تازه های سایت

کد مطلب: 45441
20. اسفند 1399 - 7:59
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: به منظور جلوگیری از قاچاق بی‌رویه چوب، علاوه بر ممنوعیت قطع درختان جنگلی؛ قطع درختان باغی نیز فقط با مجوز جهاد کشاورزی صورت می گیرد و حمل و نقل آن نیز با مجوز اداره منابع طبیعی شهرستان امکان پذیر خواهد بود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، حسن قیاسوند در جمع خبرنگاران اظهار کرد: واحدهای حفاظتی منابع طبیعی شهرستان با کنترل محصولات چوبی، زغال، هیزم و محصولات فرعی جنگلی و مرتع در صورتی که محموله از مجوز لازم برخوردار نباشد آن را قاچاق محسوب کرده و طبق قانون پرونده آنان به مراجع قضایی ارجاع خواهد شد.

وی گفت: با توجه به اینکه مجوز قطع درختان باغی غیر جنگلی در محدوده اراضی شخصی طبق ضوابط بر عهده جهاد کشاورزی است لذا متقاضیانی که مجوز لازم را برای قطع درخت دریافت داشته و می‌خواهند چوب‌ها را حمل کنند لازم است قبل از بارگیری مراتب را به اداره منابع طبیعی گزارش کنند تا کارشناسان ضمن حضور در محل و تائید آن مجوز حمل را صادر کنند در غیر این صورت محموله آنان توقیف خواهد شد.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: برای جلوگیری از قطع بی‌رویه درختان جنگلی، این اداره فقط برای درختان صنوبر که هدف از کاشت آنها فعالیت تجاری می باشد مجوز قطع می‌دهد و برای سایر درختان هیچگونه مجوزی داده نخواهد شد.

وی حفاظت از اراضی طبیعی و جنگلی را از وظایف مهم این اداره ذکر کرد و افزود: حفاظت و استفاده صحیح از جنگل‌ها به عنوان سرمایه ملی هر کشور، علاوه بر ثروت آفرینی، بقای محیط زیست را نیز تضمین می‌کند لذا با توجه به اینکه  بیشترین اراضی جنگلی استان در این شهرستان قرار دارد برای حفاظت از آنها طرح صیانت از جنگلهای زاگرس در این شهرستان با قوت هر چه بیشتر انجام می‌شود.

قیاسوند افزود: در این راستا در سال جاری طرح مبارزه با آفات و بیمار‌ی‌های جنگلی در سطح  ۳۱۸ هکتار از اراضی جنگلی گیان اجرا شد و در این راستا مبارزه با انواع آفات درختان، هرس درختان آلوده  و قطع سرشاخه‌های آلوده که موجب پوسیدگی درختان می‌شوند انجام شده است.

وی شهرستان نهاوند را یکی از مناطق مستعد برای توسعه جنگل‌های دست‌کاشت و طبیعی عنوان کرد و افزود: در شهرستان نهاوند یک هزار و ۴۴۱ هکتار جنگل طبیعی وجود دارد که این میزان در مقایسه با ظرفیت‌های شهرستان رقم بالایی نیست و در صورت تامین اعتبار ما بسیار بیشتر از این میزان را می توانیم در سطح شهرستان اجرا کنیم.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: در راستای توسعه فضای سبز در شهرستان طی هفته منابع طبیعی ۱۲۰ هزار اصله انواع نهال درختان از جمله صنوبر بین مردم و کشاورزان توزیع و کاشته شد که انتظار می‌رود بهره‌برداران با پرورش درست آنها میزان سرانه فضای سبز را افزایش دهند.

وی از ساماندهی سراب فارسبان به عنوان یکی از مراکز جنگل‌های طبیعی خبر داد و گفت: با توجه به اینکه مسئولیت ساماندهی سراب گاماسیاب به اداره منابع طبیعی واگذار شده است، در سال جاری فاز اول اجرای این طرح در حریم بالای اجرای سد گرین در دست اقدام قرار گرفته و سرویس‌های بهداشتی، روشنایی، احداث سکو، ایجاد راه دسترسی با ۲ میلیارد تومان انجام شده و فاز دوم آن نیز شامل اجرای پارکینگ و ادامه سیستم برق رسانی در حال انجام است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما