تازه های سایت

کد مطلب: 48817
30. دى 1400 - 7:14
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نهاوند از اخطار سوء مدیریت پسماند به دو دهیار و معرفی دو دهیار دیگر به دادگاه خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، عزیز قیاسی اظهار کرد: به دلیل عدم مدیریت پسماند دو دهیار در نهاوند و بخش خزل اخطار زیست‌محیطی و دو نفر دیگر به دادگاه معرفی شدند.

وی افزود: مطابق با قانون مدیریت پسماندها و همچنین آیین‌نامه اجرایی آن، تمام اشخاص حقیقی و حقوقی و همچنین دستگاه‌های اجرایی، مکلف به رعایت قانون مدیریت پسماندها هستند.

رئیس محیط زیست نهاوند افزود: با استناد به ماده ۷ قانون دهیاران موظفند پسماندهای روستایی را مدیریت کنند و با توجه به دستورالعمل ذیربط می‌توانند هزینه مدیریت پسماند را بر اساس اعتبار  تخصیصی و بخشی و کمک‌های مردمی از طریق شارژ ماهانه که از خانوارها می‌گیرند مدیریت کنند.

وی افزود: در حوزه شهرستان نهاوند، پسماندهای بخش‌های مرکزی،  زرین‌دشت و گیان به محل دفع پسماندها شهر نهاوند منتقل می‌شود اما پسماندهای بخش خزل به دلیل بعد مسافت در همان بخش مدیریت می‌شود.

وی افزود: در بخش خزل؛ پسماندهای شهر فیروزان در محلی که برای زباله‌های خانگی تعیین شده تخلیه و روستاهای پیرامون نیز زباله‌های روستایی را به آن مکان حمل و دفع می‌کنند.

قیاسی گفت: در بخش خزل بسیاری از روستاها هستند که به صورت غیر مجاز، مبادرت به دفع پسماندهای خانگی در مکان‌هایی می‌کنند که مجوزهای لازم را از محیط زیست ندارند و تخلیه پسماندها در این مکان‌ها برخلاف ضوابط و معیارهای زیست محیطی صورت می‌گیرد.

وی گفت: بعضا بسیاری از محل‌های دفع پسماند در حاشیه رودخانه و نزدیک نهرهای آب غیر شرب است که  می توانند بهداشت عمومی را به مخاطره بیاندازند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست نهاوند اضافه کرد: از سوی دیگر دفع پسماند در مکان‌های غیر مجاز محیط زیست را به دلیل پراکنش نایلون.ها و پلاستیک‌ها و نشت شیرابه‌ها به اراضی حاشیه‌ای رودخانه‌ها و نفوذ شیرابه‌ها به آب‌های زیر زمینی آلوده می‌کند.

 وی افزود: محیط زیست به این دهیاران اخطاریه‌های زیست محیطی ابلاغ می‌کند تا ضمن خودداری از استمرار تخلیه پسماندها در آن محل نسبت به حمل و انتقال پسماندهای تخلیه شده در مکان‌های مجاز اقدام کنند.

قیاسی با بیان اینکه اگر دهیاران و مسئولین نسبت به تذکر بی‌تفاوت باشند به مراجع ذیصلاح قضایی معرفی می‌شوند گفت: امسال دو دهیار ببه مراجع قضایی نهاوند و خزل معرفی شده که پرونده های دهیاران خاطی تحت رسیدگی قضایی قرار دارند.

وی در پایان تصریح‌کرد: علاوه بر این اوایل هفته جاری نیز به دو دهیار در بخش خزل اخطاریه ابلاغ شده که اگر مفاد اخطاریه ها را رعایت نکنند به دادگاه معرفی خواهند شد.

 

دیدگاه شما