تازه های سایت

کد مطلب: 48234
2. آذر 1400 - 3:00
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نهاوند از شناسایی ۳۰ بنای واجد ارزش تاریخی در نهاوند خبر داد و گفت: تلاش می‌کنیم این بناها را در فهرست آثار ملی ثبت کنیم.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محسن جانجان در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: متاسفانه در سال‌های گذشته بناهای دارای ارزش تاریخی در شهرستان نهاوند به‌درستی و آن‌طور که باید حفظ نشده‌اند که بتوانیم مانند شهرهای کاشان و یزد از این‌ بناها بهره‌مند شویم.

وی افزود: اخیرا اداره میراث فرهنگی شهرستان با اقدام خوبی که انجام داده ۳۰ بنای دارای ارزش تاریخی در نهاوند را شناسایی کرده است و برای ثبت این ۳۰ بنای تاریخی در فهرست آثار ملی پرونده نیز تشکیل داده‌ایم.

جانجان تصریح کرد: برای حفظ و نگهداری این آثار تاریخی شهرداری باید از تخریب این بناها جلوگیری کند که در این زمینه ما با شهرداری نهاوند مکاتبه کردیم و لیست این ۳۰ بنای تاریخی را به شهرداری اعلام کردیم.

وی ادامه داد: برای حفظ بافت تاریخی شهر و این تک بناهای تاریخی، شهرداری و سایر دستگاه‌ها هم باید به میراث فرهنگی کمک کنند و تلاش کنیم که این بناها را حفظ کنیم  زیرا این بناهای تاریخی هویت و اصالت ما هستند.

جانجان حفظ و نگهداری این بناهای تاریخی را وظیفه همه دستگاه‌ها و شهروندان عنوان و تاکید کرد: اگر بناهای تاریخی ما تخریب شود و یا به شکل امروزی بازسازی شوند در آینده از اصالت و هویت‌ تاریخی ما چیزی باقی نخواهد ماند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و گردشگری نهاوند بیان کرد: اکنون که اداره میراث فرهنگی نهاوند اقدام به شناسایی این بناهای تاریخی کرده و در صدد ثبت این بناها در فهرست آثار ملی هستیم باید شهرداری هم به ما کمک کند و برای حفظ این بناها اهرم‌های تشویقی برای مالکان بناها در نظر بگیرد.

جانجان یادآوری کرد: با توجه به این‌که ما اجازه ساخت‌وساز به مالکان این بناهای تاریخی را نمی‌دهیم شهرداری می‌تواند به عنوان یک اهرم تشویقی عوارض کمتری از مالکان این بناها دریافت کند و سایر دستگاه‌های خدمات‌رسان هم می‌توانند تعرفه‌های برق، آب و گاز این بناها را کاهش دهند تا این مالکان برای حفظ بناهای تاریخی‌شان انگیزه بیشتری داشته باشند.

وی اضافه کرد: در صورتی که مالکان این بناهای تاریخی تمایل داشته باشند از ملک خود به‌عنوان سفره‌خانه سنتی، خانه مسافر، رستوران و اقامتگاه بوم‌گردی استفاده کنند به آن‌ها تسهیلات لازم را پرداخت می‌کنیم و در گرفتن مجوز نیز به آن‌ها کمک خواهیم کرد که البته سایر مسئولین و دستگاه‌های هم باید در صدور مجوز به این افراد کمک کنند.

رئیس اداره میراث فرهنگی نهاوند در خاتمه تاکید کرد: حفظ و نگهداری بناهای تاریخی فقط بر عهده میراث فرهنگی نیست زیرا بناهای تاریخی اصالت و هویت همه ما هستند که برای حفظ آن‌ها باید همه دستگاه‌ها و  همه شهروندان کمک کنند.

انتهای پیام

دیدگاه شما