تازه های سایت

کد مطلب: 42783
26. مرداد 1399 - 8:36
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند با بیان اینکه نهاوند در زمینه پوشش مراتع مرغوب و جنگلدارای موقعیتی منحصر به فرد در استان دارد گفت: نهاوند به لحاظ وضعیت مراتع و جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در سطح استان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، حسن قیاسوند با اشاره به مناطق اجرای طرح آبخیزداری اظهار کرد: به منظور حفاظت از منابع آب و خاک و پوشش گیاهی شهرستان چهار طرح آبخیزداری به مساحت بیش از ۲ هزار متر مکعب‌ با اعتبار بیش از ۱۰ میلیارد ریال در نهاوند اجرا شد.

وی گفت:‌ این طرح‌ها در عرصه‌های طبیعی روستای «تازناب» به مساحت ۵۴۰ متر مکعب با ۲۰۸ میلیون تومان، «دره میرزا» به مساحت ۶۰۰ متر مکعب با ۳۰۸ میلیون تومان، فاماسب در سطح ۸۰۰ متر مکعب و اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و «فارسبان» که به صورت مرمتی است در سطح ۳۶۵ متر مکعب با ۱۰۰ میلیون تومان اجرا شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند با بیان اینکه مطالعه چند طرح نیز انجام شده است افزود: با توجه به نقش طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از ایجاد سیل، یک طرح مطالعاتی در منطقه «کله‌خان» در حاشیه شهر نهاوند مورد مطالعه قرار گرفته که برای عملیاتی شدن آن نیاز به ۱۰۵ میلیون تومان داریم.

وی از شروع چند طرح آبخیزداری جدید در صورت تامین اعتبار طی سال جاری خبر داد و افزود: در صورتی که اعتبار مورد نیاز طرح‌های آبخیزداری به ما اعلام شود علاوه بر اجرای طرح آبخیزداری منطقه کله‌خان چند طرح دیگر در عرصه های طبیعی سهران و فاماسب، گیان و فارسبان آماده اجرای کار است.

بیشترین مراتع و جنگل‌های مرغوب همدان در نهاوند است/ لزوم تخصیص اعتبار

قیاسوند با بیان اینکه نهاوند در زمینه پوشش مراتع مرغوب و جنگلدارای موقعیتی منحصر به فرد در استان دارد گفت: نهاوند به لحاظ وضعیت مراتع و جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در سطح استان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

وی با بیان اینکه برای حفظ اراضی کشاورزی در برابر آبرفت‌های فصلی و سیلاب‌ها طرح‌های خوبی در بخش آبخیزداری طی سالهای اخیر اجرا شده است افزود: سال گذشته ۳۰ هکتار علوفه‌کاری، ۸۰۰ متر مکعب عملیات خشکه‌چین و ۱۴۲ هکتار کپه‌کاری اجرا شده که در این زمینه ۷۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان صرف شده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند با تاکید بر تخصیص اعتبار لازم برای ادامه طرح‌های آبخیزداری گفت: با توجه به اینکه بیشترین مراتع و جنگل‌های مرغوب استان در نهاوند وجود دارد بنابراین لازم است اعتبارات بیشتری برای حفاظت از این منابع به شهرستان اختصاص یابد.

وی مرمت طرح‌های آبخیزداری را برای جلوگیری از فرسوده شدن آنها امری ضروری خواند و اظهار کرد: مرمت و نگهداری طرح‌های آبخیزداری امری ضروری است که با توجه به جمع شدن لایه‌های رسوبی خاک در پشت آنها لازم است هر ۱۰ سال یکبار انجام شود که در این راستا سال گذشته در منطقه «سهران» و «محمودوند» دو پروژه مورد مرمت قرار گرفتند.

وی گفت: با اجرای طرح آبخیزداری علاوه بر جلوگیری از فرسایش خاک، تغذیه سفره آب‌های زیرزمینی نیز صورت می‌گیرد که این کار باعث باعث تقویت پوشش گیاهی و در نتیجه افزایش تولید می‌شود.

قیاسی در پایان گفت: در حال حاضر ۹۳ هزار و ۵۶۱ هکتار مرتع از نوع درجه یک تا سه در این شهرستان وجود دارد که ۲۳ هزار هکتار آن را اراضی جنگلی تشکیل می‌دهد.

انتهای پیام/

دیدگاه شما