تازه های سایت

کد مطلب: 33523
20. آبان 1396 - 8:37
با سرمایه‌گذاری شرکت چینی نیروگاه خورشیدی تولید برق با ظرفیت تولید 10 مگاوات برق در روستای عبدالملکی نهاوند احداث می‌شود.

به گزارش پایگاه خبری گرو، با توجه به مشکلات فراوان زیست‌محیطی سوخت‌های فسیلی و تجدید ناپذیر بودن این منابع، استفاده و بهره‌مندی از سوخت‌های جایگزین و ارزان‌تر که مشکلات زیست‌محیطی هم ندارند موردتوجه بسیاری از کشورها قرارگرفته است.

استفاده از انرژی خورشیدی به‌عنوان منبعی تجدید پذیر و ناتمام چندین سال است که مورداستفاده بسیاری از کشورهای دنیا ازجمله کشور خودمان قرارگرفته است و به‌عنوان راهی برای تأمین انرژی خانگی و صنعتی و کشاورزی موردتوجه قرارگرفته است.

استفاده از انرژی خورشید برای تولید برق یکی از موارد استفاده از انرژی خورشیدی است که با احداث نیروگاه‌های تولید برق انجام می‌شود و انرژی برق را برای مصارف مختلف در اختیار قرار می‌دهد.

استفاده از ظرفیت‌های محلی و منطقه‌ای یکی از شروط استقرار و احداث نیروگاه خورشیدی است که یک شرکت چینی با هماهنگی برخی از شرکت‌های داخلی با درک مزیت‌های بومی نهاوند درصدد است تا نیروگاه خورشیدی تولید برق با ظرفیت 10 مگاوات را دریکی از روستاهای نهاوند احداث کند.

کریم حمیدوند فرماندار نهاوند در این مورد می گوید: جلسه هماهنگی با سرمایه‌گذار چینی جهت احداث نیروگاه خورشیدی در شهرستان نهاوند در هفته‌های گذشته برگزار شد و برای ساخت این نیروگاه با طرف چینی به توافق رسیده‌ایم و کارهای موقتی انجام‌شده است و چون این شرکت خارجی است برای هماهنگی زمان نیاز است.

وی بابیان اهمیت سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی بخصوص انرژی پاک ازنظر ایجاد اشتغال و تولید، اظهار داشت: خواستار پیگیری موضوع احداث نیروگاه خورشیدی در محدوده جانمایی شده در بخش خزل نهاوند هستیم.

 

1462563

 

فرماندار نهاوند افزود: احداث این نیروگاه 10 مگاواتی باعث اشتغال‌زایی برای چندین نفر در نهاوند می‌شود و یکی از محورهای توسعه نهاوند است که باید به‌خوبی پیگیری و اجرایی شود.

حمیدوند افزود: نهاوند دارای پتانسیل‌های زیادی در زمینه‌های مختلفی است که باید با جذب سرمایه‌گذار و تسهیل امر سرمایه‌گذاری به رونق اشتغال و تولید در شهرستان نهاوند کمک کنیم و در این مورد نیز همه دستگاه های اجرایی باید همکاری‌های لازم را داشته باشند.

وی بیان داشت: این نیروگاه 10 مگاواتی بااعتبار 12 میلیون دلار در مساحتی بیش از 20 هکتار از اراضی روستای عبدالملکی از توابع بخش خزل نهاوند احداث می‌شود.

 

1462560

 

فرماندار نهاوند گفت: حضور سرمایه‌گذاران خارجی و احداث این نیروگاه 10 مگاواتی باعث توسعه منطقه خزل نهاوند می‌شود و علاوه بر اشتغال‌زایی به صنایع جانبی این نیروگاه نیز رونق می‌بخشد و زمینه را برای حضور شرکت‌های دیگر در منطقه فراهم می‌کند.

وی اظهار داشت: به‌منظور هماهنگی‌های بیشتر و تعامل با این شرکت چینی و همین‌طور به‌منظور بازدید میدانی از محل احداث این نیروگاه تعدادی از مسئولان این شرکت چینی در نهاوند حضور یافتند و علاوه بر جلسه در فرمانداری نهاوند در روستای عبدالملکی نیز حضور یافتند و از نزدیک شرایط را مشاهده کردند.

در این جلسه که در فرمانداری نهاوند برگزار شد طرف چینی ابراز علاقه کرد که هرچه زودتر پس از طی مقدمات اداری و فنی کار را شروع کند و این نیروگاه را به بهره‌برداری برساند.

 

1462561

 

محمد جوکار مدیر بازرگانی شرکت چینی در پاسخ به سؤال فرماندار در خصوص شروع به کار شرکت گفت: این شرکت در ۲ ماه آینده در کشور به ثبت می‌رسد و به‌محض اینکه شرکت در کشور ثبت شود کار ساخت نیروگاه خورشیدی را در شهرستان نهاوند سریعاً آغاز خواهیم کرد.

وی گفت: این نیروگاه اولین نیروگاه تولید انرژی پاک و سالم بدون آلودگی زیست‌محیطی در شهرستان نهاوند است که توسط بخش چینی انجام می‌شود و در مرحله اول 10 مگاواتی است ولی می‌توانیم زمینه فعالیت را گسترش دهیم.

جوکار افزود: برای تولید هر مگاوات برق در حدود 1.2 میلیون دلار سرمایه‌گذاری نیاز است و این نیروگاه به سرمایه‌ای 12 میلیون دلاری نیاز دارد که امیدواریم با همکاری مسئولان محلی نهاوند این توافق‌نامه اجرایی شود.

 

1462564

 

وی اظهار داشت: این حرکت می‌تواند مبدأ سرمایه‌گذاری‌های دیگری در شهرستان نهاوند باشد که باعث رونق اشتغال محلی می‌شود.

 

*** نهاوند دومین شهر استان در زمینه احداث نیروگاه خورشیدی

هیئت سرمایه‌گذار چینی بعد از جلسه به همراه روح‌الله سلگی بخشدار بخش خزل نهاوند و عوامل اداره برق شهرستان از زمین محل احداث نیروگاه خورشیدی در محدوده روستای عبدالملکی بخش خزل بازدید کردند.

روح‌الله سلگی بخشدار خزل نهاوند در حاشیه این بازدید گفت: برای اینکه این کار انجام شود و برای نشان دادن حسن نیت زمین موردنیاز برای ساخت این نیروگاه خورشیدی را در اختیار این شرکت قرار می‌دهیم تا شرکت سرمایه‌گذار نیازی نباشد هزینه‌ای برای تأمین زمین کند.

وی بابیان اینکه نهاوند دومین شهر در استان است که نیروگاه خورشیدی در آن احداث می‌شود، اظهار داشت: مسئولان این شرکت چینی اعلام کردند احداث و بهره‌برداری از این نیروگاه حدود 10 ماه زمان نیاز دارد که ۶ ماه برای احداث و نصب تجهیزات فنی و حدود 4 ماه هم برای تکمیل و تولید برق زمان نیاز است.

سلگی افزود: فراهم کردن تمام امکانات و زمینه‌های تحقق این طرح از سوی مدیران بخش خزل بر اساس هماهنگی‌های به‌عمل‌آمده انجام‌شده است و تعیین و جانمایی بیش از بیست هکتار از اراضی منابع طبیعی واقع در محدوده روستای عبدالملکی نیز انجام‌شده و امروز مورد بازدید طرف چینی قرار گرفت.

 

1462562

 

بخشدار بخش خزل نهاوند گفت: این زمین قابلیت و پتانسیل لازم جهت اجرای این پروژه را دارا است چون مشاوران ابتدا این زمین را پیشنهاد دادند و پس از بررسی‌های فنی مورد تأیید قرار گرفت.

وی اظهار داشت: نمونه چاله زنی این زمین جهت آزمایش جنس خاک و شیب زمین صورت گرفته و پس از حضور در محل و بحث و تبادل‌نظر و با در نظر گرفتن تمام ابعاد فنی و تست تابش خورشید که درواقع نشان از موفقیت انجام پروژه دارد، تصمیمات لازم اتخاذشده است.

سلگی عنوان کرد: پس از طی این مراحل، شرکت سرمایه‌گذار آمادگی رسمی خود را به مدیریت توزیع برق اعلام کرده است و مراحل واگذاری زمین نیز در کوتاه‌ترین زمان ممکن با هماهنگی و پشتیبانی بخشداری از سوی مراجع ذی‌ربط صورت می‌گیرد.

وی در پایان گفت: در بخش خزل آمادگی لازم برای پذیرش سرمایه‌گذاران راداریم و با هماهنگی با مجموعه شهرستان امور مربوط به جذب سرمایه‌گذار را تسهیل می‌کنیم.

انتهای پیام/

دیدگاه شما