تازه های سایت

کد مطلب: 43479
15. مهر 1399 - 8:55
گرانی نهاده‌ها و هزینه‌های فراوان در کنار نبود صنایع تبدیلی و وجود واسطه‌ها که با کمترین زحمت حاصل دسترنج کشاورزان را می‌خرند و با چندین برابر قیمت در بازار می‌فروشند از مشکلات بازار سیب است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند در جنوب استان همدان به‌ عنوان قطب تولیدات زراعی و باغی نقش مهمی در تولید استان همدان دارد و با توجه به کیفیت زمین‌ها و آب مناسب محصولات بسیار باکیفیتی را تولید و روانه بازار مصرف می‌کند.

این روزها برداست محصول باکیفیت و زیبای سیب نهاوند شروع‌ شده است و تا حدود یک ماه آینده ادامه دارد و حاصل یک سال زحمت کشاورزان عزیز نهاوند برداشت می‌شود.

در شهرستان نهاوند ارقام مختلف سیب وجود دارد و برداشت می‌شود تا بخشی از آن به مصرف شهرستان برسد و بخشی نیز در سردخانه‌های این منطقه و شهرهای اطراف انبار شود.

باغداران نهاوندی سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن انواع محصولات باغی را تولید می‌کنند ولی این حجم از تولید در سال‌های زیادی کام کشاورزان را شیرین نمی‌کند و سود حاصل این زحمات در اختیار کشاورز قرار نمی‌گیرد و در جیب واسطه‌هایی که کمترین زحمت را برای محصول می‌کشند، قرار می‌گیرد.

سالانه بیش از ۶۵۰ هزار تن انواع محصولات زراعی و باغی در این شهرستان تولید می‌شود که ۱۱ درصد تولید استان است که در صورت ساماندهی و ایجاد صنایع تبدیلی اشتغال‌زایی بسیار خوبی خواهد داشت.

 

 

تولید ۳۵ درصد سیب استان توسط باغداران نهاوندی

مراد ناصری، فرماندار نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما گفت: این شهرستان در زمینهٔ تولید محصولات کشاورزی و باغی ظرفیت‌های بسیار زیادی دارد و محصولات زیاد و باکیفیتی تولید می‌کند.

وی اظهار داشت: در این شهرستان بیش از ۱۳ هزار هکتار باغ وجود دارد و محصول سیب نیز یکی از بیشترین تولیدات محصولات باغی در شهرستان است که برداشت آن شروع‌شده است.

ناصری افزود: ۳۵ درصد سیب استان توسط کشاورزان نهاوندی تولید می‌شود و برای ایجاد صنایع تبدیلی آمادگی داریم تا با سرمایه‌گذاران همکاری کنیم.

وی به دیگر مشکل باغداران نهاوند مبنی بر کمبود سردخانه ذخیره میوه گفت: باوجوداینکه مجوز احداث سردخانه صادرشده است ولی بازهم در این بخش ظرفیت خالی داریم و باوجود ۳ سردخانه درگذشته ولی باز کمبود احساس می‌شود.

فرماندار نهاوند ادامه داد: در سال گذشته دو مجوز احداث سردخانه صادرشده و یکی از آن‌ها با ۵۰ درصد پیشرفت در حال کار است که با تکمیل آن‌ها بخشی از مشکلات حل می‌شود.

وی بیان داشت: در بخش ایجاد سردخانه حدود ۲۰ هزار تن ظرفیت خالی داریم و از همه سرمایه‌داران دعوت می‌کنیم برای ایجاد سردخانه و احداث صنایع تبدیلی به شهرستان بیایند و هرگونه همکاری نیاز باشد انجام می‌دهیم.

 

 

هزینه‌های زیاد، واسطه‌ها و خام فروشی بلای جان سیب نهاوند

علی بخشی از باغداران روستای شعبان نهاوند در گفت‌وگو با خبرنگار ما می‌گوید: هزینه‌های نگهداری باغ سیب بسیار زیاد است و قیمت سم و کود افزایش‌یافته چون باغ سیب را باید چند نوبت سم‌پاشی کرد و هزینه‌های فراوانی روی دست کشاورزان می‌گذارد.

وی ادامه داد: سیب نهاوند واقعاً کیفیت خوبی دارد و اگر سودی هم می‌کند باید برای باغداران زحمت‌کش باشد چون حاصل تلاش یک‌ساله آن‌ها است و سیب این منطقه به دلیل کیفیت به شهرهای هم‌جوار هم ارسال می‌شود.

این باغدار نهاوندی افزود: در زمان برداشت نیز یا باید باغ را به قیمتی پایین‌تر بفروشیم به واسطه‌ها که آن‌ها هم پول زیادی نمی‌دهند یا باید با هزینه‌های زیاد و فراوان خودمان محصول را برداشت کنیم.

وی ادامه داد: هزینه‌های خرید سبد میوه هم بسیار زیاد شده است و دو عدد از این سبدها را باید در حدود ۱۰ هزار تومان بخریم که جعبه‌های بزرگ‌تر قیمت بیشتری دارند و به این هزینه‌ها مبلغ حمل‌ونقل و کارگری را هم باید اضافه کرد.

علی بخشی گفت: در نهاوند هم سردخانه کفاف این حجم از سیب را نمی‌دهد و کسانی که می‌خواهند میوه را ذخیره و در ایام عید بفروشند اگر جایی نباشد باید در سردخانه‌های شهرهای اطراف میوه سیب را ذخیره کنند.

وی درخواستی از مسئولان دارد و می‌گوید: از کسانی که می‌توانند کاری کنند می‌خواهیم در این شهرستان سردخانه احداث کنند تا کشاورزان کمتر مشکل داشته باشند و اگر می‌توانند صنایع تبدیلی را هم ایجاد کنند.

این باغدار نهاوندی افزود: اغلب کشاورزان از قشر آسیب‌پذیر جامعه هستند و میوه خود را خام می‌فروشند ولی در صورتی‌که کارخانه مثلاً کمپوت سازی در این شهرستان باشد این سود در شهرستان می‌ماند.

 

 

تولید ۴۰ هزار تن سیب در نهاوند

کریم حاج باباعلی، رئیس جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: ارقام جدید سیب در شهرستان کاشته شده است و محصولات متنوعی در این منطقه پرورش می‌باید.

وی اظهار داشت: رتبه نخست تولید سیب در استان همدان در اختیار باغداران نهاوندی است و باید بتوانیم از این ظرفیت استفاده کنیم.

رئیس جهاد کشاورزی نهاوند افزود: بیش از ۲ هزار و پانصد هکتار از باغات نهاوند مربوط به محصول سیب هستند که در حدود ۴۰ هزار تن سیب تولید می‌کنند.

وی در خصوص خام فروشی و نبود صنایع تبدیلی در نهاوند گفت: ایجاد کارگاه‌های فرآوری و صنایع تبدیلی زمینه‌ساز شکوفایی اشتغال در این بخش است و امیدواریم این اتفاق در نهاوند بیفتد و شاهد خام فروشی سیب نباشیم.

 

صنایع تبدیلی نیاز باغداران نهاوند

به گزارش عصر همدان؛ باوجود برداشت محصول سیب باکیفیت در نهاوند به نظر می‌رسد مسئولان ارشد استانی و شهرستانی باید به‌صورت عملی گام‌های مثبت و مهمی در راستای ایجاد صنایع تبدیلی در شهرستان بردارند تا ایجاد اشتغال و شکوفایی اقتصادی را در این منطقه شاهد باشیم.

هرچند میزان تولید محصول سیب امسال به دلایل مختلف ازجمله بارش تگرگ از سال‌های قبل کمتر است ولی همین میزان نیز می‌تواند زمینه‌ساز اشتغال و تولید شود و کام کشاورزان نهاوندی را شیرین کند درصورتی‌که اراده‌ای برای کم کردن هزینه‌ها و افزایش سود باغداران نهاوندی باشد.

در کنار برداشت محصول باکیفیت سیب در نهاوند، میوه “پای درختی ” آن نیز به قیمت ۵۰۰ تومان به فروش می‌رسد تا برای مصارف کمپوت و آبمیوه گیری استفاده شود که توجه به این بخش نیز مهم خواهد بود و در صورت ایجاد کارگاه‌های میوه خشک‌کنی و فراوری می‌تواند در این بخش نیز زمینه‌ساز اشتغال شود و ارزش‌افزوده‌ای چند برابری داشته باشد.

باغداران نهاوندی باوجود هزینه‌های فراوان و وجود واسطه‌ها نیازمند ایجاد صنایع تبدیلی هستند و این درخواست‌ها را به مسئولان نیز اعلام کردند تا بخشی از این سختی‌هایی که در زمینهٔ برداشت محصول می‌کشند جبران کند و دست واسطه‌ها را از محصولات کشاورزان نهاوندی کوتاه کند.

گزارش از مهدی سهرابی

انتهای پیام/

دیدگاه شما