تازه های سایت

کد مطلب: 43819
19. آبان 1399 - 7:29
استاندار همدان گفت: بر اساس داده‌های آماری علوم پزشکی این استان میانگین متوفیان کرونا از روزانه چهار نفر در پیک اول کرونا به ۱۵ نفر در پیک سوم شیوع این بیماری رسیده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی گرو، سیدسعید شاهرخی در ستاد استانی مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: به دنبال شیوع ویروس کرونا از اسفند سال گذشته سه پیک را پشت سر گذاشتیم که پیک نخست آن اسفند ۹۸ و فروردین ۹۹، مرحله دوم خرداد و پیک سوم از حدود یکماه پیش آغاز شده است.

وی اضافه کرد: در مرحله سوم پیک کرونا به ویژه در این روزها به شکل بی سابقه و خطرناک شاهد گسترش بیماری هستیم به گونه ای که شمار بیماران بستری در بیمارستان های این استان به حدود یک هزار و ۱۰۰ کرونایی رسیده است.

استاندار همدان بیان کرد: طبق دادهای آماری تعداد تست مثبت کرونا از ۲۰ نفر در روز در پیک نخست شیوع ویروس کرونا به ۱۴۰ تا ۱۵۰ نفر در روز رسیده است که این شرایط زنگ خطر جدی است.

شاهرخی اضافه کرد: در حال حاضر به شکل بی سابقه شاهد گسترش شدید و سرعت گرفتن انتشار بیماری نسبت به موج اول کرونا هستیم با این وجود باید با اقدام های پیشگیرانه سرعت انتشار این ویروس را کاهش دهیم.

وی گفت: با وجود شدت گرفتن شیوع بیماری و افزایش تعداد بیماران بستری اما تعداد نیروهای فعال در بخش درمان کادر ثابت بوده بلکه تعدادی از آنها به علت ابتلا به این بیماری در بستر بیماری و قرنطینه هستند.

استاندار همدان افزود: با وجود مشکلاتی نظیر کمبود کادر درمان، دارو و مکان اما هر میزان هم به تعداد کادر درمان اضافه شود نمی توان جلوی سیل بیماری را گرفت همچنین با افزایش ورودی بیمارستان ها شمار متوفیان نیز افزایش می یابد.

شاهرخی ادامه داد: در این برهه از زمان امر پیشگیری یک ضرورت اجتماعی است در غیر اینصورت بی اعتنایی به پروتکل‌های بهداشتی موجب آسیب پذیری در برابر این ویروس و ابتلا به این بیماری می‌شود.

وی خطاب به فرمانداران و اعضای ستادهای شهرستانی مقابله با کرونا عنوان کرد: آنها مجری مصوبات ستاد ملی و استانی و در خط مقدم پیشگیری هستند بنابراین باید با هماهنگی، وفاق و همدلی نسبت به قطع کردن زنجیره کرونا تلاش کنند.

استاندار همدان گفت: هفت شهرستان همدان در وضعیت بحرانی کرونا قرار دارند و محدودیت های سابق پیش بینی شده برای این مناطق به قوت خود باقی است علاوه بر این از روز سه شنبه بیستم آبان فعالیت کسبه از ساعت ۱۸ به بعد ممنوع است.

شاهرخی با بیان اینکه تنها برخی از صنوف که خدمات دارویی و غذایی ارائه می دهند مجاز به فعالیت از ساعت ۱۸ به بعد هستند افزود: سازمان صنعت، معدن و تجارت مصوبات ستاد کرونا را به همه صنوف و اتحادیه‌ها اطلاع رسانی کند تا کسبه ای مدعی نشود که از این خبر و اطلاعیه مطلع نبوده است.

وی با بیان اینکه خطر ابتلا به کرونا جدی است اظهار داشت: جان افراد در معرض تهدید و آسیب است بنابراین نباید اجازه داد با به خطر افتادن جان مردم شاهد روانه شدن انبوهی از بیماران به سمت بیمارستانها باشیم.

استاندار همدان اضافه کرد: اطلاع رسانی مصوبات و اعمال محدودیت ها بسیار با اهمیت است و باید تفرجگاه هایی مثل بلوار ارم، گنجنامه، سراب های نهاوند و امثالهم طرح های ترافیکی اعمال کرد تا دورهمی و تجمع در خیابان ها نباشد.

شاهرخی بیان کرد: ایجاد محدودیت برای فعالیت کسبه نباید زمینه ای برای فعالیت بساط گستران شود بنابراین باید فرمانداران به ویژه فرماندار همدان تدبیری برای فعالیت دستفروشان بیاندیشند.

وی از دانشگاه علوم پزشکی خواست مخلان سلامت را به دستگاه قضایی معرفی کند و گفت: هر اجتماع حداقل ۱۰ تا ۲۰ نفر را روانه بیمارستان می کند بنابراین نباید اجازه اجتماع افراد در یک مکان داده شود.

استاندار همدان تاکید کرد: هیچکس اجازه ندارد مصوبه ستاد ملی و استانی مقابله با کرونا را زیر پا بگذارد بنابراین درخواست می شود تیم هایی برای برخورد با عوامل برگزاری اجتماع، مراسم های عزا و عروسی تشکیل شود.

شاهرخی خواستار استفاده از ظرفیت و توان ائمه جمعه، افراد ذی نفوذ برای پیشگیری از شکل گیری تجمع و دورهمی ها شد و افزود: برای توفیق در این کار نیازمند همکاری و همراهی مردم هستیم و این امر مستلزم اقناع سازی است.

وی ادامه داد: رسانه ها و خبرنگاران با نوآوری و بهره گیری از سبک‌های جدید و با هنرنمایی، توجه مردم را به رعایت پروتکل های بهداشتی برای پیشگیری از شیوع بیماری جلب کرده و حتی می توانند اتاق فکری برای انجام کارهای نو در حوزه رسانه تشکیل دهند.

استاندار همدان اضافه کرد: در این راستا رسانه ها می توانند از پزشکان، بیماران کرونایی و شخصیت ها و  چهره‌های مشهور مصاحبه کرده تا با این شیوه مردم را به رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی دعوت و ترغیب کنند.

شاهرخی بیان کرد: هیچ واحد آموزشی در زمانی که فعالیت ها به صورت غیرحضوری است حق فعالیت و آموزش حضوری را ندارد همچنین دستگاه ها مجاز به برگزاری جلسه نبوده و در صورت ضرورت نباید تعداد مدعوین با در نظر گرفتن فضای جلسه از ۱۵ نفر تجاوز کند.

وی گفت: یکی از مکان‌های خطر آفرین آرامستان ها هستند بنابراین فرمانداران باید در برنامه ریزی ها به تناسب فیزیکی آرامستان، نسبت به مسدود کردن مسیر رفت و آمد به این محل ها اقدام کرده به گونه ای که تعداد محدودی از بستگان بتوانند در تشییع جنازه شرکت کنند.

استاندار همدان گفت: مکان و فضای داخلی شعب برخی بانک های همدان با میزان مراجعه کنندگان همخوانی ندارد بنابراین باید این قبیل بانک ها پس از طی تشریفات قانونی تا اطلاع بعدی تعطیل شوند.

دیدگاه شما