تازه های سایت

کد مطلب: 42380
25. تير 1399 - 8:38
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند گفت: زنبوردار نهاوندی رکورد تولید عسل را فراتر از پیش‌بینی انجام‌ شده شکست.

به گزارش پایگاه خبر گرو، کریم حاج باباعلی در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار کرد: سعید درویشی زنبوردار نمونه نهاوندی توانست با عزم و اراده در سال جهش تولید رکورد تولید عسل را فراتر از پیش‌بینی انجام شده بشکند.

وی گفت: این زنبوردار نمونه در برداشت بهاره خود توانست ۱۲۱ تن عسل را از 3 هزار و ۴۵۰ کیلو کلونی برداشت کند و به رکوردی جدید در سطح استان دست یابد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند افزود: سال گذشته این زنبوردار توانسته بود با ۲ هزار کلونی ۲۰ تن عسل برداشت کند یعنی از هر کلونی ۱۰ کیلو.

وی با بیان اینکه امسال این میزان با توجه به افزایش تعداد کلونی‌ها و رشد بیش از ۳۵۰ درصدی به ۱۲۱ تن رسیده است اضافه کرد: میانگین برداشت از هر کلونی زنبور عسل معمولا ۱۰ کیلو است که این زنبوردار توانست با اصلاح نژاد ملکه مادر و بکارگیری فناوریهای جدید این میزان را به ۳۵ کیلو از هر کلونی برساند.

حاج‌باباعلی افزود: البته این زنبوردار نمونه پائیز سال گذشته پیش‌بینی برداشت ۳۰ کیلو عسل از هر کلونی را برای سال جاری کرده بود که با میزان این برداشت عملا تولید بیش از پیش‌بینی صورت گرفته بوده است.

وی گفت: علاوه بر افزایش تولید، نکته قابل توجه دیگر برداشت دو نوبت عسل در یک سال از سوی این زنبوردار است که در فصل بهار و پائیز انجام می‌شود و همین مساله میزان تولید را با افزایش بیشتری مواجه می‌کند.

 مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این زنبوردار نمونه علاوه بر تولید عسل، میزان ۴۰۰ کیلو گرده گل، برموم و ژل نیز تولید کرده و در پرورش ملکه و ارسال به سایر شهرستان‌ها نیز فعالیت دارد.

وی گفت: از دیگر اقدامات این زنبوردار خوش ذوق نهاوندی ‌کمک در اسکان  قانونی و رعایت فواصل زنبورداران مهاجر در بخش زرین‌دشت در سال جهش تولید است.

حاج‌باباعلی گفت: کارشناسان تولیدات دامی استان از مزرعه آقای درویشی در شهر برزول بازدید کردند و این موضوع مورد تائید آنان نیز قرار گرفت بنابراین این تولیدکننده به عنوان زنبوردار نمونه به استان معرفی شد.

وی افزود: بر اساس سرشماری سال گذشته، در حال حاضر حدود ۴۵۰ زنبور دار با ۱۳۳ هزار کلونی در نهاوند وجود دارد که سالانه بیش از ۱۳۰۰ تن عسل در نهاوند تولید می‌کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

برندسازی و ایجاد کارخانه و ملی کردن.جهاد بی عرضه نهاوند.

دیدگاه شما