تازه های سایت

کد مطلب: 47358
15. شهريور 1400 - 8:33
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند از کاهش 50 درصدی میزان رواناب رودخانه «گاماسیاب» طی امسال خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار کرد: با توجه به کاهش میزان نزولات جوی طی سال گذشته و اوایل سال جاری میزان رواناب رودخانه گاماسیاب در مقایسه با سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است.

کریم حاج باباعلی «نهر شعبان» را مهم‌ترین و اصلی‌ترین منبع آب برای باغات و بخش زراعت عنوان کرد و گفت : از مجموع زمین‌های زراعی و باغ‌های شهرستان یک‌هزار و ۸۰۰ هکتار زیر پوشش این نهر قرار دارند که ۹۵ درصد این اراضی را باغات تشکیل می دهد.

وی در ادامه افزود: برای آبیاری باغات نیاز به یک‌هزار و ۸۰۰ لیتر آب در ثانیه است در حالی که الان این میزان به ۴۰۰ لیتر در ثانیه رسیده و باعث بروز مشکلاتی در زمینه مدت تناوب آبیاری مزارع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: نهر اصلی شعبان دارای ۱۴ کیلومتر طول با ۴۶۰ دریچه آبگیری است که تاکنون ۱۱۵ کیلومتر  در آن با احتساب انهار فرعی بتونی شده و حدود ۵۰ کیلومتر دیگر نیاز به بتونی شدن دارد.

باباعلی اظهار داشت: در دو سال گذشته وضعیت رودخانه مانند امروز نبود و به خاطر شدت بارندگی در برخی مناطق از بستر خود طغیان کرده و باعث آبگرفتگی مناطق روستایی می‌شد.

وی با اشاره به شرایط خشکسالی کنونی افزود: خوشبختانه با وجود کم آبی، با همکاری دستگاه‌های مربوطه، نیروی انتظامی و مردم توانستیم آب را به مزارع و باغات برسانیم و مانع از بروز مشکل جدی در شهرستان شویم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بیشتر محصولات کشاورزی در حال برداشت هستند اضافه کرد: با توجه به حساس بودن یکی دو هفته آینده سعی ما بر این است آب گاماسیاب را به منطقه گوشه سر آسیاب شهر نهاوند برسانیم تا باغات این منطقه نیز آبیاری شوند.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند در خصوص تامین اعتبار برای بتونی کردن کامل این نهر گفت: با توجه به پیگیری‌هایی که از سوی نماینده شهرستان برای تامین اعتبار این پروژه از طریق ماده ۵۶ با مشارکت بانک‌ها ، تا قبل از روی کار آمدن دولت فعلی ۷۰ تا ۸۰ درصد انجام گرفته بود که در حال پیگیری است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند با اشاره به افزایش نرخ حقابه کشاورزان گفت: امسال با توجه به افزایش قیمت‌ها و همچنین بالا رفتن دستمزد میراب‌ها حقابه نیز افزایش داشته که البته رقم قابل توجهی نبوده و قطعا پیمانکار نیز متضرر خواهد شد.

وی در پایان با اشاره به تعیین میزان حقابه بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۴۸ گفت: البته در حال حاضر ملاک حقابه این نامه است اما اخیرا اعلام شده که تعیین حقابه بر اساس شرایط هر سال تعیین می‌شود.

دیدگاه شما