تازه های سایت

کد مطلب: 42192
10. تير 1399 - 18:40
یک دکتر روان شناس به بیان ۱۰ راهکار اساسی برای کنترل عصبانیت پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، فرشته کریمی زاده در گفت‌وگو با میزان در خصوص راه های کنترل عصبانیت بیان کرد: خشم یک احساس طبیعی است و در سلامت و بقای افراد نقش مهمی دارد، اما این احساس هنگامی می تواند مفید باشد که مدیریت شود چرا که عدم کنترل خشم سبب آسیب به فرد و اطرافیانش می شود.

وی با اشاره به اینکه بروز خشم ازعوامل بیرونی نظیر: مورد تمسخرقرار گرفتن، تحقیر شدن، پایمال شدن حق، دشنام شنیدن و مسائلی از این قبیل ناشی می شود، ادامه داد: عوامل درونی مثل افکار، عقاید، احساسات و خاطرات نیز در بروز عصبانیت نقش دارند.

این روان شناس ضمن بیان اینکه با انجام چند راهکار ساده می توان با خشم مقابله کرد، افزود: اولین راه برای کنترل این احساس فکر کردن به موضوعی است که موجب عصبانیتتان شده است، چرا که بسیاری از افراد به دلیل برداشت غلط و اغراق درمورد یک موضوع از کوره در می روند، از این رو با فکر کردن می توان فهمید یک موضوع تا حد از اهمیت برخوردار است و آیا ارزش خشمگین شدن را دارد یا نه .

کریمی زاده ضمن اشاره به اینکه تغییر نگرش در مورد یک مسئله سبب کاهش میزان خشم در افراد می شود، گفت: راهکار دیگر برای مدیریت این احساس تخلیه انرژی است که از طریق انجام حرکات ورزشی و پیاده روی امکان پذیر است.

وی تغییردادن محیط هنگام بروز عصابنیت را در کنترل این احساس بسیار موثر دانست و توصیه کرد: بهتر است افراد زمانی که دچار خشم شوند، محیط را ترک کنند، برای مثال اگر فردی در اتاق است از آنجا بیرون و به مکانی دیگر برود، چرا که این کار کمک بزرگی در کنترل عصبانیت به فرد می کند.

این روان شناس عنوان کرد: خوردن یک لیوان آّب و یا یک نوشیدنی خنک هنگام ناراحتی از بروز عصانیت جلوگیری می کند و سبب می شود، فرد احساس آرامش بیشتری پیدا کند.

کریمی زاده اظهار کرد: بالا بردن توانایی حل مسئله در مدیریت احساسات و از جمله عصبانیت نقش بسیار مهمی را ایفا می کند و از این رو بهتراست افراد هنگامی عصبانی می شوند، قبل ا زاینکه عکس العملی نشان دهند به راهکار برای حل مشکل بیندیشند، چرا که اگر فرد به این نکته پی ببرد که می تواند مسئله پیش آمده را به راحتی حل کند، در مواجهه با مشکلات کمتر احساس خشم می کند.

وی اضافه کرد: پرهیزاز کینه توزی و بخشودن دیگران بیش ازهرعامل دیگری فرد را از احساس خشم دور می کند و باعث می شود افراد احساس بهتری نسبت به اطرافیان خود داشته باشند و همین احساس سبب آرامش روحی و روانی بیشتر می شود.

این روان شناس متذکر شد: هنگامی که از دست کسی عصبانی می شویم، بهتر است خود را به جای او بگذاریم تا بفهمیم که قصد او از انجام کاری ما را ناراحت کرده چه بوده است، در این صورت بیشتر شرایط دیگران درک می کنیم و کمتر از آنها می رنجیم و به این ترتیب کمتر احساس خشم می کنیم.

وی ضمن تاکید به نقش سبک زندگی سالم و داشتن خواب کافی در مقابله با خشم، گفت: استفاده از دمنوش های آرامش بخش نظیر گل گاو زبان در  کنترل عصبانیت موثر است.

کریمی زاده بیان کرد: اگر فردی بیش از اندازه عصبانی شود و با انجام را هکار های فوق موفق به کنترل این احساس نشود، باید به روان شناس مراجعه کند تا علت این موضوع شناسایی شود و اقداماتی برای رفع این مشکل صورت گیرد.

منبع: میزان

دیدگاه شما