تازه های سایت

کد مطلب: 40014
11. دى 1398 - 8:20
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند گفت: به منظور حفاظت از منابع آب و خاک و پوشش گیاهی شهرستان چهار طرح آبخیزداری به مساحت بیش از ۲ هزار متر مکعب‌ در نهاوند در حال اجراست.

به گزارش پایگاه خبری گرو، حسن قیاسوند با اشاره به مناطق اجرای طرح آبخیزداری اظهار کرد: این طرح‌ها در مناطق «تازناب» به مساحت ۵۴۰ متر مکعب با ۲۰۸ میلیون تومان، «دره میرزا» به مساحت ۶۰۰ متر مکعب با ۳۰۸ میلیون تومان، فاماسب در سطح ۸۰۰ متر مکعب و اعتبار ۴۰۰ میلیون تومان و «فارسبان» که به صورت مرمتی است در سطح ۳۶۵ متر مکعب با ۱۰۰ میلیون تومان است.

وی افزود: با توجه به نقش طرح‌های آبخیزداری در جلوگیری از ایجاد سیل، یک طرح مطالعاتی در منطقه «کله‌خان» در حاشیه شهر نهاوند با اعتبار ۱۰۵ میلیون تومان در دست مطالعه قرار گرفته است. 

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان نهاوند از اجرای ۲۷ هزار و ۴۵۸ هکتار طرح آبخیزداری در شهرستان نهاوند خبر داد و با بیان اینکه نهاوند در زمینه پوشش مراتع مرغوب و جنگل دارای موقعیتی منحصر به فرد در استان دارد گفت: نهاوند به لحاظ وضعیت مراتع و جنگل‌های طبیعی و دست‌کاشت در سطح استان از جایگاه ممتازی برخوردار است.

وی افزود: با توجه به این موقعیت و بارش‌های مناسب باید اجرای طرح‌های آبخیزداری ادامه داشته باشد که برای این مهم باید تخصیص اعتبارات ویژه به این شهرستان مد نظر قرار داشته باشد.

قیاسوند افزود: در حال حاضر ۹۳ هزار و ۵۶۱ هکتار مرتع از نوع درجه یک تا سه در این شهرستان وجود دارد که ۲۳ هزار هکتار آن را اراضی جنگلی تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای حفظ این اراضی طرح‌های آبخیزداری طی سال‌های اخیر اجرا شده که البته نتایج مثبتی را هم در بر داشته است افزود: سال گذشته ۳۰ هکتار علوفه‌کاری، ۸۰۰ متر مکعب عملیات خشکه‌چین و ۱۴۲ هکتار کپه‌کاری اجرا شده که برای عملیاتی شدن آنها ۷۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان صرف شده است.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند کنترل ورود زودهنگام دام به مراتع شهرستان را از دیگر برنامه‌های این اداره برای حفظ پوشش گیاهی و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی عنوان کرد.

وی با تاکید بر تخصیص اعتبار لازم برای ادامه طرح‌های آبخیزداری در نهاوند گفت: با توجه به اینکه بیشترین مراتع و جنگل‌های مرغوب استان در نهاوند وجود دارد بنابراین لازم است اعتبارات بیشتری برای حفاظت از این منابع به شهرستان اختصاص یابد.

قیاسوند مرمت طرح‌های آبخیزداری را برای جلوگیری از فرسوده شدن آنها امری ضروری خواند و اظهار کرد: مرمت طرح‌های آبخیزداری لازم است با توجه به جمع شدن لایه‌های رسوبی حاک در پشت آنها هر ۱۰ سال یکبار انجام شود که در این راستا امسال در منطقه «سهران» و «محمودوند» دو پروژه مورد مرمت قرار گرفتند./فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما