تازه های سایت

کد مطلب: 37830
24. خرداد 1398 - 13:40
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان با بیان اینکه معمولا تب مالت از طریق لبنیات آلوده منتشر می‌شود، گفت: تب مالت یک بیماری مشترک بین انسان و دام است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، سیدجلال الدین بطحائی در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه همدان، تشریح کرد: انتقال تب مالت معمولا از طریق تماس انسان با دام آلوده و یا استفاده از لبنیات آن صورت می‌گیرد که معمولا روستائیان از طریق تماس با دام و ترشحات آن و افرادی که در مناطق شهری سکونت دارند از طریق استفاده از لبنیات آلوده مبتلا می‌شوند.

وی با اشاره به روش‌های پیشگیری از این بیماری تصریح کرد: افراد برای عدم ابتلا به بیماری تب مالت می‌توانند استفاده از لبنیات پاستوریزه را جایگزین لبنیات سنتی کنند و یا در صورت خرید شیر سنتی باید حتما قبل از نوشیدن آن را بجوشانند.
 
بطحائی خاطرنشان کرد: در صورت استفاده از پنیر سنتی حتما باید پنیر به مدت دوماه در آب نمک قرار بگیرد تا از هر گونه باکتری و بیماری پاک شود.
 
وی با بیان اینکه بازرسان دامپزشکی و بهداشت در اسرع وقت تمام واحدهای لبنیات را بازرسی می‌کنند، عنوان کرد: افرادی که در تماس مستقیم با دام قرار دارند، برای جلوگیری از ابتلا به تب مالت باید از وسایل و تجهیزات حفاظت‌ فردی چون لباس‌های مخصوص استفاده کنند.
 
بطحائی افزود: معمولا در هنگام زایمان یک دام، احتمال ابتلا به تب مالت افزایش می‌یابد به همین علت افراد باید از لباس مخصوص استفاده کرده و نکات بهداشتی را رعایت کنند.
 
وی با تأکید بر اینکه واکسیناسیون می‌تواند در کاهش بیماری تب مالت مؤثر باشد، گفت: در بخش واکسیناسیون اگر دامداران همکاری لازم را با بخش دامپزشکی داشته باشند به طور قطع بیماری تب مالت کاهش خواهد یافت.
 
بطحائی در رابطه با علل آمار بالای تب مالت در نهاوند مطرح کرد: این موضوع نیاز به بررسی کارشناسان دامپزشکی در رابطه با واکسیناسیون و یافتن علل و عوامل آن دارد.
 
رئیس گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی همدان در پایان اظهار کرد: حدود 2 در صد هزار دام‌های آلوده مربوط به عشایر و جابه جایی دام است.

انتهای پیام

دیدگاه شما