تازه های سایت

کد مطلب: 38179
7. مرداد 1398 - 8:41
نهاوند یکی از مراکز اصلی تولید بذر استان است و 3 ایستگاه از 5 ایستگاه تولید بذر همدان در این شهرستان قرار دارد

به گزارش پایگاه خبری گرو، کشاورزی نهاوند در سال‌های اخیر روند رو به رشدی داشته است به طوری که اکنون در بخش زراعت پسته، گشنیز، چغندر، کلزا، تولیدات باغی، شیلات و عسل رتبه نخست را در استان همدان به خود اختصاص داده است. 

ساخت کانال آب و مکانیزه کردن ادوات، یکپارچه کردن اراضی، استفاده بهینه از منابع آب، گسترش کشت گیاهان مناسب با وضعیت منابع زیرزمینی، نوسازی باغ‌ها و پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی و عشایری از اقداماتی است که مسئولان کشاورزی نهاوند برای توسعه زراعت و باغداری در این منطقه انجام داده‌اند.

ساخت کانال‌‌های کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در گفت‌و‌گو با همشهری ساخت کانال‌‌های کشاورزی را یکی از نیازهای بخش کشاورزی عنوان می‌کند و معتقد است توجه به این مقوله سبب توسعه اراضی کشاورزی و افزایش تولید در شهرستان می‌شود. 

حسین خردمند بیان می‌کند: تاکنون با استفاده از اعتبارات دولتی ۲۰۲ کیلومتر کانال بتنی مزارع و باغ‌های شهرستان ساخته شده و افزون بر ۲۰۰ کیلومتر دیگر از آن نیز توسط اداره فنی و مهندسی جهاد کشاورزی طراحی شده و با تخصیص سالانه اعتبارات مورد نیاز آماده اجراست. 

وی با اشاره به این‌که تاکنون در ۱۱ هزار هکتار از مزارع شهرستان نهاوند سامانه نوین آبیاری اجرا شده است، می‌گوید: در حال حاضر ۸ هزار هکتار دیگر از اراضی کشاورزی شهرستان نهاوند مستعد اجرای این طرح است. دولت و وزارت جهاد کشاورزی با توجه به ظرفیت نهاوند میزان اعتبارات را نامحدود اعلام کرده‌اند. 

خردمند با بیان این‌که دولت برای استفاده کشاورزان از سامانه نوین آبیاری ۸۵ درصد تسهیلات می‌دهد، می‌افزاید: مشارکت کشاورزان و بهره‌برداران این حوزه می‌تواند در استفاده از این تسهیلات و رونق توسعه کشاورزی نقش بسزایی ایفا کند. 

تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند اظهار می‌کند: تاکنون 8500 هکتار از اراضی 6 روستای این شهرستان زیر پوشش طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی اراضی قرار گرفته و 800 هکتار نیز در شهر گیان در دست اقدام است. طرح تجهیز و نوسازی اراضی از جمله طرح‌هایی است که همه شهرستان‌ها به علت زمان‌بر بودن حاضر به اجرای آن نیستند. 

وی ادامه می‌دهد: علاوه بر روستاهایی که طرح یکپارچه‌سازی اراضی در آنها انجام شده است، در نظر داریم 4 روستای دیگر نیز در آینده زیر پوشش این طرح قرار بگیرد. مشارکت ضعیف مردم به دلیل ناآگاهی و مسائل عشیره‌ای در روستا از جمله مشکلات اجرای این طرح است. 

کشت پسته

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند می‌گوید: در سال 95 برای نخستین بار در استان همدان ۱۴ هزار اصله نهال پسته بین باغداران روستایی نهاوند توزیع شد. 

خردمند می‌افزاید: از نظر کارشناسان باغداری وزارت جهاد کشاورزی، نهاوند به دلیل وجود خاک حاصلخیز و مرغوب و تنوع آب‌وهوایی از جمله مناطق مستعد کشت پسته در غرب کشور است. خوشبختانه این موضوع مورد استقبال باغداران نهاوندی قرار گرفته است. 

وی تصریح می‌کند: باغ‌های پسته نهاوند به 110 هکتار افزایش یافته است و امسال نیز با توجه به کم‌آب‌بر بودن و ارزآوری بالا این باغ‌ها توسعه می‌یابد. در این زمینه رتبه نخست استان را دارا هستیم. 

این مسئول با اشاره به این‌که نهاوند در بخش زراعت گشنیز، چغندر، کلزا، تولیدات باغی، شیلات و عسل نیز دارای رتبه نخست در استان همدان است، توضیح می‌‌دهد: سطح زیر کشت کلزا در نهاوند 1647 هکتار است که پیش‌بینی می‌شود از این مقدار 5500 تن دانه روغنی کلزا جمع‌آوری شود. تاکنون 4500 تن محصول تحویل کارخانه روغن نهاوند شده است. 

افزایش کیفیت گندم

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند می‌گوید: 72 هزار تن محصول گندم از مزارع این شهرستان برداشت شده که در مقایسه با سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش داشته است. 

خردمند مبارزه با سن غلات را علت بالا رفتن کیفیت محصول تولیدی گندم نهاوند ذکر می‌کند و یادآور می‌شود: سال گذشته در 20 هزار هکتار از مزارع نهاوند با سن غلات مبارزه شد. همین مساله باعث شده است گندم تولیدی نهاوند یکی از باکیفیت‌ترین محصولات تولیدی استان باشد. 

وی گندم را یکی از کالاهای استراتژیک کشور خواند و از کشاورزان خواست محصول تولیدی را انبار نکنند و تحویل دولت بدهند. این مقام مسئول از فعالیت 2 مرکز دولتی خرید گندم در شهرستان شامل شرکت کوثر خزل و آرد نهاوند خبر می‌دهد و می‌افزاید: 2 مرکز موقت وابسته به تعاونی روستایی نیز مجموعا با ظرفیت 75 هزار تن آماده خرید گندم از کشاورزان است. 

خردمند شهرستان نهاوند را یکی از مراکز اصلی تولید بذر استان ذکر می‌کند و ادامه می‌دهد: از 5 ایستگاه تولید بذر استان 3 ایستگاه آن در نهاوند قرار دارد. وی اعلام می‌کند: تعداد عاملان مجاز تهیه و توزیع کود و سموم شیمیایی در شهرستان افزایش پیدا کرده است و در این زمینه کشاورزان و باغداران مشکل خاصی ندارند. 

شیلات

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند بخش شیلات این شهرستان را یکی از قطب‌های اصلی تولید ماهیان سردابی و گرمابی در استان همدان می‌داند و می‌گوید: بیش از 45 درصد ماهی استان در 65 واحد شیلاتی دارای مجوز در شهرستان نهاوند تولید و روانه بازار مصرف می‌شود.

خردمند از تولید 20 درصد گوشت قرمز استان در شهرستان، خبر می‌دهد و می‌افزاید: 7 هزار تن گوشت سفید (مرغ و ماهی)، 77 هزار تن شیر و 440 تن عسل از مهم‌ترین محصولات تولیدی در شهرستان نهاوند است. 

خسارت سیل

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند سهم این شهرستان را از محل اعتبارات بحران در خصوص سیل سال جاری ۶ میلیارد تومان وام بلاعوض و ۸ میلیارد تومان تسهیلات با سود ۴ درصد برای بخش زراعت، باغبانی و دام عنوان کرد. 

حسین خردمند بیان می‌کند: سیل فروردین‌ماه بین 10 تا 90 درصد به اراضی کشاورزی و باغ‌های نهاوند خسارت وارد کرد. تاکنون 1300 فقره پرونده خسارت ناشی از سیل در سامانه شهرستان ثبت شده است.

گزارش از سجاد سیف

دیدگاه شما