تازه های سایت

کد مطلب: 38064
22. تير 1398 - 8:19
سیمای کوهستانی، پوشش گیاهی، منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه ملوسان شرایط مناسبی را برای حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم کرده است

به گزارش پایگاه خبری گرو، منطقه حفاظت‌شده ملوسان با سیمای کوهستانی، دره‌ها و پناهگاه‌های فراوان و با وسعتی حدود 9500 هکتار در فاصله 24 کیلومتری شمال غربی شهرستان نهاوند واقع شده است. منطقه ملوسان در سال 73 به عنوان منطقه شکارممنوع اعلام شد و در سال 89 به منطقه حفاظت‌شده ارتقا یافت و اکنون ظرفیت مناسبی برای توسعه اکوتوریسم نهاوند است. 

درخواست از معاون رئیس‌جمهوری

نماینده نهاوند در مجلس شورای اسلامی می‌گوید: شهرستان نهاوند دارای مناطق بکر گردشگری است که می‌تواند در توسعه و رونق اقتصادی استان و شهرستان مفید واقع شود. منطقه حفاظت‌شده ملوسان که دارای گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری است یکی از ظرفیت‌های مهم شهرستان برای جذب گردشگر محسوب می‌شود. 

حسن بهرام‌نیا ادامه می‌دهد: از معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور خواسته‌ایم با توجه به این‌که شهرستان نهاوند از کاروان توسعه عقب‌ مانده است در خصوص تعریف منطقه ملوسان به‌ عنوان منطقه گردشگری طبیعی دستور لازم را صادر کنند. 

 اکوتوریسم

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند بیان می‌کند: اکوتوریسم حلقه واصل بین صنعت گردشگری و عرصه حفاظت از محیط‌زیست است. ملوسان چه از لحاظ طبیعی و چه از لحاظ گونه‌های گیاهی و جانوری به عنوان یک منطقه مناسب برای معرفی اکوتوریسم به شمار می‌رود که نیاز است در بحث زیرساخت‌ها تقویت شود و مورد توجه ویژه‌ قرار گیرد. سیمای کوهستانی، دره‌ها و پناهگاه‌های فراوان، وضعیت پوشش گیاهی، منابع آبی و شرایط اقلیمی منطقه زیستگاه‌ مناسبی را برای حضور گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت فراهم کرده است. 

عباس نجاری می‌افزاید: در منطقه یادشده 12 دهنه چشمه با دبی‌های گوناگون موجود است. از مهم‌ترین آنها می‌توان چشمه‌های دوزخ‌دره، لیساب، اسماعیل‌خانی، دره بید و موناک را نام برد. در واقع این منطقه دارای کمترین مشکل کم‌آبی بین مناطق استان است. در حاشیه منطقه آبادی‌های باباکمال، گل زرد، هرهره، قشلاق نجف، میانگران، طایمه، ملوسان و ده سرخه‏ قرار دارد. 

 تنوع گونه‌های گیاهی و جانوری

طبق بررسی‌های انجام‌شده در منطقه 162 گونه گیاهی وجود دارد. از این میان، 138 گونه علفی، 3 گونه درختی، 9 گونه درختچه‌ای و 12 گونه بوته‌ای است. 

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند می‌گوید: در این منطقه گونه‌های گیاهی از قبیل هزار خار استوانه‌ای، سیاه تنگرس فارسی، تنگرس، کتان سفید، پونه‌سای مواج، پونه‌سای تنک، آویشن دنایی برگ نقره‌ای، آویشن، شلیل، مینای صخره‌ای، لبدیسی بوته‌ای نمدی، گل گندم زاگرسی، گل گندم بیابانی، زبان پس قفای غده‌دار، مریم‌گلی سیخک‌دار، لب خرگوشی و چارچار دنایی جزو گونه‌های در معرض تهدید هستند. 

نجاری یادآور می‌شود: در منطقه ملوسان در مجموع 253 گونه از 5 رده جانوران شامل 34 گونه پستاندار، 164 گونه پرنده، 34 گونه خزنده، 4 گونه دوزیست و 17 گونه ماهی گزارش شده است. از بین گونه‌های پرندگان، لک‌لک سفید، عقاب دریایی دم‌سفید، سارگپه، سارگپه پا بلند، پیغو، قرقی، عقاب دو برادر، عقاب تالابی، عقاب شاهی، عقاب طلایی، کرکس، هما، دال، عقاب مارخور، بحری، بالابان، شاهین، لیل و دلیجه جزو گونه‌های ارزشمندتر در منطقه‌اند. از بین خزندگان، لاک‌پشت مهمیزدار و کورمار و از بین پستانداران کَل و بز (پازن)، قوچ و میش، شنگ، کفتار، گرگ و خفاش نعل اسبی بزرگ گونه‌های در معرض تهدید هستند. 

سرشماری وحوش منطقه
رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند از پایان سرشماری وحوش منطقه حفاظت‌شده ملوسان در نهاوند خبر می‌دهد و می‌گوید: سرشماری وحوش این منطقه در سال 97 با همکاری اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان همدان انجام شد. در این سرشماری گونه‌های قوچ، میش، گرگ، کفتار، روباه، شغال، خرگوش، لاک‌پشت، مار، موش صحرایی، دلیجه، عقاب طلایی، کبک و قمری مشاهده و شمارش شد. نتایج کلی سرشماری وحوش این منطقه با کنترل و انجام عملیات حفاظتی، رشد بهنجار و قابل قبولی داشته است. 

نجاری می‌افزاید: ۱۶ نفر در این سرشماری شرکت داشتند که در قالب ۸ گروه ۲ نفره از مسیرهای گوناگون گونه‌های موجود در منطقه را سرشماری کردند. 

منطقه شکارممنوع آردوشان

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند از منطقه شکارممنوع آردوشان نیز به عنوان یکی از مناطق تحت نظارت و حفاظت محیط‌زیست در شهرستان نهاوند نام برد. این منطقه با وسعتی حدود 8500 هکتار در فاصله 10 کیلومتری شمال غربی شهرستان نهاوند و چسبیده به منطقه ملوسان قرار دارد.

وی توضیح می‌دهد: این منطقه از سال 93 برای تقویت و ثبات گونه‌های گیاهی و جانوری آن برای یک دوره سه‌ساله شکارممنوع اعلام شد. نجاری همچنین از مطلعات منطقه گرین نهاوند به عنوان یک منطقه حفاظت‌شده در آینده نزدیک خبر می‌دهد. 

برخورد با شکارچیان متخلف

رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند معتقد است با توجه به مشکلات قابل توجه در حوزه محیط زیست، سازمان‌های غیردولتی و سمن‌ها در بحث کنترل شکار و صید و جلب مشارکت‌های جوامع محلی در مناطق حفاظت‌شده نقش کلیدی دارند. 

عباس نجاری با تأکید بر برخورد جدی با خاطیان حوزه محیط‌زیست عنوان می‌کند: 30 پرونده قضایی در حوزه پسماند به مراجع قضایی ارجاع داده شده که 8 مورد به صدور رأی و محکومیت برای متخلفان منجر شده است. همچنین 4 فقره پرونده مربوط به شکارچیانی که اقدام به شکار و صید کرده‌اند به مراجع قضایی معرفی شده است که جمعا به 430 میلیون ریال جریمه محکوم شده‌اند. 

وی ادامه می‌دهد: مردم بهترین یاور و همراه برای حل معضلات زیست‌محیطی هستند. آنها می‌توانند از طریق تماس با سامانه 1540 تخلفات و مخاطرات زیست‌محیطی مناطق خود را اعلام و آن را پیگیری کنند. رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست نهاوند از تحویل 12 مورد گونه جانوری توسط مردم به اداره حفاظت محیط‌زیست شهرستان خبر می‌دهد که 2 مورد مار، 8 مورد انواع پرندگان و 2 مورد پستاندار بوده است. این جانوران پس از تیمار توسط دامپزشکان دوباره به آغوش و زادگاه اصلی خود بازگشت داده شدند. 

دیدگاه شما