تازه های سایت

کد مطلب: 48032
14. آبان 1400 - 2:17
مردم انقلابی شهرستان نهاوند در غروب روز 14 آبان ماه سال 57 به‌عنوان اولین شهر در کشور مجسمه شاه را برای همیشه به زیر کشیدند و نام خود را در تاریخ ثبت کردند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در طول تاریخ سراسر افتخار انقلاب اسلامی بعضی از اتفاقات بسیار مهم و اثرگذار بودند و زمینه را برای سایر اقدامات مشابه و مهم‌تر هموار کردند که بازخوانی بعضی از این وقایع خالی از لطف نیست.

شهرستان نهاوند همواره در طول تاریخ با عنوان شهر اولین‌ها شناخته می‌شود به‌طوری‌که اولین بانگ اذان در این سرزمین به گوش مردم رسید و این شهر به‌عنوان دروازه ورود اسلام به ایران شناخته می‌شود.

مردم انقلابی شهرستان نهاوند در سال‌های پیش از انقلاب و در سال‌هایی که کسی فکر سرنگونی رژیم منحوس پهلوی را در سر نداشت، با تشکیل گروه انقلابی ابوذر در سال 52 اولین تشکیلات منسجم را بر ضد رژیم شاه شکل داد و بار دیگر نام خود را پرآوازه کرد.

بعد از دستگیری و شهادت اعضای گروه انقلابی ابوذر نهاوند مردم شهرستان نهاوند همواره تا زمان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی دست از مبارزه علیه شاه برنداشتند و به همین دلیل و حساسیتی که در دربار ایجادشده بود در این شهرستان که مرکز استان هم نبود دفتر ساواک ایجادشده بود و در جریان همین حساسیت‌ها دو نفر در روستای جهان‌آباد نهاوند توسط عمال رژیم به شهادت رسیدند.

اما یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که به‌عنوان زمینه‌ای برای برانگیختن مردم سایر نقاط شور علیه رژیم شاه از آن یاد می‌شود سرنگونی و به پایین کشیدن مجسمه شاه در شهرستان نهاوند بود که باعث شد به‌عنوان اولین شهر در کشور این اتفاق در نهاوند بیفتد و سپس در شهرهای دیگری مردم این کار را انجام دادند.

 

477895

تظاهرات مردم انقلابی نهاوند در سال 57 بر ضد رژیم شاه

 

این حادثه که در تاریخ 14 آبان سال 57 اتفاق افتاده بود نه‌تنها در سطح استان بلکه در سطح کشور بسیار تأثیرگذار بود و زمینه را برای پیروزی هرچه زودتر انقلاب اسلامی هموار کرد و در تاریخ کشور بی‌نظیر بود.

پس از واقعه 13 آبان سال 57 که درنتیجه درگیری بین مأموران رژیم و دانش آموزان چندین نفر کشته و زخمی شدند و با خبردار شدن مردم سایر نقاط کشور و مردم نهاوند نخستین جرقه‌های سرنگونی مجسمه شاه در بین جوانان انقلابی نهاوند زده شد.

به سراغ آقای سلیم پور یکی از جوانان انقلابی نهاوند رفتیم که در سرنگونی مجسمه شاه در نهاوند نقش فعالی داشت و ماجرای آن روز و آن شب را برای ما شرح داد:

امرالله سلیم پور یکی از جوانان نهاوندی است که از نزدیک شاهد ماجراهای آن روزهای نهاوند بوده است و به ما می‌گوید: در آن زمان که دو روز پس از کشتار دانش آموزان در تهران بود رژیم پهلوی در اوج سرکوب و خفقان خود بود و اجرا کردن چنین تصمیمی به شجاعت زیادی احتیاج داشت.

 

477893

نمایی از میدان مجسمه سابق در نهاوند(میدان ابوذر الان)

 

وی عنوان کرد: بعدازظهر نیمه آبان بود که جوانان انقلابی شهرستان نهاوند در حسینیه جوانان شهرستان نهاوند تجمع کرده و بسیار پرشور بودند و خدابیامرز شیخ طاهر احمدوند که یکی از روحانیون مبارز و انقلابی نهاوند بود شروع به سخنرانی کرد.

سلیم پور ادامه داد: شیخ طاهر از سخنرانانی بود که بسیار آتشین صحبت می‌کرد و با حمایت حاضران سخنرانی بسیار تند و انقلابی را علیه رژیم پهلوی ایراد کرد و جوانان نیز که از صحبت‌های وی تحریک‌شده بودند از حسینیه خارج شدند و شعار می‌دادند؛ و باوجوداینکه قصد داشتند خانه زنان را به آتش بکشند با هدایت جوانان انقلابی به‌طرف میدان مجسمه سابق حرکت کردند.

این جوان انقلابی سال های گذشته نهاوند گفت: سخنان زیر بخشی از سخنان شیخ طاهر احمدوند است که جوانان را علیه رژیم شاه بیشتر تحریک کرد؛ «برادرها، خواهرها، برایتان پیام خون آورده‌ام... جلاد توبه کرده است؛ می‌گوید با انقلاب شما همراهم؛ صدای انقلابتان را شنیدم؛ اما مزدورانش شب و روز زمین را از خون جوانان مسلمان رنگین می‌کنند... ما می‌دانیم توبهٔ گرگ مرگ است، بنابراین، توبهٔ جلاد را باور نمی‌کنیم»

وی افزود: مردم با دادن شعارهای ضد رژیم طاغوت به‌طرف میدان ابوذر که مجسمه شاه در آنجا قرار داشت حرکت کردند و به‌طرف مجسمه سنگ پرتاب کردند چند مأمور نیز که مأمور نگهبانی از مجسمه بودند شروع به تیراندازی کردند تا مردم را متفرق کنند ولی مردم تصمیم خود را گرفته بودند و به‌هیچ‌عنوان از خواسته‌هایشان عقب ننشستند.

 

477894

امرالله سلیم پور از جوانان انقلابی شهرستان نهاوند در سال 57

 

این مبارز انقلابی نهاوند می‌گوید: بعدازاینکه مأموران نتوانستند مردم را متفرق کنند و با فشار مردم از صحنه فرار کردند، جوانان پرشور نهاوند یک تیرآهن 6 متری را که دریکی از ساختمان‌های نیمه‌کاره اطراف بود حمل کردند و مجسمه را به پایین کشیدند.

سلیم پورادامه داد: وقتی مجسمه به حالت نیمه خراب درآمد توسط عده‌ای دیگر از جوانان و با کمک همه مردم ضربه‌ای به مجسمه وارد شد و فقط قسمت کوچکی از تنه مجسمه باقی ماند و به‌کلی تخریب شد و به پایین کشیده شد.

وی گفت: بعد از به زیر کشیدن مجسمه در اقدامی جالب هر قسمتی از مجسمه شاه خائن به یکی از محله‌های شهرستان نهاوند منتقل شد و مردم از خجالت این مجسمه به‌خوبی درآمدند هرچه تنفر و انزجار داشتند بر سر مجسمه شاه خالی کردند.

جوان انقلابی نهاوند اظهار کرد: بعد از شنیدن این خبر توسط ژاندارمری وقت آن‌ها وارد عمل شدند ولی به علت انبوه جمعیت جرئت نکردند به سمت مردم بیایند و این در حالی بود که دیگر غروب خورشید فرار رسیده بود و مردم نهاوند کار خود را کرده بودند.

 

477899

تظاهرات مردم نهاوند در اطراف میدان مجسمه سابق و حفاظت ماموران از مجسمه

 

سلیم پور ادامه داد: آن شب را در نهاوند حکومت‌نظامی اعلام کرده بودند و کسی در شهر به‌هیچ‌عنوان رفت‌وآمد نمی‌کرد ولی من خودم در خانه‌یکی از اقوام بودم که منزل آن‌ها در نزدیکی میدان مجسمه سابق واقع‌شده بود و از نزدیک بعضی از اتفاقات آن شب را ملاحظه کردم.

وی گفت: در آن شب ملاحظه کردم که چند تیمسار و سرهنگ در کنار مجسمه تخریب‌شده ایستاده‌اند و به بخشی از تنه مجسمه که در داخل آب افتاده بود نگاه می‌کردند و فحش‌های بسیار رکیکی را نثار فرمانده وقت شهربانی نهاوند کردند و به او می‌گفتند تو آبروی شاه را بردی و چرا اجازه دادی در شهر تو این اتفاق بیفتد و حسابی از خجالت رئیس سابق شهربانی نهاوند درآمدند.

این جوان انقلابی نهاوند ادامه داد: هنگامی‌که فحش‌های این تیمسارها به پایان رسید در کنار میدان یک چرخ حمالی که متعلق به شخصی به اسم کاکا بود، توسط مأموران آورده شد و قسمتی از تنه مجسمه را بر روی آن گذاشتند تیمسارها و مأموران شهربانی درحالی‌که به تنه مجسمه احترام نظامی می‌کردند آن را به شهربانی منتقل کردند.

وی گفت: روز بعد با ورود نیروهای گارد به شهرستان نهاوند آن‌ها شروع به سرکوب شدید مردم انقلابی نهاوند کردند و در پی دستگیری عوامل به زیر کشیدن مجسمه شاه بودند و در اقدامی شتاب‌زده اعلام کردند که همه مغازه‌ها باید عکس شاه را بر در مغازه‌های خود نصب کنند.

 

477896

میدان مجسمه نهاوند از نمایی دیگر

 

سلیم پور در پایان به ما می‌گوید: باوجوداین همه رشادت‌های فرزندان انقلابی نهاوند و با توجه به اینکه این اتفاق برای اولین بار در کشور توسط جوانان نهاوند انجام‌شده است ولی مراسم گرامیداشتی با این عنوان برگزار نمی‌شود و هنوز این حرکت بزرگ ثبت ملی هم نشده است که جا دارد مسئولان نهاوند در این زمینه تلاش کنند.

به‌راستی‌که این حادثه عظیم که برای اولین بار در کشور اتفاق افتاد نقطه عطفی در تاریخ مبارزات مردم نهاوند علیه شاه است که همگی باید آن را پاس بداریم و هر وقت صحبت از اتفاقات سال 57 به میان بیاید مردم نهاوند نیز بر خود ببالند که اولین شهری در کشور بودند که در اوج خفقان ستم‌شاهی مجسمه شاه ملعون را به زیر کشیدند.

مردم انقلابی نهاوند انتظار دارند که به‌پاس این اقدام ارزشمند علاوه بر ثبت ملی و ثبت در تقویم رسمی کشور، توسط مسئولان محلی نیز این اقدام گرامی داشته شود و مراسمی باهدف گرامیداشت این روز در شهرستان نهاوند برگزار شد.

گزارش: مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما