تازه های سایت

کد مطلب: 35726
12. ارديبهشت 1397 - 20:44
رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند گفت: براساس بررسی‌ها و آزمایش‌های انجام شده توسط شبکه بهداشت و درمان برخی مزارع کشت سبزی در نهاوند دارای آلودگی بسیار بالا و برای سلامتی خطرناک است.

به گزارش پایگاه خبری گرو، مومنعلی دارابی با اعلام این خبر اظهار داشت: شبکه بهداشت و درمان نهاوند با راهنمایی‌های کارشناسان جهاد کشاورزی از کل مزارع کشت سبزی شهرستان نهاوند بازدید به عمل آورده ‌و آب مورد استفاده این مزارع شناسایی و مورد آزمایش قرار گرفت.

وی تصریح کرد: بر‌اساس منابع آب آبیاری، مزارع کشت سبزیجات در شهرستان به چهار بخش تقسیم می‌شوند که طبق آزمایشات انجام گرفته فقط سبزی مزارع دو بخش از شهرستان سالم و فاقد آلودگی هستند.

دارابی افزود: مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل چهار بخش است که از این چهار بخش تنها مزارع دو بخش شهرستان از آب سالم برای آبیاری سبزی استفاده می‌کنند و دو بخش دیگر از آب فاضلاب خام و بدون تصفیه استفاده می‌کنند و سبزی این مزارع دارای آلودگی بسیار بالایی است.

وی عنوان کرد: بخش اول مزارع کشت سبزی در شهر  نهاوند شامل منطقه حسن‌آباد و منطقه پشت استادیوم علیمرادیان است که نوع کشت این مزارع سبزی خوردن است و چون آب آبیاری این مزارع از آب قنات و آب چشمه است سبزی این مزارع بدون آلودگی و خوردن آن‌ها بلامانع است.

رئیس شبکه بهداشت و در‌مان نهاوند بیان کرد: بخش دوم مزارع کشت سبزی شهرستان شامل مزارع جاده قدیم کفراش‌راه و میدان 17 شهریور هستند که این مزارع عمدتا تولید بذر می‌کنند و هر چند شواهد نشان می‌دهد که این مزارع تا زمانی که به مرحله تولید بذر می‌رسند سبزی تولیدی خود را در روی زمین و در بازار عرضه می‌کنند و آب آبیاری این مزارع از فاضلاب خام ساختمان‌های بالا دست حاشیه شهر و فاضلاب‌هایی که در میدان 17 شهریور جاری می‌شود آبیاری می‌شوند.

دارابی تاکید کرد: سبزیجات این مزارع از آلودگی بالایی برخوردار هستند و برای خوردن مناسب نیستند.

وی اظهار داشت: بخش سوم مزارع کشت سبزی در شهرستان شامل مزارعی هستند که توسط نهر شعبان در زیر دست شهر آبیاری می‌شوند و  نمونه‌هایی که از آب آبیاری این مزارع گرفته‌ایم نشان می‌دهد که آلودگی آب آبیاری این مزارع بسیار بالا است چون تمام فاضلاب‌های خام نهاوند وارد این نهر می‌شوند و سبزی این مزارع کاملا آلوده هستند و به هیچ وجه قابل خوردن نیستند.

دارابی تصریح کرد: بخش چهارم مزارع کشت سبزی شهرستان شامل مزارعی است که با نهر راج آبیاری می‌شوند که این نهر به خاطر این‌که فاصله کمتری با شهر دارد آلودگی کمتری وارد آن می‌شود و از نظر سلامت سبزی این مزارع تا هنگامی که بیماری خاصی شیوع پیدا نکند قابل قبول است.

رئیس شبکه بهداشت و درمان نهاوند گفت: همکاران ما در جهاد کشاورزی باید به عنوان متولی این امر وارد عمل شوند و در قدم اول با اخطار به کشاورزان این مزارع و جایگزین کردن کشت‌های دیگر با کشت سبزی را به آن‌ها پیشنهاد دهند و در صورت عدم پذیرفتن توسط کشارزان، باید از طریق مراجع قضایی با این افراد برخورد شود.

انتهای پیام/ش

دیدگاه شما