تازه های سایت

کد مطلب: 48302
8. آذر 1400 - 8:54
رئیس اداره میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی شهرستان نهاوند گفت: اشیای کشف شده در زرین دشت نهاوند برای انجام کارهای کارشناسی و مرمتی به همدان منتقل شد و پس از راه‌اندازی موزه نهاوند دوباره به این شهرستان منتقل می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،  محسن جانجان در حاشیه بازدید از اشیاء کشف شده در نهاوند در موزه هگمتانه بیان کرد: اشیای کشف شده در بخش برزول زرین دشت نهاوند عموما از جنس سفال لعابدار منقوش و ساده، اشیاء مفرغی و آهنی  است.

وی ادامه داد: اشیاء به دلیل آسیبی که دیده‌اند و با توجه به اینکه در معرض تجزیه قرار می‌گیرند باید به مرکز استان منتقل می‌شدند تا در آزمایشگاه کارهای کارشناسی، مرمتی و طراحی آنها انجام شود و در نهایت بتوانیم نتایج کشف را در قالب مقالات علمی منتشر کنیم.

 

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

جانجان با اشاره به اینکه بعضی از اشیای به دست آمده مربوط به دوره اسلامی و دوران سلجوقی و ایلخانی و برخی از سفال‌ها متعلق به دوران تاریخی است، افزود: برای اینکه به صورت دقیقی و علمی بتوانیم در مورد اشیاء اظهار نظر کنیم باید در معرض کار کارشناسی قرار بگیرند.  

وی در ادامه به کشف سفال زرین فام در بین اشیای کشف شده از نهاوند اشاره کرد و گفت: وجود این نوع سفال در نهاوند نکته جالبی است و باید طی تحقیقات خود به سبقه تاریخی آن در منطقه پی ببریم.  

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

جانجان با تاکید بر اینکه به محض دایر شدن موزه نهاوند اشیاء به این شهرستان برمی‌گردند و در معرض دید مردم قرار خواهند گرفت، تصریح کرد: ۱۷ عدد از این اشیاء ظروف سفالی است که عموما سالم هستند، ۱۲ عدد ظروف منقوش لعابدار و ۵ عدد اشیاء بدون لعاب و ساده و مابقی اشیاء مفرغی هستند، همچنین تعدادی تکه اشیای فلزی و آهنی‌ در میان آنها وجود دارد که خواناسازی خواهند شد.

در این بازدید معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان نیز بیان کرد: طی گزارشات روزهای اخیر و در پی کشف آثار فوق در شهرستان نهاوند، رئیس اداره میراث فرهنگی این شهرستان، یگان حفاظت و امین اموال میراث فرهنگی در محل بخشداری حضور پیدا کردند و اموال را طی تشریفات قانونی تحویل گرفتند.

سیده‌ مریم مختاری‌موسوی اضافه کرد: اشیاء کشف شده از زرین دشت نهاند شامل سفال، فلز آهن و مفرغ است و برای انجام مطالعات و آزمایشات تکمیلی و همچنین حفاظت به آزمایشگاه حفاظت در شهر همدان منتقل شده است.

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

 

اشیاء کشف شده در نهاوند به همدان منتقل شد

عکس‌ها از عکاس ایسنا؛ محمدرضا کتابی

انتهای پیام

دیدگاه شما