تازه های سایت

کد مطلب: 46397
30. خرداد 1400 - 8:38
شهرستان نهاوند با ۱۲ هکتار سطح زیرکشت در مزارع بین باغی بیشترین میزان تولید گل‌گاوزبان را در استان همدان به خود اختصاص داده است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، شهرستان نهاوند با ۱۲ هکتار سطح زیرکشت در مزارع بین باغی بیشترین میزان تولید گل‌گاوزبان را در استان همدان را به خود اختصاص داده است که بیشتر در کوهستان‌ها و کوهپایه‌های گیان، ملوسان، تازناب‌ها سیاهدره ملوسان و باغ های اطراف نهاوند کشت می‌شود.

گل‌گاوزبان گیاهی دارویی و خوراکی است که دم‌نوش آن برای تقویت حواس، تصفیه خون، اعصاب، درمان سرماخوردگی، برونشیت، سرفه، التهاب و ورم کلیه‌ها، سرخک، مخملک، رماتیسم و بیماری‌های قلبی بسیار مفید است به تازگی از گل گاوزبان شربت و مربا هم تهیه می شود .

خانواده ۲۰ نفره آقای زنگنه در راستای اقتصاد مقاومتی چند سالی است اقدام به کاشت و برداشت این گیاه دارویی پر سود می کند.

خانواده آقای نصرت زنگنه که حدود ۱۰هزار مترمربع زمین از مزارع بین باغی خود را به کشت داروی گل گاو زبان اختصاص داده است در یک روز گرم بهاری در مزرعه اش پذیرای ما شد مزرعه گل گاو زبان آقای نصرتی در بین درختان و باغ  زیبایی قرار گرفته بود  اتفاقا همه خانواده به همراه پسران عروس ها و نوه هایش آنجا بودند.

برداشت محصول گل گاو زبان از نیمه دوم اردیبهشت ما شروع شده و تا اواخر تیرماه ادامه دارد بوی عطر گل گاوزبان در مزرعه و باغ پیچیده بود خانواده آقای زنگنه با لباس های رنگارنگ در بین مزرعه سبز و بنفش گل گاوزبان نمایان بود همه خندان و خوشحال در حال برداشت محصول بودند.

 این خانواده با صفا که از خانواده شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی در بمباران های رژیم بعث عراق هستند و یک شهید و چند جانباز را تقدیم انقلاب کرده‌اند و به گفته مادر و پدر خانواده هیچ گاه از انقلاب طلبکار نبوده و هیچ کدام از فرزندانشان شغل دولتی ندارد و به کارهای کشاورزی باغداری و دامداری و خدماتی و فنی مشغول هستند و این مزرعه ۱۰ هزار متر مربعی در حاشیه شهر نهاوند منبع درآمد آن‌ها است و در کنار آن به کشت سبزی و دیگر داروهای گیاهی نیز اشتغال دارند.

آقای زنگنه می گوید: خانه باغی کوچکی برای جای استراحت با مجوز جهاد کشاورزی در بین مزرع درست کردیم و بچه ها از بهار تا پاییز در اینجا هستند و البته تعدادی از آن‌ها در داخل شهر ساکن هستند.

بعد از گپ و گفت کوتاهی گل گاوزبان اتیشی را با کتری همراه با نبات نهاوند برای ما محیا کردند در این هنگام افرادی که برای خرید گل گاو زبان تازه به مزرعه مراجعه می کردند نظر من را به خود جلب کردند.

آقای زنگنه گفت: این افراد  ۱۰ روز پیش تماس گرفته و نوبت آن‌ها الان رسیده است کنجکاوی من بیشتر شد گل گاوزبان تازه کیلویی ۸۰ هزار تومان بود که خانواده زنگنه آن را کیلویی ۷۰ هزار تومان یعنی ۱۰ هزارتومان کمتر می فروختند و به همین خاطر بود که مشتریان بیشتری به آنجا می آمدند.

آقای زنگنه در لابلای صحبت های ما گفت: هر کیلو گل گاوزبان خشک شده  بین ۶۰۰تا ۹۰۰هزارتومان در دیگر شهرها به فروش می رسد.

بعد از مصاحبه با خانواده آقای زنگنه به سراغ مزرعه آقای محمد خسروی در منطقه گلزرد نهاوند رفتیم آنجا هم در بین باغ بزرگی بود که بیشتر بچه ها به همراه مادر بزرگ خود مشغول برداشت محصول بودند.

این خانواده نیز برداشت را از نیمه اول خرداد شروع کردنده بودند وقتی دلیل آنرا پرسیدیم گفتند چون در کنار رودخانه هستیم و هوا کمی سردتر است برداشت ما کمی دیرتر آغاز شده است اما خدا را شکر برداشت خوبی داشته ایم و چند چین آن را به صورت صلواتی به دوستان و آشنایان دادیم چون اعتقاد داریم برکت محصول زیاد می شود.

و اما آقای کریم حاج بابا علی مدیر جهادکشاورزی شهرستان نهاوند به صورت تلفنی میزبان ما بود و اطلاعاتی در مورد گل گاوزبان را در اختیار ما گذاشت.

او گفت: سالانه بیش از هزار تن انواع مختلفی از گیاهان دارویی از 850 هکتار از مراتع و مزارع نهاوند تولید و روانه بازار‌هایی داخلی و خارجی می‌شود که به‌طور متوسط در شرایط خوب‌ و بد آب‌و هوایی از هر هکتار 250 کیلوگرم گیاه دارویی خشک برداشت می‌شود.

او با بیان اینکه بیش از ۵۰۰ گونه گیاه دارویی در کشور و جهان شناسایی شده، تصریح کرد: با توجه به شرایط آب‌وهوایی خوب و مناسب در مراتع نهاوندگونه‌هایی مختلف دارو‌های گیاهی مانند خارشتر، باریجه، خار مریم، آویشن، گل ختمی، بابونه، آنقوزه، موسیر، کتیرا، گل همیشه‌بهار، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه در نهاوند تولید و کشت می‌شود.

حاج بابا علی با اشاره به فصل برداشت گیاه دارویی گل‌گاوزبان در نهاوند، افزود: برداشت گیاه دارویی "گل‌گاوزبان" از نیمه اول اردیبهشت از مزارع و مراتع نهاوند آغاز می‌شود و تا نیمه دوم تیرماه ادامه دارد.

او عنوان کرد: بیشترین میزان تولید گل گاوزبان در شهرستان نهاوند است که در کوهستان‌ها و کوهپایه‌های گیان، ملوسان، تازناب‌ها، سیاهدره ملوسان و باغات اطراف نهاوند کشت می‌شود.

 مدیر جهادکشاورزی نهاوند بیان کرد: سطح زیر کشت گل‌گاوزبان در بین باغ و مزارع نهاوند بیش از ۱۲ هکتار است که به‌طور متوسط از هر هکتار ۵۰۰ کیلوگرم گل خشک شده برداشت می‌شود که قیمت هر کیلو تر آن بین ۷۰ تا ۹۰ هزار هزار و خشک ان بین ۶۰۰تا ۹۰۰هزار تومان در نهاوند و دیگر نقاط کشور به فروش می رسد.

حاج باباعلی افزود: کشت گیاهان دارویی مانند گل‌گاوزبان سبب نفوذ بیشتر نزولات جوی در خاک می‌شود و از تخریب زود هنگام مراتع و خاک جلوگیری می‌کند و کاشت این محصولات در هر هکتار برای ۳۰ نفر به مدت دو ماه ایجاد اشتغال می‌کند.

او اظهار داشت: امروزه اهمیت گیاهان دارویی و شناساندن نقش حیاتی آن‌ها در پیشبرد اهداف ملی، منطقه‌ای و جهانی برای تقویت سلامت و خودکفایی دارویی ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی بر کسی پوشیده نیست گیاهان دارویی به عنوان ذخایر و گنجینه‌های ژنتیکی می‌توانند بزرگترین ثروت ملی برای هر کشوری به عنوان یکی از تولیدات مهم در بخش کشاورزی محسوب شوند.

او گفت:گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت بالایی در سلامت و بهداشت جهانی برخوردار هستند و در بسیاری از کشورهای در حال توسعه طب گیاهی به عنوان بخش مهمی از سیستم درمانی آنها شناخته می‌شود تنوع اقلیمی و کلینیکی ایران وجود ۱۱ اقلیم از ۱۳ اقلیم شناخته شده جهان و وجود ۳۰۰ روز آفتابی در سال موجب شده ایران از تنوع گیاهی قابل توجهی برخوردار شود و تعداد گونه‌های گیاهی شناخته شده در آن بیش از ۸ هزار گونه باشد.

این مقام مسئول تصریح کرد: از میان این گونه‌ها ۲ هزار و ۳۰۰ گونه دارای خواص دارویی، عطری، ادویه ها و آرایشی بهداشتی هستند به علاوه، یک هزار و ۷۲۸ گونه از این گیاهان به عنوان گیاهان بومی ایران به عنوان یک ظرفیت انحصاری در کشور محسوب می‌شوند شهرستان نهاوند قطب کشاورزی استان همدان که در زمینه تولید بسیاری از محصولات کشاورزی دارای رتبه نخست استان و کشور است منطقه مناسبی برای کشت گیاهان دارویی به شمار می‌رود در این منطقه گیاهان دارویی به همت کشاورزان به ویژه روستاییان در مزارع و یا داخل باغ کشت می‌شود و با توجه به سودآور بودن آن کشت محصولات در سال‌های اخیر مورد استقبال قرار گرفته است.

مدیر جهادکشاورزی نهاوند با اشاره به شرایط مناسب این شهرستان برای کشت گیاهان دارویی اظهار کرد: این شهرستان با دارا بودن آب و هوای معتدل کوهستانی زمین‌های حاصلخیز و شرایط آبی مناسب به عنوان قطب کشاورزی استان همدان شناخته شده است علاوه بر آن بر اساس داده‌های هواشناسی میانگین میزان بارش سالیانه در این شهرستان نزدیک به ۴۰۰ میلیمتر ثبت شده که این وضعیت نشان از شرایط مساعد شهرستان برای کشت گیاهان دارویی در کنار سایر محصولات دارد.

شهرستان نهاوند علاوه بر داشتن آب و هوای مناسب و اقلیم مساعد از گیاهان دارویی برخوردار است که اسانس ان از غلظت و ترکیبات خاصی برخوردار بوده مشتریان خاص خود را داراست.

گزارش از علی سهرابی

دیدگاه شما