تازه های سایت

کد مطلب: 44207
18. آذر 1399 - 8:25
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت: سهم تخصیص آب براساس طرح‌ها جذب شده است

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان با بیان اینکه سهم آب مورد نیاز شستا برای راه‌اندازی دامداری صنعتی در نهاوند بالا است، گفت: سهم تخصیص آب براساس طرح‌ها در این شهرستان جذب شده است.

هفته گذشته بود که در خبری به دنبال گفت‌و‌گو با نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی به موضوع عدم تخصیص آب در راه‌اندازی دامداری صنعتی اشاره شد و علیرضا شهبازی تأکید کرد آنجا که ضرورت پاسخگویی به یک استعلام و یا صدور مجوزی برای ایجاد کسب‌وکار است، مسئولان پاسخگو باشند؛ چراکه یکی از گرفتاری‌ها و مشکلات استان در این خصوص اکنون در راستای تخصیص آب است.

وی با تأکید بر اینکه اگر می‌خواهیم در استان یک واحد تولیدی، صنایع تبدیلی و صنعتی احداث کنیم و سرمایه‌گذار نیز پای کار آمده است، به‌ویژه در صنایع تبدیلی، نباید معطل تخصیص آب باشد؛ حال آنکه این معطلی درحالی بوده که اکنون اکثر کارخانه‌های لبنیات نهاوند به‌دلیل عدم وجود دامداری سنتی تعطیل است.

در گذشته هر خانواده روستایی تعدادی گاو پرورش می‌داد و شیر به‌دست‌آمده را به مراکز جمع‌آوری شهر ارائه می‌کردند و این شیرها به کارخانه‌های تولید لبنیات داده می‌شد، اما اکنون بنا به دلایلی و با توجه به تغییرات زندگی، خانواده‌ها به‌صورت سنتی دام نگهداری نمی‌کنند و شیر نیست؛ البته وقتی شرایط زندگی خانواده‌ها تغییر کرده و دامداری سنتی از بین رفته، باید به سمت ایجاد دامداری‌های صنعتی برویم.

شهبازی با بیان اینکه برای دریافت مجوز دامداری صنعتی متأسفانه اجازه استفاده از آب را نمی‌دهند و این درد بزرگ استان و نهاوند است و شهری که روزگاری صادرکننده شیر بود اکنون به‌دلیل نبود شیر واحدهای تولیدی لبنیات آن تعطیل است که باید این موضوع سامان گیرد و درخواست دارم مسئولان و مدیران در این موضوع به‌صورت جهادی ورود کنند.

نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی با طرح این سؤال که چرا می‌گویند نمی‌شود به دامداری صنعتی اجازه استفاده آب داد؟ چرا نباید آب این واحدها را تأمین کرد؟ گفت که این واحدها می‌تواند در رشد و شکوفایی استان مؤثر باشد.

به گفته شهبازی این درحالی است که نهاوند سرچشمه آب کرخه بوده، اما برای دریافت مجوز استفاده از آب در دامداری‌های صنعتی مشکل وجود دارد؛ شستا برای احداث یک دامداری 6 هزار رأسی تشویق به سرمایه‌گذاری در این خصوص شده و موافقت اصولی و تمام اقدامات لازم انجام شده است که واحدهای تولیدی لبنیات نهاوند را تأمین کند، اما متأسفانه ماه‌ها بوده که درگیر تخصیص آب است و اجازه استفاده از آب را در راستای استعلام‌ها نمی‌دهند.

براساس اظهارات نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی این عدم صدور مجوز استفاده از آب با وجود پیگیری‌ها توسط استاندار و دیگر مدیران بوده و از طریق وزارت نیرو نیز دنبال شده که تاکنون نتیجه‌ای دربرنداشته است و وزارت نیرو باید در این خصوص پاسخگو باشد.

اگر می‌گوییم اکثریت جوانان تحصیل‌کرده در شهرهای استان بیکار هستند و ادارات دولتی نیز جذب ندارند، باید در راستای ایجاد مؤسسات و واحدهای تولیدی تلاش کنیم و وزارت نیرو نیز باید این مشکل را حل کند، چراکه این مشکل بزرگ مردم نهاوند است؛ به‌منظور پرداختن به این موضوع با معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان گفت‌و‌گو کردیم تا دلیل بروز این مشکل و اقدامات انجام‌شده به‌منظور رفع آن را جویا شویم:

ظاهر پورمجاهد در گفت‌و‌گو با خبرنگار ما درخصوص مشکل شهرستان نهاوند در راه‌اندازی دامداری صنعتی به‌دلیل عدم تخصیص آب، اظهار کرد: بله درخصوص راه‌اندازی دامداری 6 هزار رأسی در نهاوند مشکل تخصیص آب وجود دارد و دلیل این بوده که تخصیص آب در نهاوند صفر است.

وی با بیان اینکه تخصیص وزارت نیرو به دشت‌های استان سالانه بوده، گفت: براساس طرح‌ها در نهاوند سهم تخصیص آب جذب شده است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان بیان کرد: درحال رایزنی هستیم که وزارت نیرو بتواند در این خصوص گره‌گشایی کند، به‌عنوان مثال وزارت نیرو از تخصیص آب سال 98 کمک کند و یا از محل مجوزهای آب صادرشده واحدهای تولیدی راه‌اندازی‌نشده تخصیص آب داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه برخی از طرح‌ها نیز سالیان سال راکد هستند و سهمیه آب دارند، افزود: قرار بر این است که جهاد کشاورزی این طرح‌ها را نه‌تنها در نهاوند، بلکه در کل استان بررسی کرده و به اداره کل امور آب استان اعلام کند و بتوانیم از این محل برای تخصیص آب به سایر طرح‌ها کمک کنیم.

پورمجاهد با بیان اینکه سهم آب مورد نیاز شستا برای راه‌اندازی دامداری صنعتی در نهاوند بالا است، تصریح کرد: به این دلیل حتماً مساعدت وزارت نیرو را نیاز دارد و در این خصوص پیگیر هستیم.

وی با تأکید بر اینکه دامداری‌های بسیاری در نهاوند داریم که نیاز به تقویت و فعال شدن آن‌ها هست، ادامه داد: برخی واحدهای راکد نیز داریم که می‌توانیم در اختیار سرمایه‌گذار جدید قرار دهیم و یا سرمایه‌گذار اولیه را برای احیا وارد کنیم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما برای نهاوند این است که در حوزه تأمین مالی برای واحدهای موجود در بحث دامداری و صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی کار شود، چراکه این اقدام می‌تواند برای استفاده از سرمایه‌های موجود مفید باشد.

وی با بیان اینکه اکنون شستا راه‌اندازی سه دامداری در استان و در شهرستان‌های درگزین، قهاوند و ملایر را دنبال می‌کند، یادآور شد: انتظار این است که شستا پیشرفت کار به این پروژه‌ها بدهد.

پورمجاهد با تأکید بر اینکه اکنون شستا در نهاوند نیز طرح فرآوری نسوز از دولومیت با نزدیک به 100 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری را کلنگ‌زنی کرده و آغاز به‌کار رسمی داشته است، اظهار کرد: امید است شستا بتواند این پروژه را به نتیجه برساند تا به پروژه دوم آن نیز در این شهرستان برسیم.

با توجه به اینکه مشکل عدم تخصیص آب به ایجاد دامداری صنعتی در نهاوند از سوی معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان نیز تأیید شد، اما دلیل این امر صفر شدن تخصیص آب در این شهرستان عنوان و بیان شد؛ تخصیص وزارت نیرو به دشت‌های استان سالانه بوده و براساس طرح‌ها در نهاوند سهم تخصیص آب جذب شده است، اما آنچه در این میان مهم بوده، تعطیلی واحدهای تولید لبنیات در شهرستان است که این امر ناشی از نبود شیر بوده و درصورت راه‌اندازی دامداری صنعتی این مشکل برطرف می‌شود و این واحدهای تولیدی به چرخه تولید بازخواهند گشت که تحقق این مهم نیاز به اهتمام ویژه مسئولان از استاندار تا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی دارد.

براساس اظهارات معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار همدان این مهم از سوی مسئولان استان در دست پیگیری بوده و با توجه به گفته‌های نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی وزارت نیرو باید در این خصوص پاسخگو باشد؛ البته باید جهاد کشاورزی نیز شناسایی طرح‌های راکد را در استان تسریع بخشیده و با اعلام آن‌ها به اداره کل امور آب استان در تخصیص سهمیه آن‌ها به سایر طرح‌ها، به ایجاد رونق تولید در استان کمک کند./ سپهر غرب

دیدگاه شما