستان و حمایت بسیج سازندگی سپاه نهاوند و پشتکار خودم هستم و به لطف خدا توانسته ام بیش از ۲۰ نفر از جوانان بسیجی را مشغول به کار کنم.

مولوی گفت: با بهره‌گیری از یک سری برنامه‌های علمی اصلاح نژادی، هدفگذاری را برای ثبت رکورد جدید تولید عسل آغاز کرده و توانستم با تولید ۴هزار کیلوگرم عسل به این هدف خود دست پیدا کنم و به عنوان زنبوردار نمونه بسیجی شهرستان معرفی شوم.

اکنون  ۳۴۱ زنبورستان فعال در نهاوند وجود دارد که در این مکان‌ها ۱۴۸ هزار کندوی مدرن شامل بومی و مهاجر به کار تولید عسل مشغول‌اند که محصول خود را در نهاوند و دیگر مناطق کشور به بازار‌های مصرف عرضه می‌کنند.

 

بسیجی خوش ذوق نهاوندی سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند

 

این زنبوردار بسیجی مهمترین مشکلات خود را کمبود نقدینگی و حمایت نکردن دولت و سود سنگین وام‌ها دانست و گفت: هزینه‌های تولید بسیار سنگین است و مواد اولیه مانند شکر که برای تغدیه زمستانی زنبور‌ها لازم است بسیار گران شده همچنین کرایه‌های سنگین حمل و نقل ییلاق و قشلاق از دیگر مشکلات ما است.

محمد سهرابی فرمانده حوزه بسیج حاج همت شعبان در مورد این بسیجی کار آفرین می‌گوید: اکبر مولوی یکی از فرماندهان خوش ذوق پایگاه بسیج روستای جهان آباد در بخش مرکزی است که جوانان  جویای کار بسیجی را  در زنبورداری مشغول به کار کرده است.

 

بسیجی خوش ذوق نهاوندی سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند

 

او گفت: میانگین برداشت عسل از هر کندو در کشور ۱۰ کیلوگرم است که میزان در نهاوند و توسط آقای مولوی به حدود ۴۰ کیلوگرم در هر کندو رسیده و یکی از مهمترین دلایل افزایش تولید استفاده از علم روز و تلاش و مراقبت بیشتر و طبیعت مناسب و آب و هوایی است که در شهرستان وجود دارد.

سهرابی گفت: نهاوند قطب اصلی تولید گشنیز کشور است و این گیاه شهد بسیار خوبی را داراست که جنبه دارویی دارد و زنبور با نشستن روی آن عسل خوبی را تولید می‌کند که وجود این عامل موفقیت زنبوردار ما را بیشتر می‌کند.

 

بسیجی خوش ذوق نهاوندی سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند

 

فرمانده حوزه حاج همت نهاوند گفت: هدف بسیج سازندگی سپاه حمایت از جوانان خلاق و کار آفرین در مشاغل خانگی است که بیش از ۲۰ سال است این کار را شروع کرده و انشالله به منظور گسترش این کار تسهیلات بهتری را در اختیار تولید کنندگان قرار می‌دهیم.

کریم حاج بابا علی کارشناس کشاورزی و مدیر سابق جهادکشاورزی نهاوند می‌گوید: عسل نهاوند و بخصوص جهان آباد به دلیل باغات فراوان و مزارع متنوع کشاورزی و طبیعت زیبای گاماسیاب آن قدر باکیفیت است که کارخانه‌های بسته‌بندی عسل در استان اصفهان مانند شهرستان خوانسار حاضرند برای خرید شهد گون نهاوند پیش‌پرداخت یا مساعده دهند تا عسل‌های تولیدی زنبورستان‌های نهاوند را به دست آورند.  

اصلاح نژاد ملکه مادر مساوی با افزایش تولید عسل

کارشناس جهادکشاورزی نهاوند می‌گوید: اصلاح نژاد ملکه مادر از مهمترین برنامه‌های انجام شده برای افزایش تولید عسل در نهاوند است اصلاح نژاد ملکه مادر از دو نژاد «کردوان» و «کارنیکا» صورت می‌گیرد که نیازی به تغذیه شکر ندارند و هنگام برداشت عسل بسیار آرام هستند به گونه‌ای که حتی در باغچه منزل هم قابل نگهداری‌اند.

با اصلاح این نژاد هر سال در دو مرحله عسل از کندوهای زنبور عسل  برداشت می شود.

 

بسیجی خوش ذوق نهاوندی سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند

 

او گفت: در این روش از یک کندو با ۱۰ قاب کامل بهاره می‌توان سه کندو به عنوان بچه مصنوعی تکثیر کرد در حالی که در روش سنتی و تجربی از یک کندو نمی‌توان بیش از یک کندو بچه گرفت ضمن اینکه تمام بچه‌‌های مصنوعی تولید شده با توجه به بافت گیاهی شهرستان در فصل برداشت، عسل تولید می‌کنند.

به گفته بابا علی  در سال های اخیر وجود عسل های تقلبی و بی کیفیت با قیمت بسیار پایین باعث ضربه زدن به زنبورداران شده و  از دیگر مشکلات زنبورداران گرانی نهاده ها هزینه حمل و نقل و کمبود صنایع بسته بندی برای صادرات است.

 

بسیجی خوش ذوق نهاوندی سالانه ۴هزارکیلو عسل تولید می‌کند

 

محمد زمانیان یکی از همکاران مولوی می گوید: اگر دولت تسهیلات بیشتری در اختیار این کار آفرین قرار دهد برای جوانان بیشتری ایجاد اشتغال می کند.

او گفت: الان چندین سال است با آقای مولوی کار می کنیم او به خوبی نیروهای خود را آموزش می دهد تا در آینده کارآفرین شوند و پشتکار او باعث ایجادانگیزه در بین جوانان روستا شده است.

زمانیان گفت: اگر حمایت های دولت انجام شود می توانیم بهترین کارگاه تولید عسل صادراتی را با نشان تجاری نهاوند در روستا ایجاد کنیم.

گزارش علی سهرابی

دیدگاه شما