تازه های سایت

کد مطلب: 44656
22. دى 1399 - 8:43
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: بیش از ۲۰۰ هزار تن چغندر از کشاورزان نهاوند تحویل کارخانه شد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، کریم حاج باباعلی اظهار کرد: با توجه به شرایط خوب شهرستان نهاوند در زمینه بارش‌های مساعد سال گذشته و به ویژه در زمینه کشت چغندر قند بیش‌بینی می شود بیش از ۱۸۰ هزار تن محصول برداشت شود.

وی گفت: شهرستان نهاوند یکی از مراکز اصلی کشت چغندر استان به شمار می‌رود که در سال زراعی جاری ۳ هزار هکتار از اراضی زراعی آن زیر کشت چغندر قرار گرفته است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند متوسط برداشت از هر هکتار را بین ۶۰ تا ۷۰ هزار تن عنوان کرد و افزود: متوسط عملکرد تولید چغندر در نهاوند ۶۰ تا ۷۰ هزار تن برداشت محصول است.

وی ادامه داد: البته با توجه به شرایط مساعد و استفاده از شیوه‌های علمی، یکی از کشاورزان نهاوند در بخش گیان امسال ۱۶۵ هزار تن در هکتار محصول برداشت کرده که این رقم رکوردی کم نظیر در سطح کشور است.

باباعلی به شرایط مساعد این محصول در شهرستان اشاره کرد و افزود: از جمله شرایط مساعد برای کشت چغندر استفاده از شیوه‌های مکانیزه در کشاورزی است که در همین خصوص چغندرکاران با استفاده بهینه از آب چاه‌های عمیق و تجهیز اراضی خود به آبیاری تحت‌فشار علاوه بر کاهش مصرف ۸۵ درصدی آب باعث بالا رفتن کیفیت آن نیز شده‌اند.

وی به مزایای کشت چغندر قند اشاره کرد و افزود: کشت چغندر به عنوان یک گیاه استراتژیک باعث ایجاد تنوع در الگوی کشت گیاهان با مزیت نسبی، ایجاد تناوب زراعی و حرکت به سمت کشاورزی پایدار می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: در حال حاضر چغندر تولیدی نهاوند مطابق قراردادهای امضا شده به کارخانه‌های قند همدان، بنیاد و نقش جهان اصفهان، لرستان و کرمانشاه ارسال می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات چند سال گذشته برخی چغندرکاران گفت: با توجه اینکه طرف قرارداد کشاورزان ما پنج کارخانه بالاست لذا به چغندرکاران توصیه می‌شود محصولات خود را فقط تحویل این مراکز دهند در غیر این صورت مسئولیت تحویل به کارخانه‌های دیگر به عهده کشاورزان است زیرا ممکن است مشکلاتی همانند سال گذشته برای آنها بوجود آید. 

شهرستان نهاوند با توجه به آب و هوای مساعد از قطب‌های اصلی کشاورزی استان است که در بسیاری از محصولات در سطح استان و حتی کشور رتبه اول را بدست آورده است.

در این شهرستان بیش از ۷۰ هزار هکتار از اراضی قابل کشت وجود دارد که حدود ۵۳ هزار هکتار آن به کشت انواع محصولات باغی و زراعی اختصاص دارد.

از عمده ترین تولیدات محصولات کشاورزی نهاوند می‌توان به گندم، جو، چغندرقند، کلزا، گشنیز، آفتابگردان، نخود و لوبیا، ذرت، خیار، سیب، هلو ، شلیل، گردو، زردآلو، گیلاس و آلبالو اشاره کرد که سالانه صدها هزار تن محصول را روانه بازار مصرف استان و کشور می‌کند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما