تازه های سایت

کد مطلب: 33522
19. آبان 1396 - 16:29
استاد دانشگاه نهاوند گفت: توسعه و پیشرفت جامعه بشری با پیشرفت علم و فناوری رابطه مستقیم دارد که درنهایت این پیشرفت علمی باید به صلح منجر شود.

بهروز کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری گرو، در مورد 9 نوامبر که در تقویم به‌عنوان روز جهانی "علم برای صلح و توسعه " نام‌گذاری شده است، گفت: پیشرفت‌های علمی جهان از یک‌سو و ماشینی شدن اغلب کارها تغییراتی در زندگی انسان‌ها به وجود آورده است وزندگی معمولی را تحت تأثیر قرار داده است به همین دلیل حدود 16 سال است که این روز با این عنوان نام‌گذاری شده است.

وی اظهار داشت: این روزبه این خاطر به‌عنوان روز جهانی علم برای صلح و توسعه نام‌گذاری شده است که لزوماً پیشرفت‌های علمی و تغییراتی که بر اساس پیشرفت علم در زندگی به وجود آمده است؛ جامعه بشری را به سمت توسعه و مهم‌تر از آن به سمت صلح رهنمون کند.

این استاد دانشگاه گفت: هدف اصلی و نهایی علم باید صلح و توسعه باشد که منظور از توسعه هم توسعه سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و علمی است که وقتی این‌ها باهم هماهنگ شدند باعث صلح می‌شود.

وی عنوان کرد: یونسکو با نام‌گذاری این روز این نکته را یادآوری می‌کند که گسترش دانش برای همه مردم جهان علاوه بر توسعه جوامع انها باید درنهایت باعث زندگی بهتر برای انها شود.

کاظمی گفت: یکی دیگر از اهداف از نام‌گذاری این روز این است که جهت‌دهی‌های علوم مختلف باید به سمت برود که مشکلات مردم را در زندگی کم‌تر کند و برای انها شرایط بهتری را رقم بزند.

وی بیان داشت: سیاست‌گذاری‌ها درزمینهٔ توسعه علوم در جوامع مختلف باید بر اساس نیازهای مردم همان منطقه باشد به‌عنوان‌مثال در برخی مناطق باید علم در خدمت ظرفیت‌های اقتصادی باشد تا جامعه توسعه یابد در برخی مناطق دیگر باید علم در راستای توسعه زندگی اجتماعی باشد.

این استاد دانشگاه افزود: اگر پیشرفت‌های علمی مطابق با مشکلات جوامع گسترش نیابد مسائل زیادی برای مردم در بخش‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی به وجود می‌آید و زمینه توسعه و شاید صلح را برای مردم آن منطقه به وجود نیاورد.

وی عنوان کرد: علت نام‌گذاری این روز برای این است که بتوانیم هم‌افزایی داشته باشیم در رابطه با نزدیک کردن اهداف تولید علم با رشد و توسعه و درنهایت رسیدن به صلح است.

کاظمی گفت: با نگاهی به شرایط منطقه و دنیا می‌توانیم بفهمیم که در برخی جاها توسعه علم و به طبع آن فناوری باعث بروز چه مشکلاتی شده است و صلح و ثبات در منطقه را و دنیا را به مخاطره انداخته است.

وی ادامه داد: فجایعی که رخ‌داده است به علت غفلت و فراموشی برخی از شئون پیشرفت علمی است که این بی‌توجهی‌ها ضربات مهلکی بر صلح و به طبع آن بر توسعه زده است.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که عدم آگاهی از زمینه‌های استفاده از علم که در ذات خود بی‌طرف است می‌تواند نتایج ناخوشایندی به وجود بیاورد که تا سال‌ها این نتایج ادامه داشته باشد.

وی افزود: هیچ‌کس از نتایج سودمند پیشرفت علمی غافل نیست و کسی هم منکر فواید بی‌شمار آگاهی و علم‌آموزی در جوامع بشری نیست ولی تجربه جنگ‌های خانمان‌سوز جهانی که به علت رقابت تسلیحاتی و استفاده از علم در جنگ بود باعث می‌شود که به اهمیت موضوع موردبحث و استفاده از علم درراه رسیدن به توسعه و صلح پی ببریم.

کاظمی در پایان گفت: باوجوداین همه مشکلات که براثر افزایش تولید علم به جود آمده است ولی در نقطه مقابل نیز پیشرفت‌های علمی باعث شده است که دریچه‌هایی هرچند کوتاه نیز برای توسعه و صلح نیز باز شود مانند استفاده از سوخت‌های تجدید پذیر، جلوگیری از جنگ و فقر، حفاظت از محیط‌زیست و خیلی اقدامات دیگر که به مدد پیشرفت علم و توسعه فناوری‌های ارتباطی که بخشی از توسعه علمی است، به وجود آمده‌اند.

انتهای پیام/

دیدگاه شما