تازه های سایت

کد مطلب: 43836
20. آبان 1399 - 8:05
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت:چغندر کار نهاوندی با تولید ۱۶۵تن در هر هکتار رکورد کشوری این محصول را شکست.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، کریم حاج بابا علی، مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: متوسط تولید چغندر قند در هر هکتار بین ۶۰ تا ۷۰ تن است که آقای حاج قربان کیانی کشاورز نمونه نهاوند با تولید ۱۶۵ تن در هکتار رکورد کشوری این محصول را شکست.

او افزود: حاج قربان کیانی کشاورز نمونه  هرچند سال یکبار در تولید محصولات راهبردی مانند گندم ،چغندر قند، کلزا و حتی گشنیز رکوردهای خوب کشوری را جابجا کرده است به طوری که امسال در تولید گندم و چغندر قند دو رکورد کشوری به جای گذاشت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بیان کرد: این کشاورز خوش ذوق شهر گیان نهاوند ۲۰ هکتار سطح زیر کشت چغندر قند دارد و با روش ۱۰۰درصد مکانیزه از هر هکتار ۱۶۵ تن برداشت کرد و به رکورد تولید کشوری رسید.

حاج بابا علی در ادامه سطح زیر کشت چغندر قند را امسال در نهاوند  سه هزار هکتار اعلام کرد و  افزود: متوسط عملکرد در شهرستان نهاوند ۶۰ تا ۷۰ تن در هکتار است که  از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون ۱۳۰هزار تن چغندر برداشت شده که۱۲۰ هزار تن آن تحویل کارخانه‌های طرف قرارداد شده و ۱۰ هزار تن دیگر نیز به صورت آزاد به فروش رسیده است.  

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند ، این شهرستان را به دلیل  وجود شرایط جغرافیایی و آب مناسب یکی از مراکز اصلی کشت و تولید چغندرقند دانست و گفت: پیش‌بینی می‌شود امسال ۱۸۰ هزار تن چغندر قند در شهرستان برداشت و تحویل کارخانه ها شود.

بابا علی تصریح کرد: با توصیه به چغندرکاران در خصوص تحویل محصولات خود به کارخانه‌های طرف قرارداد با جهاد کشاورزی افزود:  کارخانه‌های قند قزوین، بنیاد و نقش جهان اصفهان، لرستان و همدان پنج کارخانه طرف قرارداد هستند.

او اظهار داشت: به چغندرکاران توصیه می‌شود محصولات خود را فقط تحویل این مراکز دهند در غیر این صورت مسئولیت تحویل به کارخانه‌های دیگر به عهده کشاورزان است زیرا ممکن است مشکلاتی همانند سال گذشته برای آنها بوجود آید.  

شهرستان نهاوند به علت آب و هوای مناسب بارندگی خوب و موقعیت جغرافیایی مطلوب یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان است که در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی مقام اول استان را داراست.

از عمده‌ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی این شهرستان می‌توان به گندم، جو، ذرت، کلزا، آفتابگردان، گشنیز، چغندرقند، لوبیا، نخود، خیار، سیب، هلو و شلیل، انواع آلو، گردو و گیلاس اشاره کرد.

 بیش از ۷۰ هزار هکتار زمین قابل کشت به صورت دیم و آبی در شهرستان نهاوند وجود دارد که از این میزان حدود ۵۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد.  

انتهای پیام/

دیدگاه شما