تازه های سایت

کد مطلب: 43532
20. مهر 1399 - 8:49
با توجه به تولید 70 درصد گشنیز کشور در نهاوند انجام می‌شود؛
اجرای طرح ملی تکمیل زنجیره دارویی از گیاه گشنیز در نهاوند
رئیس جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه حدود ۷۰ درصد گیاه گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود، از اجرایی شدن طرح تکمیل زنجیره تولید داروهای گیاهی و تهیه اسانس از گیاه گشنیز خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، با حضور علیرضا شهبازی، نماینده مردم نهاوند در مجلس و مسئولان جهاد کشاورزی و تعاون روستایی استان همدان طرح فراوری محصول گشنیز و تکمیل زنجیره این گیاه دارویی بررسی شد.

کریم حاج باباعلی، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان در این جلسه گفت: شهرستان نهاوند در زمینهٔ گیاهان دارویی پتانسیل‌های زیادی دارد و انواع محصولات طبیعی و کاشته شده در این زمینه در شهرستان وجود دارد.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه بیشترین میزان تولید گشنیز در کشور در نهاوند تولید می‌شود و این گیاه ارزش دارویی فراوانی دارد طرح تکمیل این زنجیره این محصول در دستور کار است.

باباعلی بابیان اینکه حدود ۷۰ درصد گشنیز کشور در نهاوند تولید می‌شود، افزود: تکمیل طرح تولید زنجیره داروهای گیاهی و تهیه اسانس از گیاه گشنیز در نهاوند ضرورت دارد و قدم‌های مثبتی در این راه برداشته‌شده است.

وی ادامه داد: با همکاری نماینده و مسئولان این طرح آماده شد و پس از تصویب در سازمان جهاد کشاورزی استان به‌عنوان طرح کشوری به کمیسیون کشاورزی مجلس ارائه شد.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: این طرح که باعث رونق تولید و اشتغال‌زایی در شهرستان می‌شود و ارزش فراوانی دارد پس از مراحل تخصصی، مجوز لازم را اخذ کرده است و به‌زودی عملیاتی می‌شود.

وی بیان داشت: در قالب این طرح همه مراحل ازجمله استفاده از بذرهای مرغوب و نگهداری و برداشت محصول و سپس تکمیل زنجیره تولید دارو و اسانس گیری گشنیز در شهرستان انجام می‌شود.

علیرضا شهبازی نماینده مردم نهاوند نیز در این جلسه گفت: درزمینهٔ فرآوری گشنیز و تکمیل زنجیره گیاهان دارویی باید شرایطی را فراهم کنیم که از تجربه سایر کشورها و کانال‌های تخصصی و علمی بهره گیریم.

وی بیان کرد: این طرح باعث شکوفایی این صنعت در نهاوند می‌شود و همه باید برای عملیاتی شدن آن تلاش کنیم.

شهبازی افزود: دانشجویان و دانشگاه‌ها و افراد مرتبط و متخصص در این حوزه باید در این زمینه کمک‌حال جهاد کشاورزی باشند و در این بخش ورود کنند تا شهرستان در این بخش مهم موفق شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، بیش از ۹۰ درصد از گیاه گشنیز استان همدان در نهاوند تولید می‌شود و این شهرستان با حدود ۷۰ درصد تولید کل کشور قطب تولید این محصول دارویی محسوب می‌شود که متأسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به‌صورت خام فروخته می‌شود.

محصول باارزش گشنیز نهاوند توسط دلالان خریداری‌شده و باقیمت‌های چند برابر به خارج از کشور منتقل می‌شود و به محصولات باارزش تبدیل‌شده و مجدداً به کشور برمی‌گردد.

در شهرستان نهاوند بیش از ۱۲ هزار تن گشنیز تولید می‌شود و بیش از ۶ هزار هکتار از اراضی این شهرستان به این کشت اختصاص‌یافته است که در صورت جلوگیری از خام فروشی و اجرای طرح‌های مانند تکمیل زنجیره تولید دارو و اسانس گیری می‌توان شاهد رونق این صنعت شد.

گشنیز ازجمله محصولات کم آب بر است که در زمان تنش آبی در خرداد و تیرماه برداشت می‌شود و این گیاه در صنعت تولید دارو و اسانس‌های دارویی و خوراکی و صنایع عطرسازی مورداستفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما