تازه های سایت

کد مطلب: 38961
14. مهر 1398 - 10:53
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند از کشف اثر تاریخی دیگر در این شهرستان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، محسن جانجان، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند با بیان اینکه یک ماه پیش کاوش تپه نقاره چی به سرپرستی دکتر رهبر، باستان شناس کشور آغاز شده است، گفت: در سه منطقه گمان زنی انجام دادیم که شامل کاوش در ضلع جنوب غربی و غرب تپه است و علت انتخاب این محل نتایج گمانه زنی‌هایی است که در قبور تولوموسی به دست آمده است.

 قبر تولوموس متعلق به پادشاه و خانواده پادشاه بوده و اتاقی است که ابتدا روی زمین بنا می‌شده و با توده‌ای از خاک یا تپه‌ای از سنگ آن را می‌پوشاندند.

او افزود: گزارش ناصرالدین شاه به همراه برادرش عضدالدوله حاکم وقت نهاوند از کاوش تپه نقاره چی و همچنین دکتر فوریه فرانسوی، طبیب مخصوص ناصرالدین شاه مبنا و معیار کاوش است و با توجه به کشف طاق آجری و سنگ‌هایی که مربوط به اتاق گورستان است، در دیواره‌ها و راهرو در حال کاوش هستیم چرا که این آرامگاه دارای در ورودی کتیبه بوده که احتمالا هنگام خاکبرداری به دست کشاورزان و باغداران منطقه تخریب شده و از بین رفته است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نهاوند اضافه کرد از کاوش‌های دوره قاجار که ناصرالدین شاه و اعتمادالسلطنه انجام داده اند، گوری که صاحب منصبان سلوکیه در آن دفن شده، کشف می‌شود که همان دوران هم پس از انجام کاوش، دستور می‌دهند روی آن را بپوشانند و به حالت اولیه برگردانند.

جانجان افزود: تپه نقاره چی و معبد لائودیسه هر دو مربوط به دوران سلوکی است که کاوش معبد لائودیسه در ۴ فصل در محله دوخواهران و تپه نقاره چی در مرحله اول و در یک فصل بر همین اساس به همت سرپرست گروه کاوش دکتر رهبر در معبدلائودیسه انجام شد.

او با بیان اینکه در فصل اول کاوش ۷۰ میلیون اعتبار هزینه شده و با توجه به اتمام زمان کاوش که مجوز آن از سوی پژوهشکده باستان شناسی صادر شده، کار کاوش در این فصل و در این مرحله تا فصل آینده متوقف خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر ۳ گمانه زنی انجام شده که حدود ۷۰ درصد کار انجام شده چرا که این تپه مصنوع است و نیاز به تعیین عرصه و حریم ندارد ضمن اینکه کار در این فصل تمام شده و فصول آینده در صورت تأمین اعتبار مجددا کاوش ادامه خواهد داشت.

این تپه در زمان قاجاریه یک بار حفاری شده و با توجه به ارتباط آن با معبد لائودیسه در منطقه دوخواهران و از نظر دوره زمانی به دوران سلوکی مربوط است و از لحاظ باستان شناسی و گردشگری می‌تواند در توسعه شهرستان نهاوند نقشی موثری داشته باشد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/ د 

دیدگاه شما