تازه های سایت

کد مطلب: 48891
8. بهمن 1400 - 11:36
رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند گفت: به منظور تعلیف حیوانات منطقه حفاظت شده ملوسان طی چند نوبت علوفه خشک در ارتفاعات این منطقه حفاظت شده توزیع شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، عزیز قیاسی در جمع خبرنگاران در نهاوند اظهار کرد: با توجه به اینکه طی سال جاری میزان ریزش‌های جوی در مقایسه با سال‌های گذشته از کاهش چشمگیری برخوردار بوده است لذا ادامه این روند بر روی پوشش گیاهی منطقه اثر نامطلوبی گذاشته است. 

وی چرای بی‌رویه دام توسط اهالی مستقر در منطقه را از دیگر عوامل فقر پوشش گیاهی در این منطقه حفاظت شده دانست و افزود: از سویی دامداران محلی با گسیل دامهای خود در فصل و ماه‌های نامناسب فروردین و اردیبهشت موجبات تضعیف و عدم رشد گیاهان مرتعی را فراهم آوردند که نتیجه آن از بین رفتن مراتع در ارتفاعات ملوسان بوده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند افزود: بر اساس نیاز و ضرورت محیط‌بانان اداره محیط زیست شهرستان برای حمایت و نگهداری از وحوش منطقه اقدام به حمل و توزیع علوفه در ارتفاعات منطقه کردند تا در سوز و سرما و همچنین بارش برف در ارتفاعات، بتوانند تا رسیدن به فصل مناسب تغذیه شوند.

وی در خصوص ادامه تامین علوفه وحوش منطقه افزود:  توزیع علوفه برای وحوش منطقه در روزهای آینده و با توجه به بارش‌های زمستانی ادامه خواهد یافت که امیدواریم با عبور از فصل سرما و بارش‌های باران شاهد عبور از وضعیت فعلی و رشد مراتع منطقه باشیم.

قیاسی همچنین با اشاره به مرمت و لایروبی آبشخور، چشمه‌ها و منابع آبی منطقه حفاظت شده ملوسان اظهار کرد: عملیات لایروبی و ترمیم، تجهیز چشمه‌های منطقه، ساخت آبشخورها و ایجاد مخزن در منطقه انجام شده و یا در دست اقدامات بازسازی و اجرایی است.

وی از مردم منطقه خواست با توجه به اینکه در منطقه حفاظت شده ملوسان چندین حیوان اهلی زندگی می‌کنند در ماه بهار از گسیل دام‌های خود به منطقه خودداری کنند تا در آینده شاهد کوچ آنها به مناطق دیگر نباشیم.

 منطقه حفاظت شده و شکارممنوع ملوسان  با استناد تعاریف مندرج در متن قوانین مربوطه یک زیست بوم طبیعی فعال است که پشتوانه حفاظت از ذخایر طبیعی کشور محسوب می‌شود و هرگونه برداشت و شکار در آنها ممنوع است.

دیدگاه شما