تازه های سایت

کد مطلب: 48323
10. آذر 1400 - 8:25
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند از واگذاری مدیریت ۲ هزار هکتار از مراتع نهاوند به نماینده بهره‌برداران خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، داریوش عباسی در حاشیه اهدای سند مدیریت مراتع به نماینده بهره‌برداران با اشاره به واگذاری مدیریت ۲ هزار هکتار از مراتع نهاوند به نماینده بهره‌برداران اظهار کرد: با امضای سند حق چرا برای دامداران، طرح‌های مرتعداری در پلاک‌های سراب  بنفشه، گورزرین، حسین آباد گیان و قشلاق ولی‌اله شهرستان نهاوند به نماینده دامداران و بهره برداران مراتع این مناطق واگذار شد.

وی با بیان اینکه یکی از اولویت‌های سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مدیریت و حفاظت اصولی از مراتع است گفت: مردم مهمترین و موثرترین نقش را در حفاظت از جنگل‌ها و مراتع بر عهده دارند و مشارکت و همکاری آنان در کنار بهره برداران برای حفاظت منابع طبیعی امری مهم است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند افزود: بر اساس اعلام مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری تمامی دارندگان پروانه چرا تا پایان سال جاری باید طرح های مرتعداری تهیه کنند در غیر این صورت پروانه مرتعداری و چرای دام آن‌ها که به صورت موقت و یک ساله صادر شده باطل می‌شود و حق بهره برداری از مراتع را از دست می‌دهند.

وی گفت: طرح مرتعداری یک سند توسعه‌ای محسوب می‌شود که بر اساس آن بهره‌برداران، دامداران و مرتعداران می‌توانند علاوه بر کار دامداری خود در مراتع به سایر فعالیت‌های اقتصادی در زمینه کشاورزی و غیر کشاورزی نیز به فعالیت بپردازند.

عباسی گفت:  دامداران با تهیه و ارائه طرح مرتعداری علاوه بر اعتبار بخشیدن بیشتر به پروانه چرای دام خود، می‌توانند اقدام به استعدادیابی و شناسایی پتانسیل‌های اراضی ملی و مراتع روستا کنند تا در قالب طرح مرتعداری به مرحله اجرا گذاشته شود.

وی یاداوری کرد: بهره برداران در طرح مرتعداری به اجرای پروژه‌های اصلاحی واحیائی مراتع، کپه کاری، ذخیره نزولات جوی، کودپاشی و قرق مراتع با منابع طبیعی همکاری و مشارکت می‌کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند در پایان گفت:  نزدیک به نیمی از مجموع مساحت استان همدان را عرصه‌های منابع ملی شامل جنگل‌ها، مراتع، اراضی جنگلی و ذخیره‌گاه جنگلی تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما