تازه های سایت

کد مطلب: 46631
17. تير 1400 - 8:38
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند گفت: ۱۵۰ شاعر و نویسنده در شهرستان نهاوند شناسایی شده که نشان از ظرفیت بالای فرهنگی این شهرستان است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، زندگی امروز کودکان و نوجوانان ما در دنیای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای سپری می‌شود، نبود برنامه‌های مؤثر در خصوص تاریخ ایران و اسلام این کمبودها و غفلت‌ها را بیشتر می‌کند، میراث تاریخی و فرهنگی و اسلامی نیاکان این کشور باید در برنامه‌های صدا و سیما باز شناسانده شود و برای تولید این برنامه‌ها نیاز به اهالی قلم و اساتیدی است که با نوشته‌های مؤثر خود توجه عمومی جامعه را به این سو هدایت کنند.

رسانه ابزاری برای انتقال پیام‌های ارزشمند است و اهالی قلم نیز همواره به دنبال بیان دیدگاه‌های مترقی به جامعه هستند، مهمترین رسالت این قشر که بسیاری از آنان با مشکلات مالی دست و پنجه نرم می‌کنند بیان واقعیت‌ها و ترویج ارزش‌های اخلاقی و اجتماعی است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: مطالعه و کتاب خوانی سهم عظیمی در شکل گیری تاریخ و فرهنگ و تمدن مردمان در طول تاریخ داشته و نقش تعیین کننده‌ای در شکل گیری رفتار، اخلاق، فرهنگ عمومی، زیر ساختها و شکل گیری جوامع بشری داشته است.

امیر بحیرایی با بیان اینکه مطالعه و کتابخوانی در شکل گیری جوامع انسانی برگرفته از تفکرات و نگاه نویسندگان بزرگی است که توانسته‌اند با بهره گیری از قلم خویش جوامع بشری را به سمت توسعه در بخشهای مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و فرهنگی پیش ببرند، افزود: در جوامع امروز که به امپراطوری رسانه مشهور است به واقع نقش نویسندگان و اهل قلم با توجه به فضای موجود و ارتباطات بسیار نزدیک و سریع است.

به گفته بحیرایی، در جهانی که اینترنت و فضای مجازی تمامی فاصله‌ها را از بین برده و دسترسی به اطلاعات و کتب را بسیار ساده، آسان کرده است، اهل قلم در این شرایط نقل و انتقال سریع اطلاعات، می‌توانند عواطف، معرفت، احساس را که نقشی بسیار تعیین کننده در انتقال فرهنگ و تفکر مردم ایفا می‌کنند منتقل کنند.

وی با اشاره به اینکه در امپراطوری جدید، زبان ارتباطات دگرگون شده و در این دگرگونی ارتباطات جایگاه و تعریف قلم نیز تغییر پیدا کرده تا جایی که امروزه رسانه و فضای مجازی به عنوان ابزار قلم جدید و مدرن در مسائل سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و در خدمت سبک زندگی جدید جوامع قرار می‌گیرد، افزود: قلم به عنوان یک ابزار ارتباطی نقش اساسی در هدایت، مدیریت، تولید مفهوم و تفکر جوامع و تمدن‌ها را بر عهده گرفته است و این نقش توانسته و می‌تواند با بهره گیری از آیات و روایات و سیره اهل بیت (ع) در رشد و توسعه جامعه و کشور عزیزمان ایران اسلامی قدم بردارد و راه تعالی و به کمال رسیدن جوامع و مردم را سبب شود.

وی گفت: شهرستان نهاوند پتانسیل بالایی در بخش فرهنگ دارد به طوری که فعالیت ۱۵۰ شاعر و نویسنده شناسایی شده در این شهرستان نشان از ظرفیت بالای فرهنگی این شهرستان است.

بحیرایی به مشکلات اهل قلم در نهاوند اشاره کرد و گفت: از مشکلات اهل قلم می‌توان به هزینه‌های بالای چاپ و انتشار کتاب، مشکل معیشت و مسائل مادی و رفاهی عمده نویسندگان اشاره کرد که در مجموع کار قابل توجهی برای رفاه آنها انجام نشده است.

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: نبود کلاس‌های آموزشی تخصصی در این رشته عدم استقبال مردم از خرید کتب منتشر شده و خارج شدن کتاب از سبد خانوارها از جمله مشکلاتی است که نویسندگان دارند.

نویسنده باید دائم به دنبال رگه‌های طلا در مس وجود خویش باشد

مسئول انجمن ادبی سرای سخن نهاوند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: در قرآن سوره‌ای است به اسم قلم، قسم به قلم و آنچه را که می‌نویسد، قلم یکی از عوامل مهم آگاهی دهنده و اطلاعات دهنده به بشریت بوده است تا جایی که در قرآن کریم آیاتی به همین مضمون است.

علی علیپور با بیان اینکه اهل قلم با ابزارهای مختلفی از جمله کتاب، شعر، داستان، مقاله، نشریه‌های چاپی و الکترونیک، فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دل‌نوشته سر و کار دارد و مطالب و دیدگاه‌های خود را از این طریق به مخاطبان عرضه می‌کند افزود: اهل قلم در هیچ برهه‌ای از زمان نسبت به پیرامون خود بی‌تفاوت نبوده است ممکن است شرایط اقتصادی و اقتصاد فرهنگ محدودیت‌هایی برای اهل فرهنگ تعریف کند، اما راه برای اندیشیدن و خردورزی باز است و باید خردمندانه گام برداشت.

وی با اشاره به اینکه باید قلمی را پیدا کنیم که متعهد باشد و تعهد در رابطه با بیداری و هوشیاری و آگاهی دهنده به انسان‌ها باشد، افزود: چاپ هر اثر از سوی اهالی قلم موجب نشاط اذهان می‌شود، بنابراین باید به فکر تولید اثر باشیم و حمایت از اهل قلم در این راستا موجب نشاط فرهنگی خواهد شد و نشاط فرهنگی خلاقیت‌ها را افزایش و گسترش می‌دهد.

علیپور با بیان اینکه نویسنده خوب دائم اثرش را به معرض نقد می‌گذارد و یک نویسنده خلاق نویسنده‌ای است که در شرایط سخت به خلق اثر می‌پردازد، بیان کرد: نویسنده باید دائم به دنبال کشف رگ‌های طلا در مس وجود خودش باشد، وظیفه نویسندگان نقد سیاسی و اقتصادی نیست، حتی نمی‌توان رسماً وظیفه‌ای در زمینه نقد ادبی برای نویسنده تعریف کرد، نقد و تحلیل وظیفه منتقد و تحلیل‌گر است خواه این منتقد و تحلیل‌گر پدیدآورنده اثر خلاق ادبی باشد یا نباشد.

وی افزود: هر خلق اثری توسط نویسنده به نوبه خود می‌تواند تعهد نویسنده را به جامعه نشان بدهد، نهاوند نویسنده های بسیار بزرگی دارد، شاعران و نویسندگانی بسیار متعهد که در ادبیات نهاوند نقش بسیار زیادی دارند و آثار آنها در جامعه هست و خودشان نیز حضور پررنگی در جامعه دارند و این نشان دهنده این است که یک فرهنگ قوی در نهاوند است.

این نویسنده با اشاره به اینکه نویسندگان نهاوند در سطح استان همدان سرآمد و مطرح هستند و نویسنده متعهد نویسنده‌ای است که قلمش نسبت به جامعه و اجتماع و مردم، باعث هوشیاری جامعه امروزی است، افزود: هجوم اخبار و اطلاعات تشنج زا و اضطراب آور در شبکه‌های اجتماعی، سازمان تحلیل در ذهن مخاطبان در هر گروه سنی را به هم می‌ریزد، از این رو نویسندگان و شاعران باید به دور از این هیاهو به وظایف خود در آگاه‌سازی جامعه عمل کنند.

مسئول انجمن ادبی سرای سخن نهاوند گفت: نویسندگان زیادی در نهاوند وجود دارد که با شعر، دل‌نوشته و کتاب و مقاله خود راه‌های خوبی را برای اینگونه تفکرات غلطی که در جامعه هستند نشان می‌دهند نویسندگانی که آثار زیادی دارند، کتاب‌های داستان خوبی نوشتند و حتی موقعیت‌های جغرافیایی شهرستان را به تصویر کشیدند.

دیدگاه شما