تازه های سایت

کد مطلب: 44133
12. آذر 1399 - 9:33
موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند که ساختمان آن متعلق به شهرداری بود تعطیل‌شده و شهرداری از کوتاهی میراث فرهنگی در پیدا کردن مکان و پاسخ ندادن به مکاتبات می‌گوید و میراث فرهنگی هم از توقعی می‌گوید که از شهرداری در راستای حفظ موزه داشته است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، هفته گذشته بود که خبر و تصاویر تعطیلی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند رسانه‌ای شد و اعلام شد آثار این موزه به همدان منتقل خواهد شد تا نگرانی‌هایی برای دوستداران فرهنگ و تاریخ چند هزارساله نهاوند به وجود بیاید.

مدتی است که خبر بازپس‌گیری ساختمان موزه نهاوند که متعلق به شهرداری است و در سال ۹۲ در توافقی به میراث فرهنگی واگذارشده به گوش می‌رسد و در هفته گذشته به‌حکم قانون تخلیه و در اختیار شهرداری قرار گرفت.

هرچند نسبت به مکان موزه و نحوه واگذاری این ساختمان بحث‌های زیادی شده است ولی ناهماهنگی و بی‌ارتباطی این دو نهاد در این موضوع به چشم می‌خورد و سخنان شهردار نهاوند در مورد بی‌پاسخ گذاشتن مکاتبات بیان‌گر این موضوع است.

شهرداری از فرصت کافی و چندساله به میراث فرهنگی برای پیدا کردن مکان مناسب می‌گوید و مدیرکل میراث فرهنگی هم از توقع این نهاد از شهرداری نهاوند می‌گوید.

میراث فرهنگی پاسخ مکاتبات شهرداری در خصوص موزه را نداده است

محمدحسین پور، شهردار نهاوند در این خصوص گفت: طبق توافق‌نامه‌ای که بین شهرداری و میراث فرهنگی در سال ۹۲ منعقدشده یکی از ساختمان‌های شهرداری تا زمان پیدا کردن مکان مناسب برای موزه در اختیار میراث فرهنگی قرارگرفته است.

وی اظهار داشت: این مکان طبق قراردادی که با میراث فرهنگی در زمان شورای سوم بسته‌شده صرفاً جهت اینکه میراث فرهنگی بتواند در فرصت مناسب مکانی در شأن موزه تاریخ و فرهنگ برای انتقال اشیاء به آن مکان در نظر بگیرد؛ منعقدشده است.

شهردار نهاوند افزود: طبق ماده ۵ این قرارداد هر وقت شهرداری اعلام نیاز کند و به مستأجر اعلام کند، میراث فرهنگی باید این مکان را تخلیه کند و ما هم طبق قانون عمل کردیم.

وی ادامه داد: اول تیرماه امسال با میراث فرهنگی نهاوند و در ۲۹ خرداد هم با میراث فرهنگی استان مکاتبه‌ای داشتیم که هیچ‌گونه پاسخی ندادند که اعلام نیاز کنند یا بگویند برای پیدا کردن مکان مناسبی برای موزه فرصت می‌خواهند.

حسین پور افزود: از سال ۹۲ تا الآن فرصت زیادی بوده برای پیدا کردن مکانی برای موزه ساختمانی که درخور شأن تاریخ و فرهنگ نهاوند باشد و مسئولان مربوطه باید کاری می‌کردند.

وی بیان داشت: املاک شهرداری مال مردم است و از منابع مردمی تأمین می‌شوند و روال قانونی این کار طی شده است و وظیفه ما حفاظت از این اموال است.

شهردار نهاوند افزود: اولویت ما گردشگری است و این ثابت‌شده و نمونه این کار پروژه بام نهاوند است و اینکه من نماد فرش عشوند نهاوند را در طرح پیاده راه سعدی به کار می‌گیریم نشان‌دهنده اهمیت ما به تاریخ و فرهنگ نهاوند است.

شهرداری برای کمک به میراث فرهنگی آمادگی دارد

وی گفت: در طول این ۸ سال می‌توانستند پیگیری کنند و ملکی را تملک کنند و اعلام آمادگی می‌کنیم هر جا میراث بخواهد کاری کند و ملکی را تملک کند ما حمایت می‌کنیم و به میراث فرهنگی برای آماده‌سازی و ایجاد موزه کمک می‌کنیم.

حسین پور ادامه داد: اعلام آمادگی می‌کنیم برای همکاری با میراث فرهنگی و این مکان را درخورشان مردم نهاوند نمی‌دانیم و این مدت چندساله فرصت خوبی برای میراث فرهنگی بوده است.

وی افزود: با آقای نماینده صحبت کردم و نماینده هم با معاون میراث فرهنگی جلسه داشتند و پیگیر هستند و در بحث تملک خانه تاریخی صمصام که می‌تواند مکانی برای موزه نهاوند باشد و ما هم حمایت می‌کنیم.

شهردار نهاوند در پاسخ به این سؤال که امکان فرصت دوباره به میراث هست یا نه؟ گفت: در سال قبل دستور قضایی برای این مکان صادرشده است صادرشده است و طبق حکم و قانون و با روال کار عادی اقدامات انجام‌شده است و فرصت به‌اندازه کافی داده‌شده است.

وی در پایان گفت: از شورای شهر دفاع می‌کنم و عملکردم را برآیندی از تفکر این افراد می‌دانم و شورا پیگیری این موضوع را به شهردار واگذار کرده است.

توقع میراث فرهنگی از شهرداری ایجاد و حفظ موزه است نه تعطیلی!

علی مالمیر، مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان نیز در مورد تعطیلی موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند گفت: با توجه به اینکه احداث و توسعه موزه جزء رسالت ذاتی اداره میراث فرهنگی است ولی در تمامی شهرها، شهرداری‌ها در کنار اقدامات عمرانی در احداث مراکز فرهنگی مانند موزه مشارکت دارند.

وی اظهار داشت: انتظار می‌رود که با توجه به سابقه تاریخی شهرستان، شهردار و اعضای محترم شورای شهر نهاوند نیز تعامل بیشتری با اداره میراث فرهنگی برای حفظ موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند داشته باشند، اتفاقی که متأسفانه محقق نشد.

مالمیر گفت: توقع ما از شهرداری نهاوند با توجه به سابقه تاریخی و باستانی شهرستان به‌عنوان یک‌نهاد فرهنگی کمک به ایجاد و حفظ موزه است؛ نه تخلیه و تعطیلی موزه.

وی ادامه داد: ساختمان موزه نهاوند در تملک شهرداری بوده و به‌صورت طرحی مشترک طی تفاهم‌نامه‌ای ۱۵ ساله در سال ۹۲ در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفت تا به موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند تبدیل شود اما متأسفانه از دو سال پیش شهرداری و شورای شهر نهاوند اصرار بر بازپس‌گیری آن داشتند که درنهایت منجر به شکایت از این اداره شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان افزود: سرانجام با حکم قضایی مکان موزه تصرف و درنتیجه منجر به تعطیلی موزه شد و ما هم مجبور به اجرای حکم و انتقال اشیا و آثار به مخزن استان شدیم.

وی با گلایه از عملکرد شهرداری و شورای شهر نهاوند بیان کرد: با توجه به اینکه شهرداری‌ها به لحاظ مالی و امکانات وضعیت بهتری نسبت به میراث فرهنگی دارند توقع داشتیم که در این زمینه تعامل و همکاری بیشتری برای حفظ موزه داشته باشند که طی این مدت دو بار با ما مکاتبه داشته مبنی بر تخلیه ساختمان موزه که با وساطت فرماندار و نماینده شهرستان این موضوع به تعویق افتاد.

مالمیر افزود: برای تبدیل این مکان به موزه و معرفی آن تلاش‌های زیادی داشتیم و اعتبارات زیادی در آنجا هزینه کردیم بنابراین انتظارمان این بود که این همکاری برای ادامه فعالیت موزه که معرف تاریخ و فرهنگ نهاوند بود تداوم پیدا می‌کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان در پاسخ به اینکه آیا امکان ایجاد موزه جدید در خانه تاریخی صمصام وجود دارد، اظهار کرد: البته ما تلاش داریم مکانی جدیدی که مناسب موزه باشد شناسایی و راه‌اندازی کنیم اما خانه صمصام کامل به تملک میراث درنیامده است و پیدا کردن مکان جدید نیز کاری زمان‌بر است زیرا نیاز به تائید وزارتخانه و داشتن استانداردهای لازم است که همین مسئله کار را مقداری دشوار می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، باوجوداین اظهارنظرها ولی چیزی که مهم است تعطیلی موزه نهاوند در حال حاضر است و شهری که بیش از ۷ هزار سال قدمت دارد نمی‌تواند موزه‌ای داشته باشد و این برای مردم نهاوند نگران‌کننده است.

به نظر می‌رسد مدیریت ارشد شهرستان و نماینده باید به این قضیه ورود کنند و به هر طریقی امکان دارد این موضوع به نفع تاریخ و فرهنگ کهن دیار نهاوند حل‌وفصل کنند که هم مطالبات شهرداری پاسخ داده شود و هم به میراث برای حفظ این مکان یا تأمین مکان جدید کمک شود.

قرار بود در این هفته جلسه‌ای با حضور شهردار و میراث فرهنگی و با حضور اصحاب رسانه شهرتان برگزار شود که بنا به دلایلی به زمان دیگری موکول شد.

امیدواریم مسئولان با هماهنگی و همدلی بیشتر برای حفظ موزه تاریخ و فرهنگ نهاوند تلاش کرده و مکانی درخور نام و شأن مردم این شهرستان برای موزه مهیا کنند.

انتهای پیام/س

دیدگاه شما