تازه های سایت

کد مطلب: 42055
30. خرداد 1399 - 13:00
رئیس اداره میراث فرهنگی،گردشگری و صنایع دستی شهرستان نهاوند گفت: مقدمات و زمینه ثبت ملی کلوا سنتی شهرستان نهاوند فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی همدان، محسن جانجان تاکید کرد:  زیرساخت های لازم برای ثبت ملی کلوا سنتی درحوزه گردشگری ایجاد شده است.

وی با بیان این که، طی بازدیدی که توسط کارشناسان ثبت آثار استان ازکارگاه های پخت کلوا سنتی شهرستان نهاوند انجام گرفت، ثبت ملی کلوای نهاوند در دستورکار قرار گرفته است.

گفتنی است؛ این نان شیرین که کلوا نام دارد و از خانواده‌ی نان‌های فطیر و بسیار خوشمزه و خوش عطر است. نان کلوا  بیشتر در ماه مبارک رمضان استفاده می‌شود و ترکیبات آن علاوه بر ترکیبات نان معمولی شامل زرده‌ی تخم‌مرغ هم می‌شود.

در گذشته این نان را در خانه و در تنور می‌پختند و بعد از آن ساج که یک وسیله‌ی تهیه نان است مورد استفاده قرار می‌گرفت. امروزه اما کدبانوهای نهاوندی این نان را در داخل فر می‌پزند و در بازار نیز در تنورهای نانوایی صنعتی پخته می شود

در قدیم رسم بر این بوده که در شب‌های عید مانند عید فطر و قربان و غدیر یا عید نوروز این نان را می‌پختند و به عنوان پیشکش برای تازه عروسان و دختران خانواده می‌فرستادند. بعد از فوت پدر و مادر هم این وظیفه بر عهده‌ برادر بزرگ‌تر می‌افتاد. علاوه بر آن در صبح عروسی برای صبحانه‌ میهمانانی که از راه دور به عروسی آمده بودند نیز این نان را تهیه می‌کردند.

دیدگاه شما