تازه های سایت

کد مطلب: 43186
25. شهريور 1399 - 9:14
یکی از مواردی که جریان ضدانقلاب روی آن تاکید داشت، اعتراف تحت شکنجه بوده است که این ادعا بدوا در مرحله تحقیقات از سوی خانواده وی مطرح شده بود.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو،  ساعت ۲۳ روز ۱۱ مردادماه سال ۹۷ بود که فردی از کارمندان سازمان آب منطقه‌ای شیراز در محله شاه داعی الله و مقابل درب منزل خود، با چاقو مورد ضرب و جرح قرار گرفت قرار گرفت و پس از انتقال به بیمارستان جان خود را از دست داد.

چند نکته درباره این پرونده جالب توجه است که در ادامه می‌خوانید:

نکته اول-  شرکت در اعتراضات یا قتل؟

تحقیقات در خصوص این پرونده قتل ادامه داشت تا اینکه با بازبینی فیلم دوربین مداربسته واقع در خیابان محل تعقیب مقتول، شخصی به نام نوید افکاری در خصوص این پرونده به عنوان متهم دستگیر شد. این در حالیست که جریان معاند به دروغ، اتهام وی را سیاسی و شرکت در اعتراضات عنوان کرده است!

نکته دوم-  چرا نوید افکاری متهم شد؟

اما سئوال اینجاست که چگونه اتهام قتل متوجه نوید افکاری شد و ادله اثبات جرم چه بوده؟
۱-  فیلم دوربین واقع در خیابان محل تعقیب مقتول که نشان دهنده تعقیب مرحوم ترکمان توسط نوید افکاری است.
۲-  چندین نفر شاهد از جمله دوستان نوید افکاری هویت وی را در فیلم دوربین مورد تایید قرار دادند.

نکته سوم-  بررسی های مخابراتی انجام شده نشان دهنده انتساب جرم به نوید افکاری است در لحظه وقوع جنایت بررسی های فنی حاکی از حضور داشتن تلفن همراه نوید افکاری در منطقه وقوع قتل است.

نکته چهارم-  شاهدی که پس از ارتکاب قتل نزد وی اقدام به تشریح ماجرا کرده، صراحتا ادای شهادت کرده است.

نکته پنجم-  بازسازی صحنه قتل به نحو دقیق و در حضور عموم مردم توسط نوید افکاری صورت گرفت که جزییات آن کاملا منطبق بر واقعیت است؛ چرا که در صورتی که نوید افکاری تحت شکنجه اعتراف کرده بود، نمی توانست جزییات قتل را به نحو دقیق توضیح دهد.

نکته ششم-  در مرحله دادرسی پرونده نوید افکاری صراحتا با دست خط خود به تفصیل اقرار به جرم انتسابی کرده است.

نکته هفتم- آیا اعتراف نوید افکاری به قتل تحت شکنجه بوده است؟

یکی از مواردی که جریان ضدانقلاب روی آن تاکید داشت، اعتراف تحت شکنجه بوده است که این ادعا بدوا در مرحله تحقیقات از سوی خانواده وی مطرح شده بود و بنا بر درخواست وکیل تعیینی وی دستور اعزام نوید افکاری به پزشکی قانونی صادر شد؛ اما نوید افکاری در حضور وکیل تعیینی خود اعلام کرد که شکنجه نشده است و  به پزشکی قانونی نمی‌رود که در این خصوص نیز صورتجلسه‌ای که به تایید وکیل وی رسیده که موجود است.

اما باز هم به همین جا اکتفا نشد و مورخ ۱۹ شهریور ساعت ۲۲:۳۰ از نوید افکاری با طرح مجدد ادعاها توسط تیم ویژه سه نفره اعزامی از پزشکی قانونی در حضور رییس کل دادگستری استان فارس معاینه به عمل آمد و بر اساس معاینات انجام شده از نواحی مختلف بدن وی، هیچ گونه آثاری دال بر آزار جسمی (شکنجه) نظیر سوختگی، اسکار جراحت و شکستگی استخوان و ... مشاهده نشد.

نکته هشتم- نوید افکاری چگونه محاکمه شد؟

در مرحله دادسرا، نوید افکاری دارای وکیل تعیینی ( وکیلی که از سوی خودش تعیین شده بود) بوده است و دادگاه رسیدگی به اتهامات نوید افکاری به صورت علنی برگزار شد و اعضای خانواده وی و وکلیش نیز در جلسه دادگاه حاضر بودند؛ بنابراین برگزاری دادگاه به صورت غیرعلنی و یا عدم حضور وکیل مدافع وی در دادگاه ادعایی کذب است و وی از تمامی حقوقی که متهمان بر اساس قانون آیین دادرسی کیفری از آن ها برخورد هستند، برخوردار بود.

نکته نهم- آیا پرونده نوید افکاری به طور شتاب زده و فوری رسیدگی شد؟

۱۴ مهرماه سال ۹۸ یعنی چیزی در حدود بیش از یک سال از زمان وقوع قتل، دادگاه بدوی وقوع بزه از سوی نوید افکاری را محرز می داند و از حیث ارتکاب قتل عمد وی را محکوم به قصاص کرد. ششم اردیبهشت ماه سال ۹۹ رای صادره از سوی دادگاه بدوی در دیوان عالی کشور عینا تایید شد و در تاریخ ۲۴ تیرماه سال جاری پرونده جهت استیذان نزد معاون قضایی قوه قضاییه ارسال شد؛ در این میان از دادسرا تا دیوان عالی چندین قاضی بر محکومیت نوید افکاری رای داده اند بنابراین روند رسیدگی به پرونده نوید افکاری علی رغم ادعای جریان ضدانقلاب یک روند طبیعی بوده است.

دیدگاه شما