تازه های سایت

کد مطلب: 47402
18. شهريور 1400 - 8:53
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در سال زراعی جاری ۲۳۰ هکتار به کشت گیاهان دارویی شهرستان افزوده شده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی اظهار کرد: شهرستان نهاوند یکی از مراکز اصلی کشت گیاهان دارویی در سطح استان است و سالانه ده‌ها نوع گیاه دارویی به صورت طبیعی و دست‌کاشت در آن تولید می‌شود.

وی افزود: با استقبال خوب کشاورزان ستاد گذشته نزدیک به ۲۰ گونه گیاه دارویی مانند کاسنی، گل همیشه بهار، مرزنجوش، اسطوخودوس، مریم گلی، موسیر، سیر، بادرنجبویه، به لیمو رازیانه و ارزن در سطح بیش از ۷۲ هکتار از مزارع این شهرستان کشت شیوه است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: با توجه به درآمدزایی و نقش گیاهان دارویی در اشتغالزایی کشاورزان منطقه امسال ۲۳۰ هکتار به مجموعه زمین‌های زیر کشت این گیاهان افزوده شد که البته کشاورزان هم استقبال خوبی از آن به عمل آورده‌اند.

وی در خصوص جایگاه نهاوند در زمینه کشت گیاهان دارویی گفت: اگرچه ممکن است بعضی شهرهای استان در زمینه کشت خاصی از گیاهان دارویی مقام اول را داشته باشد اما شهرستان نهاوند هم به لحاظ تنوع و هم به لحاظ سطح زیر کشت مقام اول را در سطح استان داراست.

حاج باباعلی در خصوص کشت گشنیز گفت: کشت این محصول منحصر به فردترین گیاه دارویی است که در این شهرستان کشت می‌شود و در حال حاضر ۹۰ درصد مجموع محصول تولیدی استان و بیش از ۵۰ درصد تولید کشور مربوط به نهاوند است.

وی افزود: گل محمدی و زعفران دو نوع دیگر از گیاهان دارویی است که در این شهرستان کاشته می‌شود و بیش از ۱۳ هکتار از اراضی کشاورزی به زعفران اختصاص دارد که سالانه حدود ۸۰ کیلو محصول از آن برداشت می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: گل محمدی نیز در ۱۳ هکتار از اراضی نهاوند کشت میشود که سالانه ۲ هزار و ۶۰۰ کیلوگرم گل و حدود ۳۳ هزار لیتر گلاب از آن به دست می‌آید.

وی در زمینه ایجاد کارخانه فرآوری گیاهان دارویی گفت: به منظور جلوگیری از خام‌فروشی و ارزآوری محصولات کشاورزی طرح ایجاد کارخانه تهیه اسانس گشنیز در نهاوند آماده و وزارت جهاد کشاورزی ارائه شده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما