تازه های سایت

کد مطلب: 38424
31. مرداد 1398 - 9:01
دولت یازدهم و دوازدهم حسن روحانی در طول ۶ سال گذشته ۸ دیدار با رهبر انقلاب اسلامی داشته است که ایشان نکات بسیار زیادی در این‌باره به دولت فرموده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری  تحلیلی گرو، اعضای دولت حسن روحانی به مناسبت‌های مختلف از جمله هفته دولت دیدارهایی با رهبر انقلاب داشته‌اند که در دیدارها نکات بسیار مهمی از سوی رهبری به دولت اعلام شده است.

نخستین دیدار اعضای هیئت دولت و حسن روحانی با رهبر انقلاب به تاریخ ۶ شهریور سال ۱۳۹۲ و چند روز بعد از مراسم تحلیف و تنفیذ رئیس‌جمهور برمی‌گردد. این دیدار با حضور اعضا و وزرای دولت برگزار شد.

در این دیدار حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای به چند نکته مهم‌ اشاره کردند. ایشان شاخص‌های مهم دولت مطلوب، را «سلامت اعتقادی و اخلاقی»، «خدمت به مردم»، «عدالت»، «سلامت اقتصادی و مبارزه با فساد»، «قانون‌گرایی»، «حکمت»، «خردگرایی و تکیه بر ظرفیت درون‌زای» کشور دانستند.

دو دیدار هم حسن روحانی در سال‌های ۱۳۹۲ و ۱۳۹۳ با رهبر انقلاب در آستانه سفر به نیویورک داشت که خبری از آن منتشر نشد.

دومین دیدار اعضای هیئت دولت و حسن روحانی با رهبر انقلاب در ۲۳ تیر ماه سال ۱۳۹۳ انجام گرفت. رهبر انقلاب اسلامی در بخش از سخنان خود، با استناد به بخش‌هایی از فرمان حکومتی حضرت امیرالمؤمنین علی‌ علیه‌السلام به مالک ‌اشتر، توصیه‌هایی کلی درخصوص مراقبت از بیت‌المال و حساس بودن نسبت به چگونگی استفاده از آن، و نیز پرهیز از «اقدام شتاب‌زده در هنگام عصبانیت، تندی اخلاق، تیزی زبان و نخوت و غرور»، بیان کردند.

دیدار کوتاه اما قابل تأمل بعد از امضای برجام

سومین دیدار حسن روحانی به‌همراه دولت یازدهم در ۲۳ تیر سال ۱۳۹۴ و در بعد از امضای برجام صورت گرفت. رهبر انقلاب در دیدار و سخنان کوتاه عمل صالح را بهترین ذخیره دوران مسئولیت هر فرد برشمردند و افزودند: مردم در «قضاوت‌هایِ با فکر و تأمل و جمع‌بندی‌شده»،‌اشتباه نمی‌کنند بنابراین از اینگونه قضاوت‌های مردم می‌توان فهمید که کدام مسئول صالح است و کدام نه. ایشان همچنین گفتند: پشتوانه روحی، معنوی و فکری، عامل اصلی حل همه مشکلات است.

چهارمین دیدار دولت یازدهم با حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای در هفته دولت سال ۱۳۹۴ صورت گرفت. رهبر انقلاب در این دیدار به اعضای دولت فرمودند که مردمی‌بودن و نشست و برخاست با مردم، وسیله قرار ندادن مسئولیت برای تأمین مالی آینده‌ خود برای کابینه مهم است.

رهبر انقلاب، در عین حال، در بحث هسته‌ای، احتمال بی‌توجهی به اهداف دشمنان را از جمله نگرانی‌ها و دغدغه‌های خود برشمردند. حضرت آیت‌الله‌العظمی‌خامنه‌ای هوشیاری در مقابل تلاش دشمن را برای نفوذ پیچیده و تدریجی، ضرورتی عینی برشمردند و تأکید کردند: باید در هر شرایطی در اتخاذ مواضع انقلابی صراحت داشت و صریح و بدون رودربایستی، در مقابل دشمن مواضع انقلاب و مبانی امام بزرگوار را بدون‌ ترس و خجالت بیان کرد.

ایشان اقتصاد را اصلی‌ترین اولویت کشور برشمردند و چند نکته را در این زمینه بیان کردند که نکته‌ نخست «پیشرفت توأم با عدالت» بود. ایشان افزودند: باید مراقب بود در حرکت اقتصادی، فاصله‌ طبقاتی پیش نیاید و فقرا پایمال نشوند.

دیدار بعدی دولت با رهبر انقلاب اسلامی در ماه رمضان سال ۱۳۹۵ برگزار شد. رهبر انقلاب اسلامی خاطرنشان کردند: در شرایط فتنه همچون قضایای سال ۸۸، نباید سخن، سکوت، اقدام و حتی نوع نگرش، موجب تقویت فتنه شود. حضرت آیت‌الله‌العظمی ‌خامنه‌ای افزودند: البته ممکن است برخی افراد به‌دلیل گرایش‌های خاص خود، تمایلی به حضور صریح در مقابل فتنه نداشته باشند اما نباید از او هم به نفع فتنه بهره‌برداری شود.

رهبر انقلاب اسلامی در همین خصوص به موضوع اخیر حقوق‌های کلان‌ اشاره و تأکید کردند: موضوع حقوق‌های نجومی، در واقع هجوم به ارزش‌ها است. .. و باید حتماً با آن برخورد شود.

دیدار بعدی دولت با رهبری در شهریور همین سال رخ داد. رهبری در این دیدار فرمودند: دولت نباید به هیچ وجه خود را سرگرم بحثهای انتخاباتی کند بلکه باید تا آخرین روز کاری، برای کار، تلاش و حل مشکلات برنامه‌ریزی کند و بهترین تبلیغ برای دولت در رأس کار، اقدام و عمل آن دولت است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، «واگذاری اختیارات تصمیم‌گیری به استان‌ها»، «هدایت تسهیلات بانکی و همچنین حجم عظیم نقدینگی به‌سوی تولید»، «مشوّق‌های صادراتی»، «پرداخت به‌موقع بهای محصولات کشاورزی» و «توجه جدی به روستاها و صنایع تبدیلی» را از جمله اقدامات اساسی و ممکن برای عملی‌شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خواندند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند: انتقاد من به موضوع برجام به بدعهدی و خباثت طرف مقابل مربوط می‌شود نه عناصر خودمان.

نخستین دیدار اعضای دولت دوازدهم با رهبر معظم انقلاب اسلامی در شهریور سال ۱۳۹۶ صورت گرفت. حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای در بیان توصیه‌ دوم، به لزوم داشتن «روحیه‌ جهادی و تلاش مضاعف و خستگی‌ناپذیر و بدون چشمداشت»‌ اشاره کردند و در توصیه‌ سوم، افزودند: اعضای دولت علاوه بر اینکه در تصمیمات دولت، مسئولیت مشترک دارند، باید با یکدیگر همکاری داشته باشند و به‌صورت تیمی ‌عمل کنند.

ایشان در توصیه‌ای دیگر خطاب به دولت گفتند: تحمل شنیدن صدای مخالف را داشته باشید و با بالا بردن حلم خود که همان ظرفیت درونی است، از نقادی استقبال و استفاده کنید. «ارتباط نزدیک با مردم به‌منظور درک بهتر واقعیات زندگی مردم»، پنجمین توصیه‌ رهبر انقلاب بود و در همین خصوص خاطرنشان کردند: «داشتن بخش ارتباطات مردمی‌ قوی» و «سفرهای استانی» بسیار خوب و مفید است.

حضرت آیت‌الله‌العظمی‌ خامنه‌ای ششمین توصیه‌ خود را به موضوع «لزوم حفظ و تقویت روحیه‌ مردمی‌و پرهیز از اشرافی‌گری»، اختصاص دادند، و در بیان توصیه‌ هفتم افزودند: به حرکت‌های مردمی‌که غالباًً خودجوش است اعم از فرهنگی، اقتصادی و خدماتی همچون گروه‌های جهادی یا فرهنگی، کمک و مساعدت کنید.

دیدار بعدی دولت دوازدهم در تیرماه سال ۱۳۹۷ صورت گرفت. داشتن احساس مسئولیت مضاعف، عدم یأس و ‌ترس و منفی‌بافی و نمی‌شود و نمی‌توانیم و چکار کنیم مهم‌ترین بخش‌های این دیدار بود. رهبری دولت را به مثابه تیم ملی فوتبال تشبیه کردند که اگر خوب کار کنند، اما شکست هم بخورد همه مردم از آن حمایت می‌کنند.

برخورد قاطع با متخلفان توزیع ارز و دلار ۴۲۰۰ تومانی، مبارزه واقعی دولت با فساد و نداشتن بن‌بست در مسائل کشور مهم‌ترین نکته دیگر رهبر انقلاب به دولتمردان بود. ایشان درباره برجام هم گفتند: ما یک روز مشکل اقتصادی کشور را موکول کردیم به برجام، [امّا] برجام نتوانست مشکل اقتصادی کشور ما را برطرف کند و به ما کمک قابل توجّهی بکند؛ و نتیجه این شد که مردم نسبت به برجام شرطی شدند.

آخرین دیدار اعضای هیئت دولت با رهبر انقلاب در شهریور سال ۱۳۹۷ صورت گرفت؛ یعنی دقیقاًً یک سال قبل!

رهبر انقلاب اسلامی در این دیدار با اشاره به اینکه یک مسئله‌ مهم در زمینه‌ مسائل اقتصادی که مناسب است بنده تذکّر بدهم، بحث مدیریّت اقتصادی است؛ دولت باید مدیریّت کند اقتصاد کشور را. مدیریّت را با تصدّیگری نباید ‌اشتباه کرد، گفتند: جلوی منافذ فساد بسته بشود و گرفته بشود، مدیریّت اقتصادی یعنی این، هیچ ربطی به تصدّیگری ندارد.

ایشان افزودند: بخش دوّم هم مبارزه‌ با مفسد و بستن منافذ فساد است؛ چشمِ باز مدیران؛ آنچه نیاز است این است. ببینید، همین تازه یک گزارشی وزارت اطّلاعات برای ما فرستاد، من نگاه کردم این گزارش را دیدم از آبان ۹۶ تا تیر ۹۷، ۵۶ اخطار در مورد مسائل مربوط به فساد اقتصادی، به دستگاه‌های مختلف دولت از طرف وزارت اطّلاعات داده شده!

رهبر انقلاب گفتند: اوّلاً تأکید می‌کنم ارتباط روزافزون با همسایگان را. ما خب چهارده پانزده همسایه داریم، خیلی‌هایشان و اکثرشان کسانی هستند که ما می‌توانیم با اینها ارتباطات خوب داشته باشیم. از فرصت‌ها استفاده کنیم. من پیغام دادم به شما راجع ‌به پاکستان که خب شما گفتید که مشغول مقدّمات هستید که این کار را انجام بدهید. عراق هست،‌ترکیه هست، پاکستان هست، کشورهای آسیای غربی هست، جاهای دیگر هستند، بالاخره ما با این مجموعه‌ بزرگ در مسائل گوناگون می‌توانیم کار کنیم.

ایشان در ادامه فرمودند: اروپا جایی نیست که ما بتوانیم برای مسائل گوناگون خودمان از جمله همین مسئله‌ برجام و مسائل اقتصادی و مانند اینها به آنها امید ببندیم؛ نه، اینها کاری نخواهند کرد؛ قطع امید [بکنید].

حضرت آیت‌الله‌العظمی ‌خامنه‌ای تصریح کردند: مسئله‌ دیگر در قضیّه‌ سیاست خارجی، آمریکا است. اینکه حالا باز بعضی زمزمه شروع کرده‌اند که «در حاشیه‌ اجلاس مجمع عمومی، ممکن است مذاکره انجام بگیرد»، این به‌طور قطع منتفی است؛ یعنی معنی ندارد یک چنین چیزی. آنها که آن ظاهرسازها بودند، آن‌جوری عمل کردند با ما؛ اینها که آدم‌های وقیحِ مُتهتّکِ پُرروی صریح شمشیر از رو بندند؛ با اینها چه مذاکره‌ای؟ اصلاً معنی ندارد. حالا آقای رئیس‌جمهور که هیچ، وزیر خارجه و عناصر وزارت خارجه هم همین‌جور؛ هیچ معنی ندارد.

به گزارش آنا، دولت و اعضای آن در ۶ سال اخیر هشت دیدار رسمی‌ با رهبر انقلاب داشتند که دیدار آخر سال ۱۳۹۷ رهبر انقلاب نکات بسیار زیاد و جزئی را در آن بیان کردند.

منبع: کیهان

دیدگاه شما