تازه های سایت

کد مطلب: 39708
14. آذر 1398 - 8:10
رئیس اداره بهزیستی شهرستان نهاوند از پرداخت ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان وام به معلولان نهاوند خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی‌محمد محمدی در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از ۴ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان اعتبار بهزیستی در سال جاری سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان آن به صورت وام‌های ۲۰ تا ۵۰ میلیون تومانی به  جامعه معلولان پرداخت شده که بسیاری از آنها برای خود شغل ایجاد کرده‌اند.

وی افزود: در حال حاضر ۳ هزار و ۲۰۰ معلول در نهاوند وجود دارد که ۵۵۹ نفر آنها مستمری ثابت و یارانه دریافت می‌کنند.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند به خدمات ارائه شده به جامعه معلولان از سوی بهزیستی اشاره کرد و گفت: برای خانواده‌های دارای دومعلول و بالاتر با همکاری بنیاد مسکن شهرستان ۳۸ واحد مسکونی در دست احداث است که ۱۸ واحد آن تحویل مددجویان قرار گرفته و مابقی نیز در حال تکمیل است.

وی افزود: در سیل اوایل سال جاری نیز همه معلولانی که ساختمان آنها از بارندگی و سیل آسیب دیده بود به بنیاد مسکن معرفی شدند که هم وام بلاعوض و هم وام تعمیر و مرمت دریافت کردند.

محمدی به تعداد مراکز نگهداری معلولان در سطح شهرستان اشاره کرد و گفت: در نهاوند پنج مرکز توانبخشی وجود دارد که سه مرکز آن آموزشی و دو مرکز دیگر مددکاری و مرکز نگهداری معلولان ذهنی است.

وی افزود: مرکز اوتیسم نهاوند که دومین مرکز استان است با ۳۳ کودک و نوجوان اوتیسم در سطح شهرستان فعالیت دارد که از شهرهای اطراف نیز از خدمات آن بهره‌مند هستند.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نهاوند افزود: مرکز خاتم یک مرکز مددکاری است که در آن یک‌هزار و ۷۱۶ پرونده مددکاری قرار دارد که تمام ۱۰ نفر پرسنل آن از معلولان هستند.

وی در ادامه به فعالیت مرکز نگهداری معلولان ذهنی نهاوند پرداخت و افزود: مرکز فاطمه‌الزهرا(س) این شهرستان محل نگهداری معلولان ذهنی دختر بالای ۱۴ سال است که در آن ۸۷ نفر نگهداری می‌شوند.

محمدی به نقش مشارکت‌های مردمی در تداوم فعالیت این مرکز اشاره کرد و افزود: با توجه به اعتبارات محدود دولتی اگر کمک‌های مردم خیر و نیکوکار نباشد به سختی می‌توان این مرکز را اداره کرد لذا از خیرین تقاضامندیم ما را بیشتر حمایت کنند.

وی به دیگر خدمات اداره بهزیستی نهاوند به جامعه معلولان اشاره کرد و افزود: در شهرستان نهاوند ۴۷ معلول ضایعه نخاعی وجود دارد که ماهانه برای نگهداری آنها ۲۳۰ هزار تومان پرداخت می‌شود که این رقم از ماه گذشته به ۵۵۰ هزار تومان افزایش پیدا کرده است.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان نهاوند در این خصوص افزود: علاوه بر پرداخت حقوق به این نوع معلولین وسایل کمک توانبخشی مانند ویلچر، لوازم بهداشتی و دیگر وسایل مورد نیاز به صورت رایگان در اختیار آنان قرار می‌گیرد.

وی به خدمات تحصیلی به دانش‌آموزان و دانشجویان زیر پوشش اشاره کرد و افزود: کمک‌هزینه دانشجویی به صورت رایگان به دانشجویان پرداخت می‌شود و چنانچه کسی بخواهد در مقطع دکترا ادامه تحصیل دهد ما تا ۴ میلیون تومان هزینه آن را تقبل می‌کنیم.

محمدی به ارائه خدمات پزشکی در منزل بیماران روان اشاره کرد و گفت: در این زمینه ۷۰ تا ۸۰ بیمار روانی در سطح شهرستان وجود دارد که توسط یک تیم پزشکی در منزل به صورت رایگان ویزیت شده و خدمات پزشکی به آنها ارائه می‌شود و علاوه بر آن برای هفت بیمار خاص پی کیو که نیاز به غذای خاص دارند خدمات رایگان ارائه می‌شود.

وی گفت: به منظور ارائه خدمات درمانی در مجموع ۴ هزار و ۵۰۰ دفترچه خدمات درمانی برای معلولان و زنان سرپرست خانوار صادر شده که ۳ هزار و ۵۰۰ مورد آن مربوط به معلولان است.

رئیس اداره بهزیستی نهاوند در ادامه به اقدامات صورت گرفته در زمینه مناسب‌سازی اماکن و مراکز عمومی برای رفت و آمد معلولان اشاره کرد و گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر اقدامات مفیدی برای مناسب‌سازی اماکن عمومی جهت استفاده معلولان به ویژه ایجاد رمپ توسط شهرداری در پارک‌ها و همچنین شبکه بهداشت انجام شده که البته نیازمند توجه بیشتر از سوی همه دستگاه‌هاست.

وی افزود: در سال جاری نیز از سوی سازمان برنامه و بودجه اعتبارات خاصی را به همین منظور به ادارات اختصاص داده‌اند که آنها دیگر نمی‌توانند مشکل کمبود اعتبار را برای انجام ندادن کار بهانه کنند.

محمدی به اجرای طرح بینایی‌سنجی اشاره کرد و افزود: در سطح شهرستان ۱۲ هزار کودک سه تا ۶ ساله وجود دارد که با تلاش زیاد توانستیم ۶ هزار کودک را بینایی‌سنجی کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه بقیه در این طرح شرکت نکردند گفت: از خانواده‌ها انتظار می‌رود در این زمینه به سلامت فرزندان خود اهمیت دهند و با یک اقدام ساده و پیشگیرانه مانع از معلولیت او در آینده شوند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما