تازه های سایت

کد مطلب: 44997
17. بهمن 1399 - 1:24
مدیرعامل شرکت فرآورده های لبنی گلبرگ نهاوند بر ضرورت حمایت از راه‌اندازی دامداری صنعتی تاکید کرد و گفت: نیمی از ظرفیت شرکت گلبرگ نهاوند غیرفعال است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، مجموعه گلبرگ از سال ۷۱ با تولید پنیر کالابرگی آغاز فعالیت کرده است، آن زمان نهاوند قطب تولید فرآورده‌های لبنیاتی در کشور بود.

فاز دوم توسعه با افزودن خط تولید شیر، ماست و دوغ در سال۸۳، سال ۹۳ هم فاز سوم با تولید پنیر یو اف و تجهیز ماشین‌آلات و... ادامه کار داد.

محصولات این واحد تولیدی علاوه‌بر همه استان‌های کشور به برخی کشورهای همسایه و ... صادر می‌شود، درحال‌حاضر هم ۷۰ نیروی کار در این واحد تولیدی مشغول به‌کار هستند.

افزایش سرانه مصرف و کاهش تولید شیرخام

حمایت از بخش خصوصی و کمک به سرپا ماندن تولید و اشتغال از شاخصه‌های مهمی است که به ماندگاری و ثبات این مجموعه‌ها کمک می‌کند و علاوه‌بر حمایت‌های مسئولان در شهرستان، برخی کمک‌ها در قالب همان وعده باقی مانده است.

بروکراسی‌های اداری، موانع متعدد در حوزه کار، کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش و تورمی که نفس تولید را گرفته است، در نهایت به تعدیل ۵۰ نیروی شاغل این مجموعه منجر شده است.

نهاوند با توجه به این قطب تولید شیرخام در گذشته بوده که اغلب هم سنتی بوده است و درحال‌حاضر هم اغلب برخلاف سایر شهرستان یا استان‌های دیگر که شیر صنعتی جایگزین این خلأ شد. در نهاوند شیر سنتی با به‌صرفه نبودن برای کشاورز با شرایط فعلی، تعطیل هم شد و شیر خام را از سایر استان‌ها با افزایش قیمت ۱۵ درصدی به‌دلیل جابه‌جایی، وارد می‌کنیم.

درحالی‌که در نهاوند همه شرایط برای راه‌اندازی گاوداری صنعتی هم هست، اما گویا همه چیز دست‌به‌دست هم می‌دهد و نمی‌گذارد این شرایط شکل بگیرد و تولیدکننده نفس راحت بکشد.

مدیرعامل شرکت فرآورده‌های لبنیاتی گلبرگ (آوش) در جمع خبرنگاران گفت: سرانه مصرف شیر در کشور به ۸۰ کیلو افزایش یافته است اما تولید شیرخام هم باید به همین نسبت افرایش یابد که برخلاف انتظار به روزانه ۴۰ تن کاهش یافته است.

محسن علی‌بخشی با بیان اینکه راه‌اندازی دامداری‌های صنعتی کمک بزرگی به ارتقای این وضعیت و واحدهای فرآوری لبنیاتی، افزایش تولید شیرخام است، افزود: برای راه‌اندازی یک واحد صنعتی گاوداری تلاش‌های بسیاری کردیم که با موانع متعدد به نتیجه نرسید.

افزایش نرخ مواد خام علیرغم کاهش قیمت دلار

وی تصریح کرد: افرایش قیمت‌های مواد اولیه از بسته‌بندی تا مواد خام دستخوش قیمت‌های ۴ تا ۵ برابری شده و حداقل ۴ ماه یک‌بار هم این موضوع تکرار می‌شود که سبب افزایش قیمت تولیدات شده است.

علی‌بخشی افزود: برخی مواد اولیه در هر صورت افزایش قیمت دارند، مانند همین ظروف پلاستیکی که تولید داخل هم هست اما هم‌پای افزایش دلار، افزایش قیمت دارد ولی با کاهش نرخ دلار، باز هم سیر افزایش صعودی خود را دارد.

علی‌بخشی بیان کرد: هیچ تولیدکننده‌ای تمایلی به افزایش قیمت محصولاتش ندارد زیرا سرانه مصرف کاهش می‌یابد و این به‌نفع تولید نیست اما متأسفانه با افزایش قیمت نهاده‌ها و مواد اولیه در چند مرحله، آن هم در یک سال، شیر خام تولیدی در نهاوند به‌شدت کاهش یافته است که هم بخش عمده‌ای از اشتغال حذف شد، هم تولید و درآمد را تحت‌تأثیر منفی قرار داد.

به گفته علی‌بخشی، این مجموعه درحال‌حاضر با نیمی از ظرفیت فعالیت دارد که علت آن کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی عنوان شده است.

دیدگاه شما