تازه های سایت

کد مطلب: 39685
12. آذر 1398 - 9:14
سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: در سال زراعی جاری ۳ هزار هکتار از اراضی زراعی نهاوند زیر کشت چغندر قرار گرفت که پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۱۳۰ هزار تن چغندر قند برداشت و تحویل کارخانه شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، علی کمالی‌نژاد با بیان اینکه کار برداشت چغندر از مزارع شهرستان ادامه دارد اظهار کرد: از ابتدای فصل برداشت این محصول تاکنون ۱۲۰ هزار تن چغندر برداشت شده که ۱۱۲ هزار تن آن تحویل کارخانه‌های طرف قرارداد شده و ۸ هزار تن دیگر نیز به صورت آزاد به فروش رسیده است.

وی نهاوند را یکی از مراکز اصلی کشت چغندر دانست و افزود: در سال زراعی جاری ۳ هزار هکتار از اراضی زراعی نهاوند زیر کشت چغندر قرار گرفت که پیش‌بینی می‌شود از این میزان ۱۳۰ هزار تن چغندر قند برداشت و تحویل کارخانه شود.

سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند گفت: این شهرستان به واسطه وجود شرایط جغرافیایی و آب مناسب از عمده مراکز کشت چغندر در سطح استان است به گونه ای که از هر هکتار زمین زیر کشت به طور متوسط ۴۵ تن محصول برداشت می‌شود.

وی به مشکلات کشاورزان چغندرکار در سال گذشته اشاره کرد و گفت: سال گذشته مشکلاتی در زمینه تحویل محصول و پرداخت پول از سوی کارخانه برای کشاورزان به وجود آمد که باعث شد امسال میزان کشت و برداشت با کاهش مواجه شود به گونه‌ای که این میزان از ۳۰۰ هزار تن در سال گذشته به ۱۳۰ هزار تن در سال جاری کاهش یافته است.

کمالی‌نژاد با توصیه به چغندرکاران در خصوص تحویل محصولات خود به کارخانه‌های طرف قرارداد با جهاد کشاورزی افزود: پنج کارخانه طرف قرارداد شامل کارخانه‌های قند قزوین، بنیاد و نقش جهان اصفهان، لرستان و همدان هستند.

وی گفت: به چغندرکاران توصیه می‌شود محصولات خود را فقط تحویل این مراکز دهند در غیر این صورت مسئولیت تحویل به کارخانه های دیگر به عهده کشاورزان است زیرا ممکن است مشکلاتی همانند سال گذشته برای آنها بوجود آید.

 شهرستان نهاوند به علت آب و هوای مناسب بارندگی خوب و موقعیت جغرافیایی مطلوب یکی از قطب‌های اصلی کشاورزی استان است که در تولید بسیاری از محصولات زراعی و باغی مقام اول استان را داراست.

از عمده‌ترین محصولات تولیدی بخش کشاورزی این شهرستان می‌توان به گندم، جو، ذرت، کلزا، آفتابگردان، گشنیز، چغندرقند، لوبیا، نخود، خیار، سیب، هلو و شلیل، انواع آلو، گردو و گیلاس اشاره کرد.

در این شهرستان مجموعا بیش از ۷۰ هزار هکتار زمین قابل کشت به صورت دیم و آبی است که از این میزان حدود ۵۰ هزار هکتار زیر کشت انواع محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد./ فارس

انتهای پیام/

دیدگاه شما