تازه های سایت

کد مطلب: 47495
25. شهريور 1400 - 8:45
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند گفت: میراث فرهنگی نهاوند آماده همکاری با اداره اوقاف برای بازسازی حمام تاریخی بازار است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محسن جانجان با بیان اینکه دستگاه‌هایی که بناهای تاریخی در تملک آنهاست باید نسبت به مرمت آنها اقدام کنند اظهار کرد: برای مرمت حمام قدیمی بازار که در تملک اداره اوقاف است آمادگی همکاری‌های لازم را داریم.

وی افزود: حمام بازار یکی از آثار ملی ثبت شده در نهاوند است که قدمت آن مربوط به دوره قاجاریه است و سال ۸۴ در مجموعه فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه مرمت بناهای تاریخی عمده‌ترین راه حفظ آثار تاریخی است افزود: شهرستان نهاوند اماکن و بناهای تاریخی زیادی داریم که بخشی از آنها مرمت و بازسازی شده و برخی نیاز به مرمت دارند.

وی گفت: از جمله بناهای تاریخی که طی چند سال گذشته مورد بازسازی قرار گرفته‌اند چند حمام از جمله حمام حاج آقاتراب و گلشن است که با مرمت آنها به مکانی جذاب تبدیل شده‌اند.

جانجان گفت: این اداره در راستای حفظ بناهای تاریخی با شناسایی این اماکن و ثبت آنها در فهرست آثار ملی میراث  فرهنگی نسبت به مرمت تعدادی از آنها اقدام کرده است.

وی مرمت حمام گلشن را آخرین نمونه بازسازی بناهای تاریخی در سال گذشته عنوان کرد و افزود: برای نوسازی و مرمت حمام گلشن که طی سالهای گذشته غیر فعال شده و در حال تخریب بود با مشارکت مالک بنا و اعتبارات میراث فرهنگی اقدام لازم به عمل آمد و به سفره خانه سنتی تبدیل شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه حمام بازار هم یکی آثار تاریخی است که چند سالی است تعطیل شده و در حال تخریب است تأکید کرد: لازمه سرمایه گذاری بخش خصوصی برای فعال کردن این بنا مرمت و بازسازی آن است.

وی افزود: اداره اوقاف باید مطابق قانون باید ابتدا این مکان را بازسازی کرده و سپس در اختیار بخش خصوصی قرار دهد که از آن به عنوان فضای گردشگری استفاده شود.

جانجان افزود: برای مرمت این مکان تاکنون مکاتباتی را با اداره اوقاف انجام شده و آمادگی خود را برای ارائه مشاوره فنی و یا دیگر موارد اعلام کرده‌ایم که البته تا کنون از سوی این اداره اقدامی صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما