تازه های سایت

کد مطلب: 46679
21. تير 1400 - 8:51
صیفی کاران نهاوندی امسال ۲ هزار و ۵۰۰ تن خیار بوته‌ای ارگانیک از مزارع نهاوند برداشت می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، در این روز‌های گرم تابستان صیفی کاران در میان مزارع سرسبز و در کنار کلبه‌های نیلوفری و خنک خود مشغول برداشت محصولات صیفی خود مانند خیار، گوجه، فلفل و کدو خورشتی هستند، در کنار هر مزرعه‌ای حداقل ۱۰ زن ، مرد و دختر و پسرجوان برای امرار معاش مشغول به چیدن خیار و گوجه و دیگر محصولات هستند.

در این روز‌های گرم برای تهیه گزارش به مزرعه صیفی ۶هکتاری آقای کیانی در نهاوند رفتیم خیلی سرسبز و باصفا بود دو کلبه سرسبز نیلوفری به مساحت هر کدام ۴۰متر در میان این مزرعه نمایان بود محلی برای جمع آوری محصول و استراحت کارگران آقای کیانی، با صورتی بشاش و خندان به استقبال ما آمد  از برداشت خوب محصول و کارکردن کارگران در میان مزرعه چند هکتاری خود سرمست بود.

او می‌گفت: خدا را شکر امسال به خاطر قیمت و محصول خوب اوضاع روبراه است خوشحالی او به علت گرانی قیمت خیار و هزینه‌های تولید نبود بلکه به خاطر اینکه چند فرزند و برادر زاده و بستگانش که همگی تحصیلات دانشگاهی داشتند و مدت‌ها بود که شغلی نداشتند، اما امسال چند ماهی است از استان خوزستان و ایلام به نهاوند آمده بودند مشغول به کار بودند و روزی حلال برای خانواده خود می‌بردند.

در ادامه با کارگران مزرعه مشغول به گفت‌وگو شدیم همه از دستمزد و برخورد خوب آقای کیانی راضی بودند تعدادی از نهاوند و تعداد دیگری از استان خوزستان و ایلام برای کار آمده بودند آن‌ها می‌گفتند بعد از اتمام کار آقای کیانی به جز دستمزد روزانه از خیار برداشت شده سهم  هرکدام از کارگران را می‌دهد و حس دوستانه‌ای در کنار همدیگر داریم.

کیانی بیان کرد: برای جلوگیری از مصرف بیش از اندازه آب چند سالی است که روش آبیاری غرقابی را کنار گذاشته ایم و از روش مکانیزه و نوین قطره‌ای استفاده می‌کنیم همچنین استفاده از کود‌های حیوانی مرغی و ارگانیک باعث  شهرت وکیفیت بالای محصول خیار نهاوند شده است.

کریم حاج بابا علی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۲۵ هزار تن خیار بوته‌ای از ۴۰۰ هکتار مزارع نهاوند برداشت شود.

او با بیان اینکه علت خوش‌طعمی و مرغوبیت خیار نهاوند استفاده از کود‌های ارگانیک و حیوانی ریز مغزی است اظهار داشت: استفاده نکردن از سموم خطرناک و همچنین آبیاری به روش نواری یا قطره‌ای سبب شده که محصول با کیفیتی مطلوب در نهاوند تولید شود.

از هر هکتار سطح زیر کشت نهاوند ۶۰ تن خیار برداشت می‌شود

مدیر جهادکشاورزی نهاوند افزود: میانگین برداشت خیار در فصول اواخر بهار تا پایان تابستان در شهرستان نهاوند بین ۵۰ تا ۶۰ تن است و امسال پیش‌بینی می‌شود بیش از ۲۵هزار تن خیار بوته‌ای مرغوب از مزارع صیفی نهاوند برداشت شود.

حاج بابا علی گفت: بیشترین خیار نهاوند توسط صیفی‌کاران شهر گیان در منطقه خزل، گیان و زرین‌دشت و در زمین‌های دیم و کم آب بر تولید می‌شوند و مواد اولیه کارخانه‌های تولید خیار شور نهاوند، سامن و ملایر را تأمین می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت خیار نهاوند در ۶ ماه برای بیش از ۲۰ هزار نفر به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم شغل ایجاد می‌کند و این شهرستان را به عنوان قطب صیفی‌کاری استان معرفی کرده است.

او بیان کرد: سطح زیر کشت خیار، نسبت به سال قبل افزایش آن‌چنانی نداشته و دلیل آن کمبود بارش و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی است که از مجموع ۴۰۰ هکتار سطح زیر کشت خیار پیش‌بینی می‌شود، ۲۵هزار تن خیار برداشت شود که به دلیل کیفیت بالای این محصول، خیار نهاوند به‌جز نیاز شهرستان، به استان‌های مجاور کشور‌های همسایه صادر می‌شود.

او اظهار داشت: سالانه در شهرستان نهاوند بیش از ۵۶۰ هزار تن انواع محصولات زراعی، باغی و دامی تولید می‌شود که معادل ۱۰ درصد کل تولیدات محصولات کشاورزی استان همدان است و چندین شرکت فنی و مهندسی و مشاوره‌ای نیز در نهاوند وجود دارد که هر شرکت متشکل از پنج نفر نیروی انسانی فارغ‌التحصیل بخش کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند اظهار کرد: شهرستان نهاوند به‌عنوان قطب کشاورزی استان محسوب می‌شود که تولید کننده بیش از ۲۰ نوع محصولات کشاورزی است و در ۱۴ محصول رتبه اول تا سوم را در استان و کشور به خود اختصاص داده است.

مصرف آب با آبیاری نوین قطره‌ای؛ در مزارع کاشت ۲۵ درصد روش غرقابی است

حاج باباعلی مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در خصوص مزیت استفاده از آبیاری قطره ای نوار تیپ که امروزه به عنوان روش نوین آبیاری در کشت مزارع صیفی نهاوند از آن استفاده می شود، افزود: در گذشته برای آبیاری محصولات کشاورزی از شیوه آبیاری غرقابی استفاده می شد که بستگی به میزان کشت و محصول داشت به طور میانگین یک هکتار به طور میانگین و متوسط بین ۱۸ هزار تا ۲۰ هزار متر مکعب آب مصرف می شد
این مقام مسئول تصریح کرد: با تغییر شیوه آبیاری از سنتی به مدرن و شیوه های قطره ای و بارانی ، میزان مصرف آب در یک هکتار از اراضی و با استفاده از نوار تیپ به کمتر از ۵ هزار مترمکعب کاهش یافت و میزان برداشت محصول صیفی جات هم از ۵۰ تن در هکتار به بیش از ۶۰تن افزایش یافت و آفت و علف های هرز مزرعه نیز کمتر شد.

او بیان کرد: اگر مقایسه کنیم دو روش آبیاری غرقابی و نوار تیپ قطره ای همه چیز از راندمان میزان مصرف آب گرفته تا کاهش هزینه تولید همه به سود کشاورز است و در این شیوه جدید محصول سلامت بیشتری دارد اگر از کودهای حیوانی و ارگانیک هم استفاده شود کیفیت خیار وگوجه و سایر صیفی جات بهتر می شود.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: از همه سرمایه گذاران دعوت می کنیم از تجربیات صیفی کاران نهاوندی استفاده کنند چون از زمانی که کشت خیار در ایران مرسوم شد خیارکاران نهاوند بخصوص گیان در نقاط مختلف ایران و حتی کشورهای همجوار ایران اقدام به کاشت این محصول پر زحمت و خوشمزه می کنند.

او اظهار داشت: امروزه کشاورزان و به‌خصوص صیفی کاران نهاوندی از خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی بسیار رنج می برند در حالی که می شود خیار نهاوند را به خاطر مزه و رنگ و بوی بسیار خوبش صادر کرد و در کنار آن به کارخانجات مواد غذایی و دارویی و مواد شوینده که از اسانس بوی خیار استفاده می کنند رونق داد.

خیار میوه‌ای جالیزی پر از خواص تغذیه‌ای و آنتی اکسیدانی بی نظیر است 

 دکتر عینعلی نوابی در مورد خاصیت خیار مرغوب نهاوند می گوید: خیار فقط یک میان وعده یا یک ماده غذایی برای سالاد نیست بلکه میوه‌ای جالیزی پر از خاصیت‌های تغذیه‌ای و آنتی اکسیدانی بی نظیر است این میوه خوشمزه به دلیل داشتن میزان قابل توجه پتاسیم برای کنترل فشار خون توصیه می‌شود.

او افزود: جالب است بدانید خیار برای بیماری‌های درد سینه، نارسایی کلیه، بیماری‌های کبد و لوزالمعده ریه، معده، دندان و لثه مفید است و به عنوان یک لاغر کننده هم می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد به این صورت که مقداری خیار خرد شده را با مقداری تمشک و ماست و در صورت دلخواه مقداری نعناع به وسیله‌ مخلوط کن مخلوط کرده و استفاده کنید.

این پزشک عمومی نهاوند که همیشه بیماران خود را تشویق به استفاده از غذاهای ارگانیک می کند، افزود: خیار نهاوند به علت استفاده از آب قنوات چشمه ساران و سراب های نهاوند همیشه از شهرتی کشوری برخوردار بوده و مهمترین دلیل آن به جز استفاده از آب سالم کودهای حیوانی و ریز مغزی ارگانیک است که نسبت به سایر محصولات تولید شده آفت و بیماری کمتری دارد.

توسعه صنایع تبدیلی نیاز کشاورزان نهاوندی

میثم ابروزن که به همراه پدر و برادرانش یکی از عمده تولیدکنندگان خیار در شهرستان نهاوند و استان‌های هرمزگان و جنوبی کشور هستند می گوید: مشکل عمده نهاوند این است که صنایع تبدیلی و بسته بندی خوبی ندارد محصول باکیفیت تولید می شود ولی سود سرشار آن به جیب واسطه ها و دلالان می رود.

او افزود: سالی که ۱۲ ماه است در مناطق سردسیر و گرمسیر کشور در حال تولید خیار و گوجه هستیم البته امسال قیمت کمی بهتر شده اما در چند سال پیش ضرر و زیان زیادی به دلایلی مانند قیمت پایین محصول هزینه های گران تولید، سیلاب و خشکسالی داشتیم و امسال به علت کاهش سطح زیر کشت قیمت کمی گران است و ما هم راضی نیستیم که مشتری محصول گران بخرد.

این تولیدکننده گفت: در شهرستان نهاوند کمتر از چند نفر تولید کننده در عرصه صیفی جات داریم که آن هم بیشتر در شهرهای اطراف نهاوند است در حالی که بیشترین و مرغوب ترین محصول در نهاوند برداشت می شود.

او در مورد اینکه چرا به دنبال ساخت کارخانه تبدیلی نیستند، گفت: چندین بار اقدام کردیم اما موانع زیاد است و سود بانکی با وام کلان هم مقرون به صرفه نیست و چون صنایع تبدیلی نیازمند به ماشین آلات پیشرفته است و با هزینه های میلیاردی برای تولید کننده تنها صرف نمی کند ولی اگر در قالب کار تعاونی باشد خوب است.

کلام آخر

در سرزمین پهناور ایران هر منطقه از ظرفیت های طبیعی برخوردار است که باید براساس نیازها و توانمندی های آن منطقه  برای توسعه برنامه ریزی کرد.

شهرستان نهاوند هم با بهره مندی از خاک و آب مناسب و همچنین نیروی انسانی توانمند ظرفیت بالایی در تولید انواع محصولات کشاورزی از جمله،کلزا، گشنیز، و محصولات باغی و همچنین صیفی جاتی مانند گوجه و خیار دارد و با تسهیل روند سرمایه گذاری ها در صنایع تبدیلی می توان در ایجاد اشتغال جوانان و رونق اقتصادی منطقه گام های موثری برداشت.

گزارش از: علی سهرابی 

دیدگاه شما