تازه های سایت

کد مطلب: 38027
17. تير 1398 - 8:17
مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: صادرات گشنیز نهاوند بسیاری از کشور‌ها را نیازمند ایران کرده است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، شهرستان نهاوند از قدیم خاستگاه رویش گونه‎های مختلف گیاهان دارویی مانند گشنیز بوده است و ارز آوری این محصول چند برابر قیمت نفت می‌باشد نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی باعث شده از ظرفیت‌های نهاوند در این زمینه به خوبی استفاده نشود واما گشنیز از قدیمی‌ترین گیاهان دارویی شناخته شده در جهان است که اسانس آن در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی، نوشابه سازی، شکلات سازی و دارویی کاربرد دارد.

صادرات گیشنیز نهاوند به کشورهای حاشیه خلیج فارس/کشت۶۵ درصد گشنیز تولیدی کشور در نهاوند

برداشت بیش از ۱۰ هزار تن گشنیز / صادرات 4 تنی گشنیز نهاوند

حسین خردمند مدیر جهاد کشاورزی نهاوند در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، در مورد دلایل رتبه نخست تولید شهرستان نهاوند در کشور اظهار داشت: گشنیز نوعی سبزی با نام علمی Coriandrum sativum است این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و ارتفاع آن تا نیم متر هم می‌رسد تولید سالیانه جهانی آن بیش از ۲۲۰ هزار تن است که حدود ۵۵ درصد آن به روسیه تعلق دارد در ایران نیز سالانه نزدیک ۱۲ هزار تن تولید می‌شود که بیش از ۱۰هزار تن آن در نهاوند تولید و صادر می‌شود.

وی گفت: این گیاه شفابخش که در کاهش اضطراب و بی خوابی مورد استفاده قرار می‌گیرد اثر ادرارآوری این گیاه در انسان، باعث کاهش فشار خون، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت‌ها می‌شود.

صادرات گیشنیز نهاوند به کشورهای حاشیه خلیج فارس/کشت۶۵ درصد گشنیز تولیدی کشور در نهاوند

خردمند افزود: شهرستان نهاوند با تولید بیش از ۱۰هزارتن یعنی ۷۰ درصد کشور رتبه نخست تولید این محصول را به خود اختصاص داده که صادرات هر کیلو دانه گشنیز به قیمت بیش از ۶ دلار چندین برابر صادرات نفت ارز آوری برای کشور دارد.

وی بیان کرد:پارسال با گران شدن دلار قیمت هرکیلو دانه گشنیز به حدود ۱۷هزارتومان رسید و دو شهرستان نهاوندو کنگاور در استان‌های همدان و کرمانشاه به تنهایی نزدیک به ۱۱هزارتن از دانه‌های گشنیز را به خارج از کشور صادر می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند گفت: دانه و سبزی گشنیز در صنایع غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی کاربرد فراوانی دارد، ولی متاسفانه به دلیل نبود صنایع تبدیلی به صورت خام از کشور خارج می‌شود.

وی اظهار داشت: برای مدیریت کردن بحران کم آبی و خشکسالی چند سالی است در برخی مناطق به دنبال کشت‌های کم آب برو پرسود مانند گشنیز هستیم، زیرا با برداشت گشنیز در سال‌های پر بارندگی می‌توان کشت دوم و جایگزین مانند آفتابگردان و ذرت را نیز کاشت.

مدیر جهاد کشاورزی نهاوند یاد آور شد:متوسط تولید گشنیز در نهاوند ۲ هزار و ۵۰۰ تا ۳هزار کیلوگرم در هر هکتاراست و سطح زیر کشت این محصول نزدیک به ۵هزار هکتار است که بیش از ۱۰ هزار تن گشنیز از آن برداشت و برای ۲هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

عزیز علی بخشی که سالانه نزدیک به ۴ هزار تن از گشنیز نهاوند را صادر می‌کند در این موردگفت: مهم‌ترین دلیلی که سبب شد تا دفتر صادرات و خرید گشنیز من در شهرستان نهاوند باشد ارتباط خوبی است که با کشاورزان برقرار کردم و محصول آن‌ها را به‌موقع و با قیمت خوبی خریداری و صادر می‌کنم.

وی اظهار: خریداران و شرکای خارجی من به‌خوبی شهرت و مرِغوبیت محصول گشنیز درجه‌یک نهاوند را می‌شناسند و بابت هر کیلو از آن نزدیک به ۶ دلار پول پرداخت می‌کنند و این در حالی است که اگر کارخانه و وسایل فرآوری آن در داخل کشور باشد هر کیلوی آن بیش از ۱۵ دلار سود آوری دارد.

علی بخشی بیان کرد: فقط در سطح شهرستان نهاوند بیش از ۲ هزار نفر در کار کشت و داشت برداشت گشنیز فعالیت می‌کنند که به‌تن‌هایی ۴۰۰نفر آن‌ها به صورت مستقیم و غیر مستقیم با ما کار می‌کنند که هرسال بیش از ۱۱۵ کانتینر از طرف بنگاه و شرکت ما که نزدیک به ۴هزار تن می‌باشند به کشور‌های آسیایی و اروپایی به صورت خام فروشی صادر می‌شود.

وی افزود: صادرات گشنیز در حال حاضر هم که خام فروشی می‌شود چند برابر فروش نفت ارز آوری دارد، ولی اگر دستگاه‌های پیشرفته تولید و بوجاری و کارخانه فرآوری در کشور احداث شود آن وقت هم سطح زیر کشت در مناطق کم آب بیشتر می‌شود و هم سود آن چندین برابر می‌شود و کمک خوبی به اشتغال می‌کند، زیرا هرچه ماتولید کنیم بازار‌های جهانی خواستار خرید آن هستند.

سود گیشنیز در جیب دلالان

علی زمانیان کشاورز و کارشناس جهاد کشاورزی نهاوند می‌گوید: بیشترین سود حاصل از تولید گشنیز را دلالان می‌برند می‌توان با توجه به سیاست‌های وزارت جهاد کشاورزی مبنی بر عدم مهاجرت روستاییان به شهر و توانمند سازی آن‌ها با حمایت‌های بخش دولتی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی رونق را بار دیگر به تولید و اشتغال در بخش کشاورزی به خصوص تولید بیشتر گشنیز برگرداند.

وی بیان کرد: شهرستان نهاوند دارای زمین‌های مرغوب و مناسبی می‌باشد و اگر گشنیز را به قیمت مناسب و بدون حضور واسطه و دلال‌ها از کشاورزان بخرند و در کنار آن صنایع تبدیلی و فرآوری احداث شود مطمئن باشید که تولید و سطح زیر کشت ما چند برابر می‌شود.

زمانیان با بیان این نکته که الان بحث محیط زیست و کم آب کشور ما را آزار می‌دهد گفت: مسئولان و کارشناسان کشاورزی می‌توانند با مشاوره‌های خوب زمین‌های مستعد و کم آب بر را تبدیل به کشت دانه‌های گشنیز کنند و در سال‌های پر باران نیز اقدام به کشت دوم مانند ذرت و آفتابگردان کنند.

وی اظهار داشت: گشنیز نهاوند کم کم در سطح خاورمیانه و کشور‌های اروپایی شناخته و به محصولی جهانی تبدیل شده که نیازمند حمایت و ایجاد صنایع تبدیلی باوجود به بیشترین سطح تولید و زیر کشت در کشور است که همچنان از نبود صنایع تبدیلی در این شهر رنج می‌برد و تلاش کشاورزان به جیب دلالان سرازیر می‌شود.

وی افزود:محصول گشنیز که در صنایع داروسازی و ساخت عطر و ادکلن کاربردزیادی دارد در شهرستان نهاوند به‌صورت وسیع کشت می‌شود و این شهرستان دارای رتبه برتر تولید محصول در کشور است.

گیشنیز گیاهی معجزه‌آسا و تصفیه کننده خون

خانم میترا سیف کارشناس تغذیه و مواد غذایی و دارویی در مورد خواص گشنیز می‌گوید: گشنیز نباتی گیاهی و علفی و یک‌ساله، به رنگ سبز است که ارتفاع آن تا ۸۰ سانتی‌متر می‌رسد که در قدیم اعراب به آن کسیره و کزیره می‌گفتند این گیاه بومی جنوب غرب آسیا و شمال آفریقا است و به دو شکل سبزی‌تر و خشک و دانه‌ای تولید و وارد بازار می‌شود.

وی افزود: در ایران از برگ و ساقه گشنیز به‌عنوان سبزی‌ها خوردنی و از تخم آن‌که به شکل دانه‌های گرد است ادویه‌ای همراه با عطر قوی تهیه و از آن در آشپزی ایرانی و طب سنتی استفاده می‌شوکه از تخم گشنیز برای تصفیه خون و استفاده در شیرینی‌ها خانگی بسیار سودمند است.

سیف بیان کرد: به دلیل کاربرد‌های دارویی این گیاه در کاهش اضطراب و بی‌خوابی که اثر ادرارآوری این گیاه در انسان، سبب کاهش فشارخون، دفع سنگ‌های کلیه و مثانه، رفع تجمع آب در بافت‌ها می‌گردد به آن گیاه معجزه‌آسا لقب داده‌اند.

کارشناس تغذیه شبکه بهداشت نهاوند گفت: ارزش غذایی گشنیز شامل هیدروکربنت، انواع قندها، فیبر، چربی، پروتئین، آب، انواع ویتامین اسید، منیزیوم، منگنز، فسفر، پتاسیم، سدیم می‌باشدکه اگر مقداری تخم گشنیز را پودر کرده و به نسبت مساوی با شکر یا عسل مخلوط‌کنیم برای تقویت بدن بسیار مفید است خوردن تخم گشنیز معده را تقویت و به همراه غذا به هضم آن کمک می‌کند.

وی اظهار داشت: عصاره و دانه بوداده گشنیز به دلیل داشتن روغن بسیار مفید و سودمند معده و روده را ضدعفونی و اسهال خونی و بیماری‌های عفونی روده مثل تب تیفوئید را بهبود می‌بخشد، چون شدیداً میکروب‌کش است.

تولید انواع نقل و نبات‌های گشنیزی سنتی در نهاوند

محمد ابوالفتحی تولیدکننده انواع شیرینی آب نبات و نقل‌های سنتی در مورد گشنیزی که در آن‌ها به کار می‌برد می‌گوید: از زمان‌های بسیار قدیم نقل گشنیزی نهاوند که یکی از مهم‌ترین سوغاتی‌های این شهرستان است معروف بوده که باکمی برنامه‌ریزی می‌توان آن را صادر کرد البته چند سالی است که گردشگران خارجی به دنبال خرید آن هستند.

وی افزود: در حال حاضر به دلیل موانع صادراتی نقل گشنیزی نهاوند در چندین کارگاه قدیمی و باکیفیت و طعم و عطر بالایی همراه با گلاب اصیل ایرانی و نهاوند تولید می‌شود و به‌عنوان یکی از سوغاتی‌های نهاوند مشتریان خواص خود را دارد که می‌توان آن را نیز صادر کرد.

ابوالفتحی اظهار داشت: تولید انواع نقل و نبات‌های گشنیزی سنتی نهاوند حوصله مخصوص خود را می‌خواهد که باظرافت بسیار بالایی تولید می‌شود و در مراسم‌های عروسی و عزا مردم زیاد از آن استفاده می‌کنند و عمده خریداران نهاوند استان‌های بزرگ کشور و شهرستان‌های هم‌جوار هستند.

این تولیدکننده قدیمی نهاوند افزود: به‌طور متوسط در هر کارگاه بین ۲ تا ۵ نفر مشغول به تولید این محصول هستند و مهم‌ترین دلیل آن تولید فراوان این محصول در نهاوند است که دولت می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب نهاوند را درزمینهٔ تولید و فرآوری به یک برند جهانی تبدیل کند.

گزارش از علی سهرابی

انتهای پیام/س

دیدگاه‌ها

باتشکر از گزارش خوبتون/حالا نوبت نماینده است.۱-ثبت جهانی گشنیز نهاوند۲-ثبت ملی وجهانی نقل ونبات نهاوند۳-آوردن صنایع تبدیلی برای شهرستان برای جلوگیری ازخام فروشی۴-تلاش بیشتر مدیر جهاد برای رساندن دیگر محصولات ومیوه ها در سطح اول کشور.

دیدگاه شما