تازه های سایت

کد مطلب: 35314
17. اسفند 1396 - 16:40
سرود حماسی "ای عباس" اثر محمد تقی شهبازی فعال فرهنگی شهرستان نهاوند که در بیان کمالات حضرت عباس (ع) سروده شده است، در میان آثار ادبی و فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شد.

به گزارش پایگاه خبری گرو، محمد تقی شهبازی با اعلام این خبر گفت: هدف از سرودن این شعر الگوگیری از منش و مرام پهلوانی حضرت ابوالفضل (ع) در زندگی روزمره و توسل به آن حضرت در ناملایمات زندگی و تهاجمات روانی، فرهنگی و اجتماعی است.

وی افزود: ملودی این سرود برگرفته از سرود 'ای ایران ای مرز پر گهر' است که در مراحل ثبت آن از اجرای آواز و ضرب زورخانه ای بابک دلفانی و سنتور علیرضا دلفانی در قالب یک لوح فشرده استفاده شده است.

شهبازی گفت: این سرود برای نخستین بار توسط گروه سرود مدرسه قرآنی طاهای نهاوند به مناسبت دهه فجر اجرا شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با بیان اینکه این سرود قابلیت اجرا با سازهای دیگر را نیز دارد، افزود: با توجه به نوع تنظیم ملودی، سرود 'ای عباس' قابلیت اجرا با سازهای مختلف را دارد و از جمله مرشدان زورخانه در زمان ورزش پهلوانی و زورخانه ای به ویژه در مرحله ورودی و خروجی گروهی، نرمش های پشت تخته و پای زدن ورزشکاران می توانند آنرا اجرا کنند.

این فعال فرهنگی در خصوص مراحل ثبت اثر خود در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: درخواست ثبت اثر خرداد امسال به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نهاوند ارایه و پس از ارجاع آن به اداره کل استان، به دفتر حقوقی و امور مالکیت معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در دفتر آثار ادبی این وزارتخانه ثبت شد و سرانجام در تاریخ 17 بهمن به عنوان آخرین مرحله قانونی در روزنامه سراسری کشور به ثبت رسید.

محمد تقی شهبازی پژوهشگر مسائل اجتماعی، استاد دانشگاه و از فعالان فرهنگی نهاوند بشمار می رود که تاکنون چند اثر فرهنگی در زمینه آیین های مختلف این شهرستان به چاپ رسانده است.

انتهای پیام/

دیدگاه شما