تازه های سایت

کد مطلب: 38678
22. شهريور 1398 - 12:41
برخی از شهروندان استان همدان داشتن مراسم عزاداری یکپارچه در استان و شهر همدان را همچون زنجان ، یزد و کرمان و اردبیل را از آرزوهای خود بیان می کنند.

به گزارش پایگاه خبری گرو، همزمان با ماه محرم مردم ولایت مدار ایران اسلامی در قالب دستجات عزاداری و سینه زنی ارادت خود را به سید و سالار شهیدان نشان می دهند و با حضور خود در این مراسم تجدید میثاقی دوباره با آرمانهای والای سیدالشهدا و اهل بیت پیامبر(ص) می بندند.

در این میان مردم هر منطقه و هر دیاری به سبک و سیاق خود به این آستان عرض ارادت می کنند .
در برخی مناطق این مراسم بسیار پر شور برگزار می شود به طوری که مردم زیادی را از نقاط مختلف کشور و حتی جهان به سمت خود می کشاند.
 
از جمله این عزاداریها می توان به برخی شهرها همچون زنجان، یزد ، کرمان ، اردبیل اشاره کرد. استان زنجان در طول سالیان گذشته توانسته ملقب به شهر شور و شعور حسینی شود.این استان توانسته از محل برگزاری این مراسم جایگاه ویژه ای در کشور کسب کند و همین مراسم در زمینه توریسم مذهبی هم کمک زیادی به این استان کرده است. هر ساله افزون بر میلیاردها تومان نذر و هزاران دام برای قزبانی به حسینیه اعظم زنجان و زینبیه زنجان تقدیم این آستان می شود که در جای خود رقم قابل توجهی است.
از مهم ترین علل اقبال مردم به این نوع عزاداری ها صفا و صمیمیت و یکپارچگی مراسم بدون هیچگونه تشریفات خاصی است.
در مورد مراسم سایر شهرستانها و استانهایی که مورد توجه قرار گرفته اند هم همین طور است.
متاسفانه در استان همدان و شهر همدان کمتر شاهد برگزاری چنین مراسمی هستیم.
استان همدان با وجود داشتن قدمت زیاد در هیئت ها ، شاعران و مداحان برجسته اما متاسفانه نتوانسته در زمینه برگزاری مراسم عزاداری منسجم و یکپارچه قدمی بردارد.
گرچه در سال های اخیر تجمع عاشورائیان در سراسر استان به نوعی برگزار می شود، اما این گردهمایی هیئت ها و دسته های عزاداری در روز عاشورا نیست و نماز ظهر عاشورا هم آن گونه که باید با تجمیع همه هیئت ها برگزار نمی شود.
آقای حیدری یکی از شهروندان همدانی در برنامه پای حرف مردم از نبود چنین برنامه هایی گله می کند و می گوید:" برگزاری مراسم عزاداری و سوگواری همچون زنجان ، اردبیل و کرمان و یزد در همدان برای ما به یک آرزو تبدیل شده است و امیدوارم هرچه زودتر چنین اتفاقی بیافتد".
آقای "باقری" یکی دیگر از شهروندان همدانی هم با انتقاد از مسئولان آنها را در برگزار نشدن اینگونه مراسم مقصر می داند و می گوید:" علی رغم همکاری نکردن هیئت ها اما اگر مسئولان بخواهند با ایجاد زمینه های مناسب و مکان مناسب این مراسم ،می توانند این کار را انجام دهند".
به عقیده کارشناسان برخی عوامل موجب شده تا مراسم عزاداری در استان و شهر همدان به صورت یکپارچه برگزار نشود.
رقابت هیئت های مذهبی با یکدیگر
در گذشته هر منطقه ای یک هیئت بزرگ داشت که در مجموع در شهر همدان شاید تعداد این هیئت ها از تعداد انگشتان دست تجاوز نمی کرد و طبیعتا مدیریت و برنامه ریزی در مورد این تعداد کم هیئت کار ساده تری بود اما اکنون در هر خیابان شاهد دهها هیئت کوچک هستیم که هر کدام برنامه های ویژه خود را دارند و حاضر نیستند برنامه های خود را با سایر هیئت ها شریک شوند.
به گفته "حجت الاسلام نظیری: ، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان در حال حاضر حدود 2 هزار و 200 هیئت ثبت شده در استان داریم و در کنار اینها هم هزارو 700 مداح و 2 هزار و 200 مسجد ، حسینیه و تکیه داریم که رقم قابل توجهی است.
کارشناسان مذهبی معتقدند مطرح شدن موضوع رقابت بین تعدادی از هیئت های مذهبی مانع اصلی انسجام هیئت ها در راستای انجام وظیفه حقیقی است.
"حجت السلام برقراری"، امام جمعه ملایر هم با تایید این موضوع می گوید :" تا گرفتار خودمطرح شدن و خودنمایی باشیم، یکپارچگی نداریم".
تا ما گرفتار خود و هیئت خود هستیم، هیئت نمی تواند محور و الگویی برای سایر هیئت ها در شهرستان، استان و یا کشور شود. چرا که تنها پرهیز از مطرح شدن و رفتن به سمت یکپارچگی در راستای رضایت خدا و ائمه (ع) و به ویژه صاحب مجالس عزاداری می تواند وحدت آفرین باشد.
فاصله بین هیئت های جدید و قدیمی
یکی از علل عدم همبستگی و یکپارچگی بین هیئت ها را می توان در تفاوت بین نسل ها جستجو کرد.بسیاری از هیئت های سنتی دیگر از نظر شکل و محتوا پذیرای نیروهای جوان نیستند و جوانترها هم روش و منش سنتی ها را قبول ندارند که خود این موضوع موجب گسستی بین این هیئت ها و جوانترها و هیئت های آنان شده است.
"حجت الاسلام نظیری"، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان هم با تایید این موضوع می گوید:" هیئت های مطرح و شاخص در نقاط مختلف جوانترها را در خود جای نمی دهند و خود موجب فاصله بین آنها شده است که در نتیجه مانع ایجاد یکپارچگی بین آنها می شود".
او نقش علما و بزرگان و مسئولان را در این زمینه مهم می داند و می افزاید:" در این زمینه سعی داریم با مسئولان هیئت ها گفتگو کنیم ولی زمان بر است".
داشتن مراسم ویژه در هر هیئت
بسیاری از هیئت ها در طول سالهای گذشته دارای برنامه های ویژه و سنتی خود بوده اند.برنامه هایی که از قدیم الایام در هیئت ها مرسوم بوده و هست. در این برنامه ها معمولا از وسایل مختلفی همچون علم و کتل و سنج و طبل و شبیه خوان و گهواره های مختلف ، شترو اسب و انواع پرچم ها استفاده می شود.
داشتن برنامه های ویژه در هر هیئت مانع از برگزاری مراسم عزاداری یکپارچه می شود.
"حجت السلام حاتم نیا"، امام جمعه سابق شهرستان بهار هم با بیان علل برگزار نشدن مراسم یکپارچه عزاداری به برگزاری رسومات خاص هر هیات اشاره کرده و می گوید :" بیشتر هیئت ها در روز عاشورا به دنبال اجرای رسم و رسومات خود هستند".
آقای "کرمی" از مسئولان یکی از هیئت های مذهبی شهر همدان هم با بیان اینکه هیئت ما مراسم خودش را در ایام تاسوعا و عاشورا دارد می گوید:"سبک عزاداری و سوگواری ما سالهاست که بین هیات جا افتاده و ما هم همین روش را ادامه می دهیم".
نبود زیر ساخت های لازم برای برگزاری عزاداری یکپارچه
یکی از مهم ترین کارهایی که باید برای برگزاری مراسم یکپارچه عزاداری در نظر گرفته شود ایجاد زیر ساخت های لازم همچون مکان مناسب ، سیستم صوتی ، و طراحی دکور مناسب است.
متاسفانه در بیشتر مناطق استان مکان مناسبی برای این منظور طراحی نشده است.اگرچه در شهر همدان با پیاده راه شدن خیابان بوعلی و میدان امام ، مکان مناسبی برای اینگونه مراسم است اما تاکنون برای این هدف طراحی نشده است.در طول چند دوره برگزاری مراسم در این مکان متاسفانه بدون داشتن سیستم صوتی مناسب و طراحی دکور مناسب مراسم در خوری برگزار نشد.
"حجت الاسلام مغیثی" ، امام جمعه نهاوند هم در گفتگو با یکی از رسانه ها ، عدم اقبال عمومی و نبود مکانی مناسب برای چنین مراسمی را مانعی مهم برای برگزاری عزاداری های منسجم عنوان کرده است.
حرف آخر
وحدت، یکرنگی و یکپارچگی آرزوی همه مردمان این دیار است و چه بهتر همه زیر پرچم امام حسین(ع) و در کشتی نجات سالار شهیدان گردهم جمع شویم تا با برگزاری نماز ظهر عاشورا به صورت متمرکز در هر شهرستانی، نقشه های فتنه انگیز و تفرقه آمیز شوم دشمنان اسلام را نابود کنیم.
رفتن به سمت وحدتی همه جانبه در برگزاری عزاداری ها نیازمند فرهنگ سازی در طول سال های متوالی است که همت متولیان فرهنگی را هم می طلبد.
تهیه و تنظیم:حسن شعبانلو

دیدگاه شما